پنجشنبه ۱۶ اوت / ۲۶ مرداد ده‌ها شهرک‌نشین اسرائیلی به یک روستای فلسطینی در نزدیکی شهر قلقيليه در کرانه باختری اشغالی حمله کردند، خودروها را به آتش کشیدند و دست‌کم یک نفر را کشتند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در حمله شهرک‌نشینان مسلح اسرائیلی به روستای جیت، یک فلسطینی کشته و فردی دیگر به‌‌شدت زخمی شدند.

خبرگزاری الجزیره هویت فرد کشته‌شده را محمود عبدالقادر سدّه، ۲۳ ساله، اعلام کرده است. به گفته این خبرگزاری مهاجمان با شلیک گلوله محمود را کشتند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، خودروها و خانه‌های در حال سوختنِ پس از این حملات را نشان می‌دهد.  

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، ارتش اسرائیل اعلام کرد که واحدهای پلیس و ارتش وارد عمل شده و یک اسرائیلی را دستگیر کردند. ارتش همچنین این حمله را محکوم کرد و گفت: «این حمله نیروهای امنیتی را از مسئولیت‌های دیگر منحرف کرده است». این نهاد همچنین اعلام کرد که گزارش‌های مربوط به مرگ این فلسطینی در حال بررسی است.  

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله را با «جدیت کامل» بررسی می‌کند. در این بیانیه آمده است: «کسانی که مسئول هرگونه تخلف هستند، دستگیر و محاکمه خواهند شد.»

رئیس‌جمهور اسرائیل، اسحاق هرتزوگ، این حمله را به عنوان «پوگروم» محکوم کرد.

«پوگروم» واژه‌ای روسی به معنای حمله یا آشوب است. از نظر تاریخی، این واژه برای توصیف حمله خشونت آمیز ساکنان محلی علیه یهودیان در امپراتوری روسیه و سایر نقاط جهان به کار رفته است. بعدها این واژه به حملات علیه دیگر اقلیت‌های مذهبی و اتنیکی نیز اطلاق شده است.

هرتزوگ در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «من شدیداً پوگروم امشب در سامریه را محکوم می‌کنم» و افزود:

این یک اقلیت افراطی است که به جمعیت شهرک‌نشینان قانون‌مدار و کل سکونتگاه آسیب می‌زند و نام و جایگاه اسرائیل را در دوره‌ای بسیار حساس و دشوار در جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با این‌همه، حملات شهرک‌نشینان اسرائیلی به ساکنان فلسطینی کرانه باختری اشغالی، به‌ویژه در ماه‌های اخیر بسیار مکرر رخ داده است. به گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، در فاصله هفتم اکتبر سال گذشته تا دوازدهم اوت امسال، دست‌کم ۱۲۵۰ مورد حمله از سوی شهرک‌نشینان به فلسطینیان ثبت شده است. در این حملات دست‌کم ۱۲۰ نفر کشته و هزار مورد ملک تخریب شده‌اند.

فلسطینی‌ها نیروهای امنیتی اسرائیل را متهم می‌کنند که تماشاگر ایستاده و به گروه‌های شهرک‌نشین خشونت‌طلب اجازه می‌دهند که خانه‌ها و روستاهایشان را مورد حمله قرار دهند.

نتانیاهو نیز با حمایت احزاب راست‌گرای افراطی که خواهان شهرک‌سازی بیشتر اسرائیل در کرانه باختری یا حتی الحاق کامل آن هستند، حکومت می‌کند.

وزیر دارایی بنیادگرای افراطی او، بتسالل اسموتریچ، در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد که مهاجمان به روستای جیت «هیچ ارتباطی با شهرک‌نشینی و شهرک‌نشینان ندارند». او آن‌ها را «جنایتکارانی» خواند که «باید با تمام قدرت قانون توسط مقامات اجرای قانون مورد برخورد قرار گیرند».

Ad placeholder

این حملات در سطح داخلی و بین‌المللی نگرانی‌ها و اعتراضاتی را برانگیخته است.

گروه اسرائیلی «صلح، همین حالا» (Peace Now) که مخالف شهرک‌سازی‌هاست می‌گوید این حمله «تروریسم خالص شهرک‌نشینان است، که دولت و حکومت ما از آن حمایت می‌کنند».

کاخ سفید اواخر پنجشنبه اعلام کرد که حملات شهرک‌نشینان به غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری «غیرقابل قبول است و باید متوقف شود». سخنگوی کاخ سفید گفت:

مقامات اسرائیلی باید تدابیری برای محافظت از همه جوامع در برابر آسیب اتخاذ کنند، این شامل مداخله برای متوقف کردن چنین خشونت‌هایی و محاکمه همه عاملان چنین خشونت‌هایی می‌شود.

ایالات متحده و تعدادی از کشورهای اروپایی تحریم‌هایی را علیه شهرک‌نشینان خشونت‌طلب اعمال کرده و بارها از اسرائیل خواسته‌اند تا برای کاهش این حملات اقدامات بیشتری انجام دهد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن محکوم‌کردن این حمله، اعلام کرد که این اتحادیه قصد دارد تحریم‌های بیشتری را علیه حامیان این شهرک‌نشینان، از جمله افرادی در دولت اسرائیل پیشنهاد کند.

بورل در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که شهرک‌نشینان اسرائیلی به طور مداوم و بدون اینکه با مجازات جدی روبرو شوند، به «خشونت‌» در کرانه باختری دامن می‌زنند، و این وضعیت هرگونه امید به دستیابی به صلح را به خطر می‌اندازد.