در آستانه دومین سالگرد خیزش زن زندگی آزادی، در طی تنها ۴ روز، از سه‌شنبه ۱۳ شهریور تا جمعه ۱۶ شهریور، دست‌کم ۱۰ فعال مدنی و سیاسی کُرد در شهرهای مهاباد، اشنویه و پیرانشهر توسط ماموران وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه منتقل شده‌اند.

در میان بازداشت‌شدگان، سیاوش سلطانی و رامیار ابوبکری از خانواده‌های دادخواه مهاباد هستند که بستگان خود را در جریان خیزش ژن ژیان ئازادی از دست دادند. از وضعیت بسیارزی بازداشت‌شدگان و مکان انتقال آنها هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.  

کردستان، درکنار بلوچستان، به‌عنوان جغرافیای سیاسی تحت ستم ملی و تبعیض‌های اجتماعی مضاعف، نقش برجسته و متفاوتی را در جنبش زن، زندگی، آزادی ایفا کرد. موج دستگیری‌های اخیر به‌نظر می‌رسد خصلتی «پیش‌گیرانه» دارد و معطوف به جلوگیری هرنوع تجمع و اعتراض در سالگرد خیزش است.

پیشتر نیز، همگام با نوروز ۱۴۰۳، نیرو‌های امنیتی جمهوری اسلامی کردستان را به‌شکل مضاعفی امنیتی ساختند و بسیاری از فعالان مدنی، سیاسی، و حتی شهروندان را دستگیر کردند. نهاد‌های امنیتی تلاش کردند تا جلوی برگزاری جشن‌های نوروز در کردستان را، که همراه با رقص دسته‌جمعی کُردی و برپایی آتش است، بگیرند. بر اساس آمار گردآوری شده از طرف شبکه حقوق بشر کردستان، از اسفند ماه سال گذشته تا  اواخر ادیبهشت ۱۴۰۳، دست‌کم ۴۳ فعال، هنرمند و شهروند کُرد در شهرها و روستاهای مختلف استان‌های ایلام، کرمانشاه،‌ کردستان و آذربایجان‌غربی به دلیل برگزاری یا  شرکت در مراسم‌های نوروز بازداشت شدند.

Ad placeholder

از دستگیر‌شدگان چه می‌دانیم؟

بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، ساعت ۳ بامداد سه‌شنبه ۱۳ شهریور ماموران امنیتی به منزل خانوادگی زانیار ابوبکری از جان‌باختگان ژن ژیان ئازادی در مهاباد یورش برده و بدون ارائه حکم قضایی، رامیار ابوبکری، برادر ۱۶ ساله او را بازداشت کردند. در جریان بازداشت این کودک، پدر و مادر وی نیز از سوی این نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

همزمان ماموران امنیتی به منزل خانواده سیاوش سلطانی، فرزند کبری شیخه‌سقا از جان‌باختگان خیزش ژن، ژیان، ئازادی در مهاباد یورش برده و با بدون ارائه حکم قضایی و با ضرب و شتم وی را بازداشت کردند. تا این لحظه از محل نگهداری و اتهام‌های مطرح شده علیه این افراد اطلاعی در دست نیست.

زانیار ابوبکری و کبری شیخه سقا (۵۲ ساله) هر دو در تاریخ ۵ آبان در جریان اعتراضاتی که پس از خاکسپاری سمکو مولودی از جان‌باختگان اعتراضات مردمی در مهاباد برگزار شد با تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی کشته شدند.

در پیرانشهر دست‌کم سه نفر طی دو روز گذشته بازداشت شدند. سلیمان چوپانی دیروز پنج‌شنبه ۱۵ شهریور در منزل خانوادگی از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و بدون ارائه حکم قضایی به محلی نامعلوم منتقل شده است. سعدون شریفی، چهارشنبه ۱۴ شهریور توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، نیروهای امنیتی شامگاه به منزل خانوادگی سعدون شریفی در روستای «گرداسه» پیرانشهر یورش برده و بدون ارائه حکم قضایی وی را بازداشت کردند.

عادل کاکه، دیاکو عزیزی، لقمان زنگی و سیامند زنگی، چهار شهروند کُرد اهل شهرستان‌های مهاباد و اشنویه استان آذربایجان‌غربی، در سه‌شنبه و چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. بازداشت این افراد بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته و تا کنون از محل نگهداری و اتهام‌های مطرح شده علیه آنان اطلاعی در دست نیست.

Ad placeholder