نمایندگان کلیسای متحد متدیست در نشست عمومی این کلیسا به برداشتن ممنوعیت‌های هم‌جنس‌گرایی رأی دادند و به خاطر سکوت در برابر آزار جنسی در کلیساهایشان عذرخواهی کردند. فعالان زیست‌محیطی در میان آنها اما نتوانستند صندوق بازنشستگی کلیسای متحد متدیست را به سرمایه‌گذاری‌نکردن در سوخت فسیلی قانع کنند.

مجمع عمومی کلیسای متحد متدیست از ۲۳ آوریل تا ۳ مه پس از هشت سال برگزار شد. این مجمع ۲۰۲۰ به خاطر همه‌گیری کووید لغو شده بود. از ۲۰۲۰ به این سو و در سایه‌ی تلاش‌های کلیسا برای فراگیرترشدن و پذیرفتن اصلاحات در نگاه‌هایش به جنسیت و سکسوآلیته، بخشی از روحانیت محافظه‌کارتر جدایی‌شان را از این کلیسا اعلام کردند و فرقه‌های جدید تأسیس کردند.

کلیسای متحد متدیست که مرکزش در ایالات متحده آمریکاست، ۱۳ میلیون عضو در جهان دارد.

لغو ممنوعیت‌های همجنس‌گرایی

در سه روز آخر این نشست عمومی، نمایندگان کلیسا علی‌رغم مخالفت‌های درونی به لغو ممنوعیت‌هایی مرتبط با رابطه با هم‌جنس رأی دادند.

نخستین رأی‌گیری به الغای ممنوعیت حضور کشیش‌های دارای رابطه با هم‌جنس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت / یک مه رخ داد. نمایندگان با ۶۹۲ رأی موافق در برابر تنها ۵۱ رأی مخالف اعلام کردند که کلیسا دیگر نمی‌تواند از پذیرفتن کشیش‌هایی که می‌گویند گی هستند، امتناع کند.

آنها پنجشنبه «اصول اجتماعی بازبینی‌شده» (اعلامیه‌ی ارزش‌های کلیسا) را تأیید کردند که بر خلاف نسخه‌ی قبلی دیگر هم‌جنس‌گرایی را «ناسازگار با آموزه‌های مسیحیت» نمی‌داند و همچنین ازدواج را پیمانی بین دو فرد بالغ توصیف کرده و نه پیمانی بین «زن و مرد» و منحصر به زوج‌های دگرجنس‌گرا.

در آخرین روز، نمایندگان با ۴۴۷ رأی موافق در برابر ۲۳۳ رأی مخالف تصویب کردند که کلیساهای متحد متدیست و کشیش‌هایشان دیگر منعی در برگزاری آیین‌های مراسم عروسی برای زوج‌های هم‌جنس‌گرا ندارند. این البته همراه است با اینکه کسی نمی‌تواند کشیش‌ها را به برگزاری چنین مراسمی در صورت تمایل نداشتن خودشان وادار کند.

لغو این ممنوعیت‌ها با اعتراض‌های داخلی از سوی بخش محافظه‌کارتر کلیسا همراه بود؛ بخشی که کماکان در این فرقه مانده اند زیرا بخش دیگری پیش از برگزاری این نشست عمومی بین ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ کلیسای متحد متدیست را ترک کرده اند و فرقه‌های جدید تأسیس کرده اند.

با وجود این، کلیسا قانون جدیدی را هم تصویب کرد که بر اساس آن کلیساهای وابسته به کلیسای متحد متدیست می‌توانند خودآیینی منطقه‌ای داشته باشند. به این اعتبار، کلیساهای محافظه‌کارتر در مناطقی همچون شرق اروپا یا آفریقا می‌توانند ممنوعیت‌های هم‌جنس‌گرایی را حفظ کنند. متمم‌ای هم برای کلیساهای ایالات متحده در نظر گرفته شده که آنها هم بتوانند در مناطق محافظه‌کارتر این ممنوعیت‌ها را حفظ کنند اما هنوز تصویب نشده است.

Ad placeholder

عذرخواهی از آزار جنسی

آخرین قطعنامه‌ای که نمایندگان کلیسای متحد متدیست در آخرین ساعت نشست عمومی تصویب کردند، بیانیه‌ی عذرخواهی کلیسا به خاطر آزار جنسی و سکوت دربرابر آن بود.

بیانیه حاصل کار کمیسیون جایگاه و نقش زنان کلیسای متحد متدیست بود. قرار است این بیانیه از سوی کشیش‌های این کلیسا در هر کنفرانس و نشست سالانه‌ای در سرتاسر جهان بار دیگر قرائت شود.

در این بیانیه که دبیرکل کنفرانس، گری گریوز از روحانیان متدیست خواند، آمده است:

کلیسای متحد متدیست به خاطر تمام بارهایی که اجازه دادیم تمایل‌مان به حفاظت از کلیسا بر تمایل‌مان به مراقبت برای قربانیان و بازماندگان سوء رفتار جنسی بچربد، عذرخواهی می‌کند. ما اجازه دادیم سیاست‌بازی و حافظت از نهاد کلیسا، ما را از پاسخگو کردن اشخاص بازدارد. ما به خاطر بارهایی که به شما گوش ندادیم، در روایت‌هایتان تشکیک کردیم، زخم‌هایتان را نادیده گرفتیم، و به دردتان رسیدگی نکردیم، عذرخواهی می‌کنیم. ما باور داریم که این باعث شد فرهنگی ناامن به وجود بیاید.

Ad placeholder

مسأله سوخت فسیلی

شماری از فعالان اقلیمی این فرقه مسیحی به دنبال لغو سرمایه‌گذاری‌های کلیسا در سوخت فسیلی بودند اما ۳۲۴ رای موافق در برابر ۳۳۸ رای مخالف شکست خوردند.

فعالان می‌خواستند صندوق بازنشستگی کلیسا، وس‌پث (WesPath) از سرمایه‌گذاری در سوخت فسیلی منع شود. وس‌پث یکی از بزرگرین صندوق‌های بازنشستگی کلیساهای پروتستان است و ۱۰۰ هزار کشیش و کارمند بازنشسته و شاغل کلیسا را نمایندگی می‌کند.

پیش از این به طور مستقل کلیسای متدیست انگلیس، عضوی از کلیسای متحد، سرمایه‌گذاری در سوخت فسیلی را منع کرده بود.

با وجود این، کلیسای متحد متدیست بندهای دیگری را در حمایت از محیط زیست تأسیس کرد که به نحوه‌ی مدیریت سازگار با محیط زیست کلیساهای آن بازمی‌گردد.