دیوان بین‌المللی دادگستری امروز جمعه ۴ خرداد / ۲۴ مه حکم توقف حمله اسرائیل به رفح در جنوب غزه را صادر کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین اسرائیل را موظف کرد که مسیر‌های امدادرسانی بین‌المللی و آذوقه را در رفح باز کند، «دسترسی بلامانع» کمیته‌های حقیقت‌یابِ سازمان ملل در مورد مسئله نسل‌کشی را فراهم سازد، و طی یک ماه آینده به دادگاه درباره اجرای این تمهیدات اضطراری گزارش دهد.

نواف سلام، رئیس دیوان بین‌المللی، با قرائت حکم صادره وضعیت انسانی در رفح را «فاجعه‌آمیز» خواند و گفت:

اسرائیل باید حمله نظامی و دیگر اقدامات خود را در رفح فوراً متوقف کند، حملاتی که ممکن است شرایطی را بر فلسطینی‌ها تحمیل کند که منجر به امحای فیزیکی کل غزه یا بخشی از آن شود.

حکم امروز دادگاه، با ۱۳ رأی موافق و دو رأی مخالف، مجموعاً توسط ۱۵ قاضی ارشد سازمان ملل صادر شده است که گرچه به لحاظ قانونی برای اسرائیل الزام‌آور است اما دیوان بین‌المللی دادگستری فی‌نفسه توان اجرایی آن را ندارد.

هفته پیش، آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرده بود که دستور توقف حمله اسرائیل به غزه، به ویژه به رفح، را برای تضمین بقای مردم فلسطین صادر کند. تقاضا برای چنین اقدام اضطراری بخشی از پرونده بزرگتری است که آفریقای جنوبی به دادگاه مستقر در لاهه ارائه کرده و اسرائیل را به نسل‌کشی متهم می‌کند.

اسرائیل ادعای آفریقای جنوبی مبنی بر نقض کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ را محکوم کرده و گفته است که این ادعا مترادف با به سخره گرفتن نسل‌کشی است.

با حمله اسرائیل به رفح در اوایل ماه مه، بیش از یک میلیون فلسطینی‌ای که در آنجا پناه گرفته بودند دوباره آواره شده‌اند. همچنین، با حمله به رفح، که اصلی‌ترین راه برای رساندن کمک‌های بین‌المللی به غزه است، فلسطینی‌ها در معرض خطر قحطی قرار گرفتند.