ارتش اسرائیل اعلام کرد که جسدهای سه قربانی را که گفته است در حمله حماس به کیبوتص مفالسیم در ۷ اکتبر گذشته کشته شدند، در جبالیا یافته است. جسدهای این سه نفر در پی حمله اکتبر به غزه منتقل شده بودند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت این عملیات با همکاری دستگاه امنیت عمومی (شاباک) انجام شد و در ابتدا درگیری سختی در منطقه رخ داد.

پس از مشخص شدن هویت جسدهای پیداشده با کمک پلیس و پزشکی قانونی، به خانواده‌های آن‌ها نیز اطلاع داده شد.

ارتش نام این سه نفر را اوریون هرناندز ۳۰ ساله، هانان یابلونکا ۴۲ ساله و میشل نیسنباوم ۵۹ ساله اعلام کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «وظیفه ملی و اخلاقی ما آن است که تمام تلاش خود را برای بازگرداندن ربوده‌شدگان، چه زنده باشند چه مرده انجام دهیم.»

اسحاق هرتزوگ، رئیس ‌جمهوری اسرائیل نیز گفت: «وظیفه ما به‌عنوان یک کشور این بود که همه آن‌ها (اسیران) را چه زنده‌ها و چه کسانی را که باید برای دفن به اسرائیل بیاوریم، بازگردانیم.»

اوریون هرناندز یکی از سه اسیری که جسدهای آن‌ها پیداشده فرانسوی-کانادایی است و به همین مناسبت امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه در پیامی در شبکه ایکس از این خبر ابراز «تأسف شدید» کرد و گفت: «فرانسه بیش از هر زمان دیگری متعهد به آزادی همه گروگان‌ها است.»

در مجموع ۱۳۴ گروگان اسرائیلی و غیراسرائیلی که حماس به اسارت گرفته بود آزاد شده و یا جسدهای آن‌ها کشف شده است. ۹۱ نفر از آن‌ها زنده بودند و بیشتر آن‌ها از طریق مذاکرات آزاد شدند.

از میان این افراد سه نفر بر اثر تیراندازی اسرائیل کشته شدند.

انجمن خانواده‌های گروگان‌ها به خبر کشف سه جسد واکنش نشان داد و گفت این ثابت می‌کند که برای بازگرداندن همه افراد زنده و جسدهای کشته‌شدگان باید یک تیم مذاکره‌کننده جدی اعزام کرد.

در روزهای اخیر خانواده‌های گروگان‌ها بارها در شهرهای اسرائیل علیه دولت نتانیاهو دست به اعتراض زده‌اند. آن‌ها خواهان تلاش بیشتر برای دستیابی به آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها هستند. دولت اسرائیل زیر فشار روز گذشته اعلام کرد که مذاکرات را پی می‌گیرد.

ادامه حملات اسرائیل به کرانه باختری و غزه

در همین حال حملات اسرائیل به مناطق مختلف غزه همچنان ادامه دارد و قربانی می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، نیروهای اسرائیلی به اردوگاه بالاتا در کرانه باختری اشغالی یورش برده و زیرساخت‌های آن را با بولدوزر تخریب کرده و به خانه‌ها حمله کردند. هنوز از تلفات این حمله گزارشی منتشر نشده است.

این تهاجم بخشی از حملات آشنای نیروهای اسرائیلی به کرانه باختری است. آن‌ها پیش از این نیز به مناطقی در الخلیل، طولکرم، رام‌الله و البیره یورش برده بودند.

در جریان حمله به شهر قافین در نزدیکی طولکرم، یک زن فلسطینی بر اثر ترکش گلوله مجروح شد. نیروهای اسرائیلی در بیتونیه در غرب رام‌الله دو فلسطینی را دستگیر کردند.

تشدید حملات نیروهای اسرائیلی و شهرک‌نشینان نیز ترس مردم کرانه باختری را تشدید کرده است، به طوری که از ۷ اکتبر ۵۱۸ نفر، از جمله ۱۲۹ نوجوان، در اثر چنین خشونت‌هایی کشته شده‌اند. به‌گفته انجمن اسیران فلسطین، نیروهای اسرائیلی هشت هزار و ۸۴۰ نفر را هم در این مدت بازداشت کرده‌اند.

