چند روز پس از اینکه مسئولان آموزش و پرورش به صورت رسمی اخراج برخی از دانشجو/معلم‌ها را به دلیل حضور در اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ تایید کردند، گروهی دیگر از دانشجویان دانشگاه رجایی گفته‌اند در آزمون استخدامی رد شده‌اند.

روزنامه شرق در شماره ۶ آبان ۱۴۰۳ به نقل از برخی از دانشجویان که در گزینش رد شده‌اند، نوشت:

آنها به دلیل خواندن کتاب‌های فلسفی، نحوه لباس پوشیدن، سبیل‌‌داشتن، لاک‌زدن، قضا‌شدن نماز، ارتباط با همکلاسی دختر یا پسر، نداشتن چادر در روز آزمون کتبی، پیدا‌بودن ریشه مو در گزینش، لایک‌کردن صفحه اینستاگرام، حضور کم‌رنگ در نماز جمعه‌ یا راهپیمایی‌ها از تحصیل یا گرفتن شغل معلمی محروم شده‌اند.

یکی از دانشجویان گفته علیرغم داشتن رتبه خوب در آزمون استخدامی به او گفته‌اند «کد ۶ هستی» و به همین دلیل به مصاحبه دعوت نشده است. به گفته او کد ۶ امسال به گزیش اضافه شده «هیچ‌کس هم توضیح نمی‌دهد که این کد چیست. به من گفتند کد ۶ یعنی قبل از اینکه دعوت به مصاحبه شوید، گزینش شما را رد می‌کند.»

علاوه بر کد شش که هنوز کسی نمی‌داند چه مواردی را برای رد صلاحیت دانشجویان معلمی مد نظر قرار داده است، کد ۱۹ نیز دایره گسترده‌ای از آنچه که مسئولان آموزش و پرورش تخلف می‌دانند را شامل می شود. یک دانشجو که بر اساس این کد در گزینش رد شده است، گفته است:

کد ۱۹ درباره مسائل سیاسی، نحوه پوشش، حجاب، عدم شرکت در انتخابات و لایک‌کردن صفحه اینستاگرام است. به خیلی از داوطلبان گفتند به خاطر کد ۱۹ رد شده‌اند.

محمد حیدری‌ورجانی، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم هم در گفت‌وگو با شرق نمونه‌های دیگری از آنچه که گزینش سلیقه‌ای خوانده، بیان کرده است. او گفته است: «یکی از دانشجویان سبک و سیاق خودش را برای پوشیدن لباس داشت و بسیار هم فرد مذهبی‌ای بود. در گزینش به او می‌گویند که تو مارکسیست هستی. این دانشجو موضوع را رد می‌کند و از آنها می‌خواهد که دلایل‌شان را بگویند. آنها هم می‌گویند به خاطر نوع سبیلی که می‌گذاری، به نظر ما چهره مارکسیستی داری».

به گفته حیدری، در نهایت پس از چندین جلسه مسئولان قانع می‌شوند این دانشجو را اخراج نکنند.

اما آنطور که دبیر پیشین انجمن اسلامی دانشگاه رجایی گفته، در اصفهان یک دانشجو را به دلیل خواندن کتاب فلسفه اخراج کرده‌اند:

یکی از دانشجویان اصفهان را گزینش صدا می‌زند، به او می‌گویند‌ به ما اطلاع داده‌اند شما کتاب‌های فلسفی می‌خوانید. این دانشجو هم در جواب گفته‌ این کتاب‌ها چاپ داخل کشور هستند و مجوز وزارت ارشاد را دارند. آنها هم گفتند‌ زیاد کتاب‌‌خواندن باعث می‌شود‌ آدم‌ها طور دیگری فکر کنند، از نظر ما آدم‌هایی که خیلی کتاب می‌خوانند مشکل روانی دارند. این دانشجو را اخراج می‌کنند و در پرونده‌اش می‌نویسند دانشجو مشکل روانی دارد.

به گفته دانشجویانی که گزینش نشده‌اند سوال در باره مهمانی‌های خانوادگی، روابط شخصی، نحوه پوشش و مسائل خصوصی در گزینش از پرتکرارترین پرسش‌ها هستند.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه رجایی هم گفته است: «گزینش‌هایی که انجام می‌شود، درست مثل گزینش‌های دهه ۶۰ است. در این سه سال گذشته هم شدت گزینش بیشتر شده است. همه این موارد را به وزیر آموزش و پرورش گفتیم، اما او هیچ واکنشی نشان نداد. نمی‌دانیم این وضعیت تا چه زمانی قرار است ادامه‌دار باشد».

به گفته او یک فهرست سی نفره از دانشجویانی که مشکل گزینش دارند برای وزیر آموزش و پرورش ارسال شده اما تا به حال پاسخی نگرفته است.

این نخستین بار نیست که دانشجویان تربیت معلم از شیوه گزینش انتقاد می‌کنند. در سالهای قبل نیز برخی از دانشجویان گفته بودند علاوه بر سوالهای مذهبی، مجبور بودند به پرسش‌هایی در باره روابط شخصی و علایق خودشان پاسخ بدهند.

وزارت آموزش و پرورش با کمبود ۱۷۶ هزار معلم روبرو است. ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ رسانه‌ها به نقل از وزارت آموزش و پرورش نوشتند ۹۳ هزار معلم از طریق خرید خدمات، استخدام و اجبار معلمان به اضافه کاری جذب شده‌اند.