کاخ کرملین دوشنبه ۲۸ خرداد / ۱۷ ژوئن اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۹ و ۳۰ خرداد (۱۸ و ۱۹ ژوئن) به کره شمالی سفر خواهد کرد.

در بیانیه کاخ کرملین آمده است: که پوتین به دعوت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در یک سفر رسمی و دوستانه به این کشور خواهد رفت و شامگاه سه‌شنبه وارد پیونگ‌یانگ خواهد شد.

این نخستین سفر پوتین به کره شمالی پس از ۲۴ سال است. او آخرین بار در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰)، چهار ماه پس از اولین انتخابش به‌عنوان رئیس جمهوری روسیه به کره شمالی سفر کرد. پوتین در آن زمان با رهبر وقت کره شمالی، کیم جونگ ایل، پدر کیم دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

کیم جونگ اون زمانی که در سپتامبر گذشته از شرق روسیه بازدید کرده بود پوتین را به کشورش دعوت کرد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) نیز بدون ارائه جزئیات خبر این سفر را منتشر کرد.

پوتین در نامه‌ای که در شماره روز سه‌شنبه « رودونگ سینمون» (Rodong Sinmun)، روزنامه حزب حاکم کارگران کره شمالی منتشر شد، نوشت دو کشور در ۷۰ سال گذشته روابط و همکاری‌های خوبی براساس برابری، احترام متقابل و اعتماد برقرار کرده‌اند. او نوشت:

ما سازوکارهای جایگزین تجارت و روابط متقابلی را توسعه خواهیم داد که تحت کنترل غرب نباشند و مشترکاً در برابر محدودیت‌های یک‌جانبه غیرقانونی مقاومت ‌کنند.

او افزود دو کشور همچنین امنیت برابر و غیرقابل تقسیمی را در اوراسیا ایجاد خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین از کره شمالی به‌خاطر حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین تشکر کرد و وعده داد که از پیونگ‌یانگ در دفاع از منافع خود در برابر آن‌چه «فشار، باج‌خواهی و تهدیدهای نظامی آمریکا» نامید، حمایت کند.

پیامدهای سفر پوتین به پیونگ یانگ

نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که پیونگ‌یانگ در ازای کمک‌های اقتصادی و فن‌آوری برای تقویت برنامه مدرن‌سازی نظامی که کیم در سال‌های اخیر دنبال می‌کند، مهمات مورد نیاز مسکو را در جنگ با اوکراین فراهم سازد.

کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا هفته گذشته در مورد سفر قریب‌الوقوع پوتین به کره شمالی گفت‌وگو کرده و در مورد پیامدهای روابط نزدیکتر دو کشور بر امنیت منطقه ابراز نگرانی کردند.

لیف-اریک ایزلی، استاد مطالعات بین‌الملل در دانشگاه اوها وومنز سئول در این‌باره گفت:

این دیدار برای کیم جونگ اون یک پیروزی است. نشست این دو نه تنها جایگاه کره شمالی را در میان کشورهای مخالف نظم بین‌المللی به رهبری ایالات متحده ارتقا می‌دهد، بلکه به تقویت مشروعیت داخلی کیم نیز کمک می‌کند.

روسیه نمی‌تواند از نظر اقتصادی جایگزین چین شود، اما افزایش همکاری با مسکو نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ گزینه‌هایی دارد. دست‌کم در حال حاضر، جنگ روسیه در اوکراین، در میان ناقضان تحریم‌ها که به دنبال تجارت تسلیحات و فن‌آوری‌های نظامی هستند «محور معامله» ایجاد می‌کند.

دو ماه پس از سفر کیم جونگ اون به روسیه، کره شمالی اعلام کرد که با موفقیت یک ماهواره جاسوسی را در مدار زمین قرار داده است. این در حالی بود که دو تلاش قبلی کره شمالی در این زمینه به شکست انجامیده بود.

در عین‌حال قطعاتی از موشک‌های کره شمالی نیز در اوکراین پیدا شده است.

هرگونه تجارت تسلیحاتی با کره شمالی نقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی است که روسیه، عضو دائمی این شورا قبلاً آن‌ها را تأیید کرده بود. دو کشور مبادله تسلیحات را رد کرده‌اند.

آندری لانکوف، کارشناس کره شمالی در دانشگاه کوکمین سئول، به آسوشیتدپرس گفت که در ازای ارائه مهمات توپخانه و موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، پیونگ یانگ امیدوار است که تسلیحات پیشرفته‌تری از مسکو دریافت کند. لانکوف افزود:

در حالی که روسیه ممکن است تمایلی به در اختیار قرار دادن فن‌آوری‌های پیشرفته نظامی خود به کره شمالی نداشته باشد، اما مشتاق دریافت مهمات از پیونگ‌یانگ است. مهمات کافی در جنگ وجود ندارد و تقاضای زیادی برای تسلیحات بیشتر وجود دارد.

روسیه پس از شروع جنگ در اوکراین در ماه‌های اخیر روابط خود با کره شمالی را بیشتر کرده است و باعث نگرانی آمریکا و متحدانش در اروپا و آسیا شده است.

یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین گفت دو کشور می‌توانند در این سفر توافق‌نامه‌ای را امضا کنند که شامل مسائل امنیتی است.

او گفت این توافق علیه هیچ کشور دیگری نخواهد بود، اما «چشم‌انداز همکاری بیشتر را ترسیم خواهد کرد و با در نظر گرفتن آن‌چه که در سال‌های اخیر بین کشورهای ما در زمینه سیاست بین‌الملل و اقتصاد رخ داده است ـ با در نظر گرفتن مسائل امنیتی ـ این توافق‌نامه امضا خواهد شد».

آندری بلوسف وزیر دفاع روسیه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در این سفر به پوتین خواهند پیوست.

قرار است دیدارهای کلیدی روز چهارشنبه برگزار شود و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کره شمالی در حال آماده‌سازی رژه نظامی در مرکز پیونگ‌یانگ است.

سفر پوتین در حالی انجام می‌شود که بامداد سه‌شنبه ۲۹ خرداد / ۱۸ ژوئن پس از آن‌که سربازان کره شمالی وارد خاک کره جنوبی شدند سربازان کره جنوبی برای هشدار اقدام به تیراندازی کردند. این دومین بار در ماه جاری است که نیروهای کره شمالی از مرز گذر کرده و وارد کره جنوبی می‌شوند.

پوتین پس از پایان سفر خود به پیونگ‌یانگ به ویتنام خواهد رفت.