فرمانده پلیس ایران می‌گوید نتایج تحقیقات در باره کیک‌های آلوده به زودی اعلام می‌شود. دبیر کل کانون صنایع غذایی ایران توزیع کیک‌های آلوده را «هدفمند» خوانده و گفته که بیشتر کیک‌ها در مناطق محروم توزیع شده است. دبیر انجمن صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران هم جاسازی قرص‌ها به منظور قاچاق را رد می‌کند و می‌گوید: قرص‌های جاسازی شده «روانگردان نبودند».

کیک‌های آلوده به قرص در برخی مناطق ایران توزیع شده است. مقام‌های صنفی و دولتی می‌گویند که مسئله امنیتی است.

روزهای پایانی هفته قبل تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد قرص‌های روان‌گردان و مخدر در کیک و کلوچه‌های توزیع شده در برخی از مناطق ایران، جاسازی شده است.

وزارت بهداشت و درمان ایران اعلام کرد که این موضوع را بررسی و با خاطیان برخورد خواهد کرد.

حال با گذشت نزدیک به یک هفته از این ماجرا، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران می‌گوید که نتایج تحقیقات به زودی اعلام خواهد شد.

او یکشنبه ۲۴ آذر از بیان جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد اما دو مقام صنفی در اظهارنظرهای جداگانه، جاسازی قرص در کیک و کلوچه‌ها را یک موضوع امنیتی دانستند.

کاوه زرگران که خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، او را «دبیر کل کانون صنایع غذایی کشور» معرفی کرد، جاسازی قرص‌های روانگردان در ۱۲ برند کیک و کلوچه را «جوسازی مجازی» خواند که به گفته او «به منظور خدشه‌ وارد کردن به صنعت غذایی» صورت گرفته است.

او مدعی شد وزارت بهداشت و دستگاه‌های نظارتی به این نتیجه رسیده‌اند که این پروسه «سازمان یافته و با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری خاصی در خارج از واحد تولیدی صورت گرفته است».

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران هم به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت که این موضوع «یک مسئله امنیتی» است که به گفته او به منظور «تخریب صنعت غذا یا تشویش اذهان عمومی» صورت گرفته است.

او قرص‌های جاسازی شده در کیک و کلوچه‌ها را «محدود» و «تنها در چند شهر» خواند و مدعی شد که قرص‌های جاسازی شده «قرص خانگی بوده و اثری از ترامادول یا قرص‎های روانگردان در آن پیدا نشده است».

مغازه‌ای همچنین از بازرسی انبارهای کیک در سه استان خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان از سوی نهادهای بازرسی و امنیتی خبر داد، اما گفت: «بعد از بررسی صدها کارتن کیک، محصولی حاوی قرص در این انبارها پیدا نشده است».

پیش از این مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف سیستان و بلوچستان از شناسایی و دستگیری عوامل توزیع کیک‌های حاوی قرص شناسایی خبر داده بود.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران هم گفته بود چند انبار نگهدارنده کیک‌های آلوده پلمپ شدند.

رسانه‌های خبری و کاربران شبکه‌های اجتماعی تا به حال از توزیع کیک‌های آلوده در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، کردستان،ایلام، آذربایجان غربی و خوزستان خبر داده‌اند. در برخی از مناطق ایران هم مسمومیت ناشی از خوردن کیک‌های آلوده گزارش شده است.


در همین زمینه: