نصير احمد نور، سفير افغانستان در ايران به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت طبق آمارهای کميساريای عالی پناهندگان، تعداد اتباع مجاز افغانستانی در ايران که به ثبت رسيده‌اند “حدود ۸۵۰ هزار نفر” هستند.

همچنين به‌گفته وی در چارچوب طرح ساماندهی و قانونمند شدن اتباع افغانستانی پيش‌بينی می‌شد يک ميليون و ۴۰۰ هزار نفر از آنان برای دريافت گذرنامه و رواديد اقامتی ثبت نام کنند، اما در اين طرح تنها ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام و گذرنامه و رواديد اقامتی دريافت کردند.

احمد نور گفت از تعداد اتباع غيرمجاز افغانستانی در ايران آمار دقيقی در دست ندارد اما درباره دلايل کاهش تقاضای حدود ۸۰۰هزار نفری افغانستانی‌ها برای دريافت گذرنامه و رواديد اقامتی در چارچوب طرح ساماندهی ايران گفت: “تعداد کسانی که در طرح ساماندهی با وجود پيش‌بينی‌ها شرکت نکردند، رقم قابل توجهی است و اين نشان می‌دهد اکثريت اين افراد در ايران نيستند.”

وی  مهم‌ترين دليل اين امر در يک سال گذشته را “تحريم‌ها، افزايش تورم و کاهش ارزش ريال” در ايران دانست و گفت از اين رو افغانستانی‌ها يا به کشور خود بازگشتند يا به کشورهای مجاور مهاجرت کردند.

نصير احمد نور همچنين گفت بيش از ۳۰۰هزار دانش‌آموز افغانستانی در مدارس دولتی ايران مشغول به تحصيل هستند که عمدتا نسل به دنيا آمده در ايرانند.

به‌نوشته ايسنا، آمارهای رسمی و غيررسمی رقمی حدود سه تا چهار ميليون افغانستانی را در ايران تأييد می‌کند که کمتر از يک ميليون آن‌ها مجاز و باقی غيرمجازند.

در سال‌های اخير فشارهای بسياری بر اتباع افغانستانی در ايران وارد شده است. مدافعان حقوق بشر در اين مدت بارها از وضعيت افغانستانی‌های ساکن ايران و برخوردهای جمهوری اسلامی ايران انتقاد کرده‌اند.