بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه، در گفت‌وگوی تلويزيونی که شب گذشته، چهارشنبه ۲۷ شهريورماه (۱۸ سپتامبر) از شبکه فاکس‌نيوز آمريکا پخش شد اعلام کرد که کشورش ذخيره عظيم سلاح‌های شيميايی را نابود خواهد کرد اما اين اقدام يک ميليارد دلار خرج دارد و دست‌کم يک سال به‌طول خواهد انجاميد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در اين مصاحبه که دومين گفت‌وگوی اسد با يک شبکه آمريکايی در يک ماه اخير است، رئيس‌جمهور سوريه بار ديگر تأکيد کرد که حمله شيميايی ۲۱ اوت به اطراف دمشق کار مخالفان حکومت است و ارتش سوريه در آن نقشی نداشت.

روسيه، هم‌پيمان حکومت سوريه نيز همين موضع را دارد اما کشورهای غربی و چندين کشور عرب رژيم سوريه را متهم به اين حمله شيميايی می‌کنند.

از سوی ديگر آمريکا، روسيه، فرانسه، چين و بريتانيا، پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل همچنان در حال مذاکره بر سر تصويب قطعنامه‌ای درباره وضعيت سوريه هستند.

به‌گفته ديپلمات‌های سازمان ملل در تلاش‌اند روسيه قانع کنند که تصويب چنين قطعنامه‌ای شامل تهديد به اقدام فوری نظامی عليه رژيم سوريه نخواهد بود.

آمريکا و فرانسه برای تصويب قطعنامه‌ای “قوی و الزام‌آور” فشار می‌آورند و اگر توافقی با روسيه حاصل شود اين قطعنامه می‌تواند در اين آخر هفته به رأی گذاشته شود. اما اختلافات غرب با روسيه همچنان پا بر جاست.