بامداد جمعه ۴ آبان / ۲۵ اکتبر، در پی حمله هوایی اسرائیلی به جنوب لبنان دست‌کم سه خبرنگار کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش رویترز، این خبرنگاران در مهمانسراهای مخصوص خبرنگاران در منطقه حاصبیا در جنوب لبنان در حال استراحت بودند. 

غسان نجار، فیلمبردار و مهندس محمد رضا از شبکه المیادین، نزدیک به جمهوری اسلامی ایران، و وسام قاسم، فیلمبردار شبکه المنار وابسته به حزب‌الله، در این حمله کشته شدند.

اسرائیل تاکنون در این باره هیچ اظهار نظری نکرده است، اما به طور کلی اتهام هدف قرار دادن عمدی خبرنگاران را رد می‌کند. پنج خبرنگار دیگر از جمله عصام عبدالله، عکاس رویترز نیز در حملات اخیر اسرائیل به لبنان کشته شده بودند.

شهر حاصبیا محل سکونت مسلمانان و مسیحیان است که در هفته‌های اخیر، محدوده اطراف آن هدف حملات اسرائیل قرار گرفت. اما این حمله، نخستین حمله به خود شهر بود که در حدود ساعت ۳ بامداد (نیمه‌شب به وقت گرینویچ) انجام شد.

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، زیاد مکاری، با بیان اینکه حداقل ۱۸ خبرنگار از شش رسانه مختلف، از جمله اسکای نیوز، الجزیره و شبکه‌های لبنانی در این مهمانسراها اقامت داشتند، این حمله اسرائیل را «جنایت جنگی» خواند.

محمد فرحات، خبرنگار شبکه لبنانی الجدید، به رویترز گفت: «ما صدای هواپیما را شنیدیم که خیلی پایین پرواز می‌کرد، و این صدا ما را بیدار کرد، سپس صدای دو موشک را شنیدیم.»

فرحات ادامه داد: «ما حدود یک ماه بود که از آنجا گزارش می‌دادیم بدون اینکه اتفاقی بیفتد. حتی نمی‌دانم چطور از زیر آوار بیرون آمدم.»

یک روز پیش از این، اسرائیل به دفتر شبکه المیادین در حومه جنوبی بیروت حمله کرده بود. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در این حمله یک نفر کشته و پنج نفر دیگر، از جمله یک کودک، زخمی شدند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) اعلام کرد که بر اساس تحقیقات اولیه این نهاد، از آغاز جنگ غزه تا تاریخ ۲۴ اکتبر حداقل ۱۲۸ خبرنگار کشته شده‌اند. از این تعداد، ۱۲۳ نفر فلسطینی، دو نفر اسرائیلی و سه نفر لبنانی بوده‌اند.

مقامات بیروت می‌گویند که حملات نظامی اسرائیل به لبنان تاکنون بیش از ۲۵۰۰ نفر را کشته و بیش از ۱,۲ میلیون نفر را آواره کرده است.

Ad placeholder

اسرائیل قصد دارد مانع از فعالیت اونروا در سرزمین‌های فلسطینی شود

مجلس اسرائیل (کنست) در آستانه تصویب قانونی است که فعالیت‌های «آژانس امداد و کار سازمان ملل برای فلسطینیان» (UNRWA) را در غزه و کرانه باختری ناممکن می‌سازد.

اونروا مدت‌ها هدف انتقادات اسرائیل بوده است، حتی پیش از اینکه اسرائیل ادعا کند که ۱۲ نفر از کارکنان این گروه در حملات ۷ اکتبر شرکت داشته‌اند.

با این حال، روزنامه بریتانیایی گاردین می‌نویسد که اقدام به ممنوعیت کلی فعالیت این آژانس نشان از قطبی‌شدن تازه‌ای دارد که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا بهبود یابد.

پاتریک وینتور، دبیر بخش دیپلماتیک گاردین می‌نویسد که پیامدهای این اقدامات برای متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه، یعنی اسرائیل، که به‌طور گسترده‌ای نسبت به سازمان ملل و نهادهای حقوقی بین‌المللی آن بی‌اعتنایی نشان می‌دهد، احتمالاً طولانی‌مدت و عمیق خواهد بود.

بنی گانتس، وزیر دفاع سابق اسرائیل، در حمایت از این لوایح، اونروا را متهم کرد که به «جزئی جدایی‌ناپذیر از سازوکار حماس» تبدیل شده و «به جای تحقق هدف خود و بهبود زندگی پناهندگان … قربانی‌سازی آن‌ها را تشدید می‌کند.»

برخی کشورهای غربی نیز در مورد بی‌طرفی کامل اونروا تردیدهایی داشته‌اند، اما همچنان آن را بهترین نهاد برای ارائه کمک، آموزش و بهداشت به فلسطینیان می‌دانند.

اگر کنست موفق به تعطیلی این سازمان شود، موضوع نحوه ارائه کمک به ۲,۴ میلیون نفر در غزه و کرانه باختری به مسئله‌ای حاد تبدیل خواهد شد.

دو لایحه‌ای که در ششم اکتبر امسال به تصویب کمیسیون امور خارجه و دفاع کنست رسید، احتمالاً تا ۲۸ اکتبر به صحن اصلی کنست خواهند رفت.

به گفته مرکز حقوقی عدالت، این اقدامات حمایت اکثریت حدود ۱۰۰ نفر از ۱۲۰ نماینده را داراست.

یکی از این لوایح قصد دارد فعالیت‌های اونروا را در قلمرو حاکمیتی اسرائیل ممنوع کند و بیان می‌کند که این آژانس «نباید در قلمرو اسرائیل هیچ نمایندگی‌ای تأسیس کند، هیچ خدماتی ارائه کند یا هیچ فعالیتی انجام دهد».

این امر به معنای بسته‌شدن دفتر مرکزی اونروا در شرق اورشلیم (بیت المقدس) و پایان یافتن ویزاهای کارکنانش خواهد بود.

این پیشنهاد که به گفته مرکز حقوقی عدالت، نقض دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر همکاری اسرائیل با سازمان ملل در ارائه کمک‌های بشردوستانه است، سه ماه پس از تصویب لایحه اجرایی خواهد شد.

به نوشته پاتریک وینتور، با اینکه این طرح به‌طور گسترده‌ای، از جمله از سوی سفیران ۱۲۳ کشور، محکوم شده است احتمالاً تنها واشنگتن می‌تواند اسرائیل را متقاعد به تجدیدنظر کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در نامه‌ای مشترک هشدار دادند:

اجرای چنین محدودیت‌هایی پاسخ بشردوستانه در غزه را در این لحظه حساس نابود می‌کند و خدمات آموزشی و اجتماعی ضروری را از ده‌ها هزار فلسطینی در کرانه باختری و اورشلیم سلب می‌کند.

فیلیپ لازارینی، مدیر اونروا، تأکید دارد که پس از انتشار بررسی ادعاهای دخالت در حمله حماس، کارکنان مربوطه را اخراج کرده و توصیه‌های گزارش بعدی وزیر امور خارجه پیشین فرانسه، کاترین کولونا، را اجرا کرده است.

اونروا همچنین می‌گوید که تلاش‌های متوالی اسرائیل برای ارائه کمک از طریق مسیرهای جایگزین با شکست مواجه شده است و هیچ نهاد دیگری در سازمان ملل توانایی پذیرش گستره کاری اونروا را ندارد.