حجاب اجباری، دغدغه دو گروه است: آنها که با آن مخالف‌اند و آنها که موافق‌‌اند. در حالی که مخالفان از هر فرصتی برای نشان دادن مخالفت خود با حجاب اجباری استفاده می‌کنند، موافقان هم از پا نمی‌نشینند.

ZANAN
با آغاز فصل گرما در ایران، محافظه‌کاران و تندروها یک بار دیگر به فکر سخت‌گیری درباره حجاب افتاده‌اند

در ایران، حسین الله کرم و یارانش دوباره دست به کار شده‌اند. در تظاهرات روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت سال جاری، علیه آنچه بدحجابی نامیده شد، او یکی از آشناترین چهره‌ها بود، کسی که در دهه ۷۰ سلسله راهپیمایی‌هایی برای اعتراض به وضع فرهنگ و حجاب راه می‌انداخت. در همین حال صفحه‌ای در فیس‌بوک راه افتاده که در آن زنان با انتشار عکس‌هایی از «آزادی یواشکی» خود، به حجاب اجباری اعتراص می‌کنند.

حضور خیابانی علیه بدحجابی

روز چهارشنبه، با وجود اعلام رسمی فرمانداری و استانداری تهران مبنی بر صادر نشدن مجوز برای تجمع مقابل وزارت کشور، بیش از ۱۰۰۰ نفر در ضلع شمال غربی میدان فاطمی تجمع کردند، شعار دادند، سپس به سوی میدان ولی عصر راهپیمایی کردند و در پایان با چندین دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس که از قبل آماده شده بود، به خانه برگشتند.

بر اساس گزارش‌هایی که از تهران منتشر شده، این افراد چند صد زن و مرد بودند و دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند.

تاکنون حداقل ۳۳ هزار و ۳۳۰ نفر صفحه «آزادی‌های یواشکی زنان در ایران» را به علاقه‌مندی‌های خود افزوده‌اند و تعداد زیادی هم در آن عکس‌ها و روایت‌های خود را از حجاب اجباری و تجربه آزادی یواشکی، به اشتراک گذاشته‌اند. زنانی که این تجربه‌ها را به شکل عمومی منتشر کرده‌اند، از سراسر ایران هستند.

با حضور آنها ضلع شمالی میدان فاطمی تقریباً مسدود شد و ترافیک شدیدی در خیابان فاطمی و بزرگراه شهید گمنام به وجود آمد.

آنها شعار می‌دادند: «حجاب همسرت کو، ای مرد غیرتت کو؟» و «حجاب هر جامعه، پیروی از فاطمه».

پلاکاردهای دیگری هم بود: «وزارت علوم چه کار می‌کند؟»، «آموزش و پرورش چه کار می‌کند؟»، «پس از ۳۵ سال دریغ از یک فیلم درباره حجاب و عفاف» در پلاکاردی نیز نوشته شده بود: «ای کاش حجاب و عفاف به اندازه قوانین راهنمایی و رانندگی اهمیت داشت.»

گرچه اعلامیه‌ها و پیامک‌های تجمع «حجاب و عفاف» بدون امضاء منتشر شده بود، اما برخی طلاب حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی را برگزارکننده تجمع در اعتراض به وضعیت حجاب دانسته‌اند.

به نظر می‌رسد با آغاز فصل گرما در ایران، محافظه‌کاران و تندروها یک بار دیگر به فکر سخت‌گیری درباره حجاب افتاده‌اند. این سنت در جمهوری اسلامی، هر ساله است.