اسرائیل همچنان ساکنان غزه را هدف حملات مرگبار قرار داد. نتانیاهو از پذیرش توافق برای آتش‌بس امتناع می‌کند. صدها هزار تن در اسرائیل با خواست پذیرش آتش‌بس و مبادله زندانیان به خیابان آمدند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، معترضان در تل‌آویو، قدس، حیفا و چند شهر دیگر به خیابان آمدند. در حیفا معترضان یک بزرگراه را مسدود کردند. «هاآرتص» گزارش کرد پلیس با خشونت معترضان را متفرق کرد.

در تل‌آویو معترضان به نزدیکی محل سکونت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رسیدند.

این نخستین بار در ۱۱ ماه اخیر بود که گروه‌های معترض به دولت تظاهراتی را که به صورت هفتگی در خیابان بگین تل‌آویو برگزار می‌کردند، لغو کردند تا با فراخوان «انجمن خانواده گروگان‌ها و مفقودین» همسو شوند. این انجمن پیش از این تظاهراتش را در نقطه‌ای دیگر از شهر برگزار می‌کرد.

پیش از آغاز تظاهرات، مادر یکی از اسرائیلی‌هایی که حماس در حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به اسارت گرفت، گفت:

تا زمانی که نتانیاهو در قدرت است ما به بازگرداندن گروگان‌هایمان در کیسه‌های اجساد ادامه می‌دهیم.

برادر یکی دیگر از اسرائیلی‌های به اسارت گرفته شده هم گفت: «نتانیاهو تصمیم گرفته برادرم را در قربانگاه ائتلاف خودش قربانی کند».

نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تا به حال به بهانه‌های مختلف از پذیرش توافق برای آتش‌بس امتناع کرده است. او بر اساس گزارش‌های منتشر شده خروج نظامی از باریکه غزه، به ویژه گذرگاه موسوم به فیلادلفیا در مرز این باریکه با مصر را نمی‌پذیرد و تبادل زندانیان فلسطینی با شهروندان اسرائیلی به گروگان گرفته شده را به تبعید برخی از فلسطینی‌ها از غزه مشروط کرده است.

اعتراض عمومی علیه نتانیاهو پس از آن شدت گرفت که دولت او کشته شدن شش تن دیگر از اسیران اسرائیلی را در حالی که آمریکا به عنوان حامی اصلی اسرائیل بر نزدیک بودن توافق تاکید می‌کرد، تایید کرد. به فاصله کوتاهی پس از اعلام این خبر، فاش شد حداقل سه تن از کشته‌شدگان در فهرست مبادله با زندانیان فلسطینی بودند.

«هاآرتص» از بازداشت دستکم ۱۰۰ تن از تظاهرکنندگان و درخواست برای تمدید بازداشت ۵۶ تن از آنها خبر داد. بر پایه این گزارش، دادگاه پنج تن را با قید حبس خانگی آزاد کرده است.

این روزنامه شمار بالای بازداشت شدگان را «خواسته مقام‌های ارشد پلیس» گزارش کرد و نوشت در جریان تظاهراتی که این هفته در تل‌آویو برگزار شد، صدای معاون ایستگاه مرکزی پلیس تل‌آویو شنیده می‌شود که می‌گوید: «همه بازداشت می‌شوند. این چیزی است که فرمانده منطقه می‌خواهد».

شبکه تلویزیونی الجزیره که به حکم دادگاه و دولت اسرائیل از فعالیت در این منطقه منع شده است، شمار معترضان در شامگاه هفتم سپتامبر را ۷۵۰ هزار تن گزارش کرد.

تظاهرکنندگان تصاویری از «گروگان‌»ها و همچنین پلاکاردهایی که بر آن نوشته شده بود «او را به خانه برگردانید» در دست داشتند. آنها در خیابان آتش برافروختند و برخی از معابر عمومی را مسدود کردند. خبرگزاری‌های منطقه‌ای بدون انتشار آمار، از تهاجم پلیس و بازداشت شمار زیادی از تظاهرکنندگان خبر دادند.

در پیوند با همین موضوع، ایالات متحده آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی اسرائیل پیش‌نویس طرح جدیدی را برای آتش‌بس آماده کرده که قرار است در هفته آینده به مصر و قطر، دو میانجی دیگر تحویل شود. دو طرح قبلی دولت آمریکا به دلیل مخالفت نتانیاهو بی‌ثمر بودند.

گفته می‌شود یکی از مواردی که در طرح جدید تغییر کرده است، شمار فلسطینی‌های محبوس در زندان‌های اسرائیل است. بایدن حماس را متهم کرده که مواضعش را در باره شمار زندانیان و سازوکار آزادی آنها سخت‌تر کرده است.

خروج نظامیان اسرائیل از برخی مناطق غزه در برابر آزادی «گروگان‌ها» و عقب‌نشینی اسرائیل از دو محور فیلادلفیا و نستاریم از دیگر موارد مورد اختلاف در طرح‌های پیشین بود که در پیشنهاد تازه آمریکا قرار است برطرف شود.

به گفته منابع اسرائیلی، دولت نتانیاهو خروج نظامی کامل از غزه را به آزادی تمام اسرائیلی‌های به اسارت گرفته شده مشروط کرده است. حماس اما گفته با پیشنهاد نخست آمریکا که آتش‌بس را در سه مرحله دائمی می‌کرد، موافق است و حضور نظامی اسرائیل در گذرگاه فیلادلفیا و محور نستاریم را نمی‌پذیرد.

Ad placeholder

همزمان با انتشار این خبرها و تظاهرات گسترده در چند شهر اسرائیل، حملات به غزه متوقف نشده است. در حملات منتهی به صبح یکشنبه ۸ سپتامبر/ ۱۸ شهریور دستکم ۳۱ فلسطینی دیگر کشته شدند.

شمار کشته‌شدگان در باریکه غزه به حدود ۴۱ هزار تن رسیده است. بیشتر کشته‌شدگان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

اسرائیل همزمان در کرانه باختری هم نزدیک به هزار تن را کشته و صدها تن دیگر را بازداشت کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه شمار کشته‌شدگان در غزه را بیش از ۴۹ هزار تن گزارش کرده است که بیش از نیمی (۲۶ هزار تن) زن (۱۰٬۴ هزار تن) و کودک (۱۶ هزار تن) بودند.

در باریکه غزه بخش زیادی از مدارس، دانشگاه‌ها، اماکن عمومی و امدادی به دست اسرائیل نابود و ساکنان آن از آغاز حملات بارها به جابجایی مجبور شده‌اند.

نتانیاهو و یوآوگالانت، وزیر دفاع اسرائیل از سوی رئیس دادگاه کیفری بین‌المللی به جنایت جنگی متهم هستند. کریم خان از قضات این دادگاه خواسته است حکم بازداشت این دو تن را به همراه سه عضو ارشد حماس، از جمله یحیی سنوار صادر کنند.

آفریقای جنوبی هم با شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری اسرائیل را به نسل‌کشی متهم کرده است. چندین دولت دیگر با آفریقای جنوبی این پرونده را پیگیری می‌کنند. دیوان موسوم به دادگاه لاهه در پاسخ به دومین شکایت آفریقای جنوبی به خروج نظامی اسرائیل از غزه و توقف حملات حکم کرد اما دولت نتانیاهو این دستور را نپذیرفت، همانگونه که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نپذیرفته بود.