در کنار حملات به کرانه باختری، الجزیره گزارش داده است که در یورش ارتش اسرائیل به الزویدا، واقع در مرکز غزه دست‌کم دو نفر کشته شدند.

در شمال غزه نیز حملات نیروهای اسرائیلی به منطقه الفلوجه، اردوگاه جبالیا و به نزدیکی الفاخوره گزارش شده است.

خبرگزاری وفا نیز نوشته است خودروهای نظامی اسرائیل اکنون از شرق رفح به سمت مرکز و غرب در حرکت هستند و به حومه اردوگاه آوارگان شبوره می‌رسند، جایی که صدای شلیک موشک و توپ به گوش می‌رسد.

از سوی دیگر، وضعیت در بیمارستان‌های شمال نوار غزه، به‌ویژه بیمارستان کمال عدوان که دو بار در طول شبانه‌روز گذشته هدف توپخانه‌های اسرائیل قرار گرفت، و همچنین بیمارستان العوده وخیم‌تر می‌شود.

پزشکان بیمارستان العوده به الجزیره گفته‌اند که سربازان اسرائیلی همه چیز از جمله درهای بیمارستان را تخریب کرده‌اند و از بلندگوها فرمان فرار بیماران و خانواده‌هایشان را می‌دهند.

بیمارستان الاقصی نیز هشدار داد که ژنراتورهای این بیمارستان خاموش شده‌اند و بیماران بدون سوخت و برق در خطر مرگ قرار دارند.

بورل: به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین هدیه‌ای به حماس نیست

در پی تصمیم چندین کشور برای به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین و پیوستن ایرلند، اسپانیا و نروژ به آن‌ها، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این تصمیم دفاع کرد و با تأکید بر این‌که تشکیلات خودگردان فلسطین را نباید با «شبه‌نظامیان تروریست حماس» یکی دانست، گفت:

به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین هدیه‌ای به حماس نیست، بلکه برعکس، عمیقاً در مقابل آن است.

 بورل در همین حال از اسرائیل انتقاد کرد و گفت:

هر بار که کسی تصمیم به حمایت از کشور فلسطین می‌گیرد، (…) واکنش اسرائیل این است که آن را به یک حمله یهودی‌ستیزانه تبدیل می‌کند.

جوزپ بورل همچنین در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی اسپانیایی RTVE به تصمیم‌گیری روز جمعه دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در مورد توقف حمله اسرائیل به رفح اشاره کرد و انتقاد شدید اسرائیل و سایر کشورها از دادگاه را رد کرد و آن را «تهدید» و «ارعاب» غیرقابل قبول دانست.

بورل گفت که دادگاه بین‌المللی باید مورد احترام قرار گیرد. او گفت:

از همه، از جمله دولت اسرائیل و برخی دولت‌های اروپایی می‌خواهم که قضات را تهدید نکنند و سعی نکنند بر تصمیم آن‌ها تأثیر بگذارند.

به‌گفته او شکایت‌کننده (آفریقای جنوبی) «کاری جز طرح اتهام نکرده است و دادگاه در این‌باره تصمیم خواهد گرفت». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود:

اگر ما خواهان یک نظام بین‌المللی قضایی هستیم که اجازه مصونیت از مجازات نقض جدی حقوق بشر در جهان را ندهد، باید از آن پشتیبانی کنیم. به قضات باید اجازه داده شود در آرامش کار کنند.

او با انتقاد از استانداردهای دوگانه گفت: «این‌طور نیست که ما از تصمیم‌های قضات فقط زمانی استقبال کنیم که به نفع ما باشد. حملات حماس در ۷ اکتبر وحشتناک بود، اما شما نمی‌توانید همه فلسطینی‌ها را به این دلیل مقصر بدانید.»

هفته گذشته، آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری، که به عنوان دادگاه جهانی نیز شناخته می‌شود، درخواست کرده بود که دستور توقف حمله اسرائیل به غزه، و به ویژه در رفح را برای تضمین بقای مردم فلسطین صادر کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه ۴ خرداد/ ۲۴ مه در مورد درخواست آفریقای جنوبی برای صدور حکم توقف حمله اسرائیل به رفح رأی خواهد داد.