دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران یکشنبه ۶ آبان در اعتراض به «تجاری‌سازی فضاهای دانشجویی»، «تفکیک جنسیتی» و برگزاری «نمایش سلبریتی‌محور با هدف سیاست‌زدایی» از دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع دانشجویان در مقابل زمین چمن دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد. آن‌ها شعارهایی از این دست سر دادند: «زن، زندگی، آزادی»، «نه پادگان، نه بنگاه، درود بر دانشگاه»، «هر کی چشاشو بسته، با این سرکوب هم‌دسته»، «سیاست سلبریتی‌محور، تضعیف سیاست تشکل‌محور»

قرار بود روز یکشنبه مسابقه فوتبالی با شرکت شماری از سلبریتی‌ها در زمین چمن دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شود. معاونت فرهنگی-دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی، هدف از برگزاری این مسابقه را ایجاد فضای شور و نشاط در دانشکده و صرف درآمدهای حاصل از فروش پیراهن و توپ‌های امضا شده در امور خیریه و تغییر «چهره نامناسب دانشکده در رسانه‌ها» عنوان کرده بود.

دانشجویان معترض گفته‌اند که پس از تأخیر در اجرای برنامه روشن شد که تعدادی از «سلبریتی»‌ها در لحظات آخر از حضور در برنامه منصرف شده و برنامه بدون حضور آن‌ها آغاز شد.

بنا به گزارش‌های منتشرشده، نیروهای حراست دانشگاه تهران از ابتدای تحصن در میان جمعیت دانشجویان معترض حضور داشتند. آن‌ها با قرارگرفتن در مقابل درب ورودی زمین چمن دانشکده مانع از اعتراض دانشجویان و خواندن بیانیه آن‌ها شدند. اما دانشجویان شعارهای خود را سر دادند و در انتهای تجمع بیانیه خود را خواندند.

روز قبل از این تجمع، جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در بیانیه‌ای در رابطه با برگزاری مسابقه در زمین چمن دانشکده علوم اجتماعی بر این موضوع تأکید کردند که محل زمین چمن فعلی توسط دانشجویان زن و مرد، به‌طور مشترک مورد استفاده قرار می‌گرفته و «با وجود تلاش‌های دانشگاه برای ممانعت از حضور دانشجویان زن، همواره محل مقاومت دانشجویان علیه تفکیک جنسیتی بوده است».

آن‌ها با اشاره به سرکوب دانشجویان پس از جنبش زن، زندگی، آزادی و مقاومت آن‌ها، افزودند که در کنار اعمال تفکیک جنسیتی، این محل در راستای «تجاری‌سازی» و تبدیل دانشگاه به «بنگاه اقتصادی»، تبدیل به محلی برای درآمدزایی برای دانشگاه شده است. دانشجویان افزودند:

دولت امکان هرگونه مشارکت جمعی در مسئولیت اجتماعی را با سیاست‌های تشکل‌زدا و سرکوب هرنوع فعالیت جمعی به حداقل ممکن رسانده است. حال حضرات بدون توجه به این‌که انگاره مسئولیت اجتماعی سلبریتی‌ها چیزی جز سلب مسئولیت از دولت نیست، فرش قرمز برای استقبال از سلبریتی‌ها گسترانده‌اند.

به‌گفته دانشجویان معترض، معاونت فرهنگی-دانشجویی همچنین گفته بود که بخشی از مراسم به یادبود نمادین جان‌باختگان معدن طبس اختصاص داده خواهد شد. دانشجویان در این‌باره گفتند:

بسیج‌شدن تمام امکانات دانشگاه حول مسئولیت اجتماعی سلبریتی‌ها در حالی رقم می‌خورد که به‌هنگام وقوع فاجعه‌ طبس که اساساً نمی‌توان از آن به‌عنوان حادثه یاد کرد، هرگونه اقدام از سمت تشکل‌های دانشجویی و فعالان حوزه کار منع شده بود.

دانشجویان در حرکت اعتراضی روز یکشنبه خود نیز نوشته‌هایی در دفاع از حقوق کارگران معدن شرکت معدنجو طبس در دست داشتند. آن‌ها از جمله نوشته بودند «کارگران معدن طبس به سلبریتی‌ها احتیاجی ندارند، به تشکل‌های مستقل کارگری نیاز دارند» و «کارگران باید متولی پیگیری حقوق خودشان باشند».

انفجار معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، به دلیل تصاعد آنی گاز متان در معدن روی داد. در این انفجار ۵۳ کارگر جان خود را از دست دادند.

دانشجویان گفته بودند که برگزاری مراسم با حضور سلبیریتی‌ها و این‌گونه تأمین مالی از طریق امور خیریه در حمایت از کارگران معدن طبس «تنها به ابتذال‌کشیدن مسئله و فرار از مسئولیت اجتماعی دولت است».

آن‌ها در پایان بیانیه خود آورده بودند:

در صورتی که دست‌اندرکاران این نمایش از برگزاری یا حضور در این تئأتر شرم‌آور منصرف نشوند ما از بدیهی‌ترین حق خود، یعنی حق اعتراض، بدون درنگ استفاده خواهیم کرد.