خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از «منابع آگاه» خبر داد که دیپلمات‌های اروپایی در حال آماده‌سازی اقدامات لازم برای پشتیبانی از تحریم‌ها علیه روسیه هستند، زیرا پیش‌بینی می‌کنند بازگشت احتمالی رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ، ممکن است تلاش‌های غرب برای منزوی کردن مسکو را تضعیف کند.

گفت‌وگوها میان مقام‌ها و نماینده‌های اتحادیه اروپا بر روی چندین طرح متمرکز است تا اطمینان حاصل شود که حتی در صورت تغییر رویکرد ایالات متحده آمریکا، تحریم‌های اروپایی به صورت بلندمدت باقی می‌مانند و با اجرای سخت‌گیرانه‌تر تقویت می‌شوند.

اقدامات احتمالی شامل بندهایی برای شناسایی و توقیف محموله‌های مشکوک به مقصد روسیه و محدودیت‌های گسترده‌تر در حمل نفت می‌شود.

همچنین به گفته منابع ناشناس رویترز، مذاکراتی درباره تغییر یکی از الزامات این تحریم‌ها جریان دارد که می‌گوید بلوکه‌کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه، بزرگترین تحریم غرب علیه مسکو، باید هر شش ماه توسط پایتخت‌های اروپایی تمدید شود. 

این بازنگری همچنین ممکن است نیاز به تمدید مداوم بلوکه‌کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را از بین ببرد و بازه‌های شش‌ماهه را با یک دوره ۳۶ ماهه جایگزین کند تا این تحریم را برای طولانی‌مدت تقویت کند.

دارایی‌هایی که گروه هفت (G7)، متشکل از هفت اقتصاد بزرگ دنیا، از آن نگهداری می‌کند، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که بیشتر آن در اروپا نگهداری می‌شود.

به گفته سه دیپلمات اروپایی، چندین کشور عضو در حال کار بر روی ایده یک «بند جامع» هستند که یا بر کالاهای میدانی جنگی یا بر طیف وسیع‌تری از صادرات ممنوعه اعمال شود. 

این بند به مقام‌های گمرکی اجازه می‌دهد محموله‌هایی را که مقصد آنها غیرمنطقی به نظر می‌رسد، مانند عبور از روسیه برای رسیدن به کشورهای آسیای مرکزی، متوقف کنند.

چندین کشور در حال بحث برای مقابله با «برچسب‌زنی نادرست» محصولات به مقصد روسیه هستند و به دنبال توضیحات دقیق‌تری از این محصولات‌اند. کشورهای بالتیک مانند استونی و لیتوانی و لتونی که با روسیه مرز مشترک دارند، مدت‌هاست شکایت دارند که صادرکنندگان از کدهای گمرکی اتحادیه اروپا سوءاستفاده می‌کنند.

به گفته یکی از منابع، حداقل ۴۵ کشتی به لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه خواهد شد، زیرا متحدان غربی به دنبال تقویت سقف قیمت نفت روسیه توسط گروه هفت هستند. مقامات تحریم غرب معتقدند که هدف قرار دادن نفتکش‌های خاص بهترین راه برای کاهش بیشتر درآمدهای نفتی روسیه است.

قدرت‌های غربی همچنین فشار بر کشورهایی که نفتکش‌ها در آنجا ثبت شده‌اند را آغاز کرده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد در دور بعدی تحریم‌ها، از «بند بدون روسیه» استفاده گسترده‌تری داشته باشد. این اقدام زیرمجموعه‌های شرکت‌های اروپایی در کشورهای ثالث را موظف می‌کند که صادرات مجدد برخی کالاها به روسیه را ممنوع کنند، از جمله کالاهایی که کاربرد دوگانه برای مقاصد نظامی دارند، مانند مهمات و سلاح گرم.

چندین کشور و همچنین کمیسیون اروپا قصد دارند واردات سایر انرژی‌ها از روسیه، از جمله واردات گاز طبیعی مایع (LNG)، را که در ماه‌های اخیر افزایش یافته، محدودتر کنند.

بلژیک، فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی از کمیسیون خواسته‌اند تا روش‌هایی برای افزایش رهگیری LNG روسیه به این بلوک پیشنهاد کنند.

Ad placeholder

به نوشته رویترز، این آمادگی‌ها به منظور مقابله با تغییر احتمالی موضع واشنگتن، در صورتی که ترامپ دوباره انتخاب شود، در حال انجام است. هرگونه نرمش از سوی واشنگتن اروپا را در موقعیت دشواری قرار خواهد داد، زیرا ایالات متحده با قدرت گسترده‌ای که برای مجازات نقض تحریم‌ها در سطح جهانی در اختیار دارد، عمدتاً مسئول اجرای این قوانین است.

تام کیتینج، از مؤسسه خدمات پادشاهی متحد، یک اندیشکده نظامی در بریتانیا، می‌گوید سیاست‌گذاران اروپایی در حال آماده‌سازی «تحریم‌های خودمختار اروپایی با در نظر گرفتن احتمال ریاست‌جمهوری ترامپ» هستند، اما در عین حال افزود که «اگر ریاست‌جمهوری ترامپ تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را معکوس کند، اروپایی‌ها باید در اقدامات اجرایی … بسیار قوی‌تر عمل کنند و دیگر نمی‌توانند پشت سر عمو سام [لقبی که به آمریکا داده می‌شود] پنهان شوند.»

به گفته دو نفر از منابع رویترز، کشورهای اروپایی در دوره قبلی ریاست‌جمهوری ترامپ، زمانی که ایالات متحده توافقنامه بین‌المللی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای را لغو کرد و تحریم‌ها را یکجانبه بازگرداند و اروپا را در انزوا قرار داد، به شدت غافلگیر شدند و حالا از این می‌ترسند که تغییر مشابهی درباره روسیه بتواند تلاش‌های غرب برای منزوی کردن مسکو را از بین ببرد.

ترامپ بارها اشاره کرده که اگر در انتخابات ۵ نوامبر پیروز شود، کمک‌های نظامی به اوکراین را متوقف یا به‌طور چشمگیری کاهش خواهد داد. او از بیان اینکه خواهان پیروزی اوکراین است خودداری کرده و حتی رئیس‌جمهوری اوکراین، ولودیمیر زلنسکی را برای نقش‌آفرینی در شروع درگیری‌ها سرزنش کرده است. 

از سوی دیگر، مجارستان که در حال حاضر ریاست اتحادیه اروپا را در دست دارد، در اعمال تحریم‌ها کُند عمل کرده است. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مسکو که از سوی بوداپست به عنوان «مأموریت صلح» توصیف شد، موجی از انتقادات را به راه انداخت.