سفارت سوئیس در تهران با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که این کشور در تلاش است یک کانال «شفاف» مالی مستقل برای عرضه دارو، وسایل پزشکی و مواد غذایی به ایران ایجاد کند. سفیر سوئیس در تهران در گفت‌وگویی از پیشرفت در روند مذاکرات مربوط به این کانال مالی مستقل خبر داد.

مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در تهران

سفارت سوئیس در تهران ۴ فوریه/ ۱۵ بهمن با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که قصد دارد یک کانال مالی مستقل برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند و در این زمینه با همه طرف‌ها از جمله با ایالات متحده آمریکا در حال رایزنی و گفت‌وگوست.

این کانال مالی با کانال مالی اتحادیه اروپا موسوم به «اینستکس» تفاوت دارد و به طور مستقل عمل می‌کند. هدف از ایجاد این کانال ارسال دارو، وسایل پزشکی و مواد غذایی به ایران عنوان شده است.

ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که تحریم نفتی و بانکی ایران شامل اقلام انسانی نمی‌شود. مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در ایران در گفت‌وگو با فایننشال تریبون گفته که تاکنون پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات بر سر ایجاد این کانال مالی حاصل شده است.

پنجشنبه ۳۱ ژانویه کانال مالی برای تراکنش‌های مالی با ایران موسوم به «Instex» رسماً آغاز به کار کرد. به گفته صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی «اینستکس» دو شرط گذاشته‌اند: یکی پذیرش FATF و دوم مذاکره درباره برنامه موشکی سپاه. صادق آملی لاریجانی گفت جمهوری اسلامی ناتوان نیست که این دو شرط «تحقیرآمیز» را بپذیرد.

سفارت فرانسه همزمان با این اظهارات با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده که «برجام زنده است» و «اینسکتس» نیز ابزار مالی سه کشور اروپایی و مورد حمایت اتحادیه اروپا برای مروادات مالی با ایران است.

بیشتر بخوانید: