پس از استعفای حداقل هفت وزیر و مقام ارشد و برکناری یکی از دستیاران رئیس جمهوری، یک تغییر اساسی در دولت اوکراین در جریان است.

در میان کسانی که اواخر روز سه‌شنبه و اوایل روز چهارشنبه ۱۴ شهریور/ ۴ سپتامبر از سمت خود کناره‌گیری کردند دمیترو کولِبا، وزیر امور خارجه که در کنار ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تلاش برای حفظ حمایت غرب را رهبری می‌کرد و الکساندر کامیشین، وزیر صنایع استراتژیک که مسئول تولید تسلیحات بود، دیده می‌شوند.

اولها استفانیشینا، معاون نخست وزیر و وزیران دادگستری، محیط زیست و ادغام مجدد، و همچنین رئیس صندوق املاک دولتی اوکراین نیز استعفا دادند.

به این ترتیب حدود یک سوم از پست‌های کابینه اوکراین اکنون خالی است.

دیوید اراخامیا، قانونگذار ارشد حزب حاکم، گفت که احتمالاً بیش از نیمی از وزیران دولت تغییر خواهند کرد.

به گفته روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین، کولِبا صبح چهارشنبه استعفای خود را ارائه کرد. قرار است استعفای وزرا در پارلمان مورد بررسی قرار بگیرد.

تغییرات در ساختار دولت اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که روسیه با حمله موشکی روز چهارشنبه به شهر غربی لویو در اوکراین دست‌کم هفت نفر را کشت. روسیه بی‌توجه به زلزله سیاسی در کی‌یف، به حملات بی‌امان هوایی خود علیه این کشور ادامه داد. آندری سادووی، شهردار لویو که معمولاً به عنوان شهری امن در نظر گرفته می‌شد، گفت که سه نفر از هفت کشته شده کودک هستند.

ولودیمیر زلنسکی، که در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده است و با وقوع جنگ در کشورش و اعلام وضعیت فوق‌العاده انتخابات ریاست‌جمهوری را معلق کرده است، هفته گذشته گفت که در نظر دارد یک تغییر سازماندهی بزرگ را انجام دهد. دوره انتخابی زلنسکی در ماه مه به پایان رسید، اما او در سمت خود باقی ماند و گفت که برگزاری انتخابات در زمان درگیر بودن با جنگ مقدور نیست.

او در سخنرانی روز سه‌شنبه خود، بار دیگر بر لزوم تغییر تأکید کرد و گفت:

پاییز برای اوکراین بسیار مهم خواهد بود. و نهادهای دولتی ما باید طوری پیکربندی شوند که اوکراین به تمام نتایجی که ما نیاز داریم دست یابد. برای این کار باید برخی از بخش‌های دولت را تقویت کنیم و تغییراتی در ترکیب آن مهیا شده است. همچنین تغییراتی در دفتر (رئیس جمهوری) ایجاد خواهد شد.

فرمانی در وب‌سایت رئیس‌جمهوری اوکراین منتشر شده که نشان می‌دهد که او همچنین روستیسلاو شورما، معاون رئیس دفتر ریاست‌جمهوری که امور اقتصادی را اداره می‌کند، برکنار کرده است.

این تغییر در نقطه حساسی از جنگ علیه نیروهای روسی که در جبهه شرقی پیشروی می‌کنند، رخ می‌دهد. زلنسکی قرار است در این ماه به ایالات متحده آمریکا، متحد کلیدی‌اش، سفر کند، جایی که انتظار می‌رود «طرح پیروزی» خود را برای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تشریح کند.

کولِبا که در سال ۲۰۲۰ منصوب شد، از زمان تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲، در خط مقدم تلاش کی‌یف برای تعامل با متحدان بین‌المللی، تضمین مشارکت‌های جدید و دریافت حمایت مالی و نظامی قرار داشت.

رسانه‌های اوکراینی روز سه‌شنبه به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که وزیر امور خارجه نیز در میان قربانیان این رویداد خواهد بود. گمان می‌رود آندری سیبی‌ها معاون کنونی وزارت امور خارجه جایگزین او باشد.

کامیشین که در مارس ۲۰۲۳ منصوب شد به عنوان یک ستاره در حال ظهور در دولت شناخته می‌شد و تلاش اوکراین را برای افزایش تولید تسلیحات از پهپادهای تهاجمی تا موشک‌های دوربرد رهبری می‌کرد.

زلنسکی از زمانی که روسیه تهاجم تمام عیار خود را در فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد، چندین بار بخش‌هایی از کابینه‌اش را تغییر داده است.

آخرین تحولات در حالی رخ می‌دهند که روسیه ادعا می‌کند در شرق موفقیت‌هایی به دست آورده و با وجود پیشروی اوکراین در منطقه مرزی کورسک روسیه، تقریباً روزانه اوکراین را با حملات پهپادی و موشکی بمباران می‌کند.

یگان‌های پدافند هوایی اوکراین در ساعات اولیه روز چهارشنبه با حمله یک پهپاد روسیه به کی‌یف، پایتخت این کشور مقابله کردند.

در پی حمله روسیه به یک مؤسسه نظامی و بیمارستان مجاور در شهر مرکزی پولتاوا با دو موشک بالستیک، حداقل ۵۱ نفر کشته و ۲۷۱ نفر زخمی شدند . دو نفر – یک مادر و پسرش – نیز بر اثر اصابت موشک روسی به هتل محل اقامت آنها در منطقه جنوبی زاپوریژیا کشته شدند.

از زمان دور پیشین برکناری یا استعفای وزیران کابینه اوکراین در اوایل سال جاری میلادی، حداقل پنج وزارتخانه از جمله وزارتخانه‌های مهم کشاورزی و زیرساخت‌ها بدون وزیر مانده است.