جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین/ ۹ آوریل منتشر شد، گفت رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در قبال جنگ غزه «اشتباه» است.

بایدن در مصاحبه با یونی‌ویژن  Univision، یک شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان آمریکایی، گفت:

من فکر می‌کنم کاری که او (نتانیاهو) انجام می‌دهد یک اشتباه است. من با رویکرد او موافق نیستم.

بایدن پیش از این هم بمباران بی‌امان اسرائیل در غزه را «بی‌رویه» خوانده بود ولی تاکنون اقدامی جدی برای فشار آوردن بر متحدش در خاورمیانه برای توقف جنگ انجام نداده است.

کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که بایدن در تماس با نتانیاهو تهدید کرده که اگر گام‌های مشخص برای حفاظت از امدادگران و غیرنظامیان در جنگ غزه برندارد، کمک‌های کشورش به اسرائیل را مشروط خواهد کرد.

بایدن در مصاحبه روز سه‌شنبه هم گفت:

آنچه من خواستار آن هستم این است که اسرائیلی‌ها فقط خواستار آتش‌بس شوند و اجازه دهند برای شش، هشت هفته آینده اهالی غزه دسترسی کامل به غذا و داروی ارسالی داشته باشند.

با وجود این اظهارات و خوش‌بینی‌هایی که در دور آخر مذاکرات در قاهره پیش آمد، فعلاً هیچ نشانه‌ای از آتش‌بس وجود ندارد. آمریکا و طرف‌های مصری و قطری این مذاکرات تلاش می‌کردند که آتش‌بسی محدود همزمان با عید فطر رخ دهد. روز چهارشنبه در حالی عید فطر از راه رسید که وضعیت فاجعه‌بار قحطی و جنگ در غزه همچنان ادامه دارد.

حمله نظامی اسرائیل به غزه موضوع انتقادهای بین‌المللی فزاینده‌ای بوده است. بایدن در داخل آمریکا نیز ماه‌ها با اعتراضات فعالان ضد جنگ، مسلمانان و آمریکایی‌های عرب‌تبار در سراسر کشور مواجه بوده است که خواستار آتش‌بس دائمی در غزه و محدود کردن کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل شده‌اند.

حمله نظامی اسرائیل به غزه پس از ۷ اکتبر بیش از ۳۳ هزار کشته برجای گذاشته است. تقریباً تمام جمعیت ۲,۳ میلیونی غزه آواره شده‌اند و پرونده‌هایی برای نسل‌کشی اسرائیل در محاکم بین‌المللی گشوده شده است. اسرائیل اتهام نسل‌کشی را رد می‌کند و این اتهامات را جنبه‌های جدیدی از یهودی‌ستیزی می‌داند.

اسرائیل از زمان جنگ جهانی دوم بیش از هر کشور دیگری از ایالات متحده کمک‌های خارجی دریافت کرده است.

ایالات متحده به طور سنتی از اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد هم حمایت می‌کند و سه پیش‌نویس قطعنامه در مورد جنگ غزه را وتو کرده است. ماه میلادی گذشته زمانی که شورای امنیت خواستار آتش‌بس فوری شد، آمریکا رأی ممتنع داد.

اما این تنها انتقاد مقام‌های ارشد آمریکایی از اسرائیل در یک روز گذشته نبود. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هم در جلسه استماع سنا در روز سه‌شنبه گفت، قحطی مرگبار و دسته‌جمعی در غزه به احتمال زیاد خشونت‌ها را تشدید و بروز یک درگیری طولانی مدت را تضمین می‌کند. با این حال آستین در سخنانش اتهامات مرتبط با نسل‌کشی به اسرائیل را رد کرد.

آژانس‌های امدادی شکایت کرده‌اند که اسرائیل دسترسی کافی به غذا، دارو و سایر تجهیزات مورد نیاز بشردوستانه را تضمین نمی‌کند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دولت اسرائیل را به استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی متهم کرده است.

آستین به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت که دولت آمریکا مخالف وضعیت کنونی در غزه و قحطی پیش‌آمده است و «هر کاری که از دستمان بر‌آید انجام می‌دهیم تا اسرائیلی‌ها را به ارائه کمک‌های بشردوستانه تشویق کنیم».

اسرائیل گفته است که کمک‌ها با سرعت بیشتری به غزه منتقل می‌شود، اما میزان آن مورد بحث است و سازمان ملل می‌گوید که این میزان، برای برآورده کردن نیازهای بشردوستانه بسیار ناچیز است.

آستین گفت باید دید که آیا افزایش کمک‌ها می‌تواند عمیق‌تر شود و تداوم یابد یا خیر.

رئیس جمهوری آمریکا تحت فشار زیادی از درون حزب دموکرات قرار گرفته است تا اقدامات بیشتری برای رسیدگی به فاجعه انسانی غیرنظامیان فلسطینی ناشی از حملات اسرائیل انجام دهد.

نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان و متحد کلیدی بایدن، روز جمعه نامه‌ ده‌ها دموکرات کنگره را امضا کرد که در آن خواستار توقف انتقال تسلیحات به اسرائیل شده بود.