۲۷ متهم به پولشویی در رابطه با رسوایی فرار مالیاتی «اسناد پاناما» قرار است محاکمه شوند.

محاکمه این افراد قرار است دوشنبه هشت آوریل/ ۲۰ فروردین انجام شود. افشاگری‌های پاناما در سال ۲۰۱۶ دولت‌ها را تکان داد، شخصیت‌های برجسته را افشا کرد، تحقیقات بسیاری را در سراسر جهان به راه انداخت و به شهرت پاناما به‌عنوان یک مرکز مالی فراساحلی ضربه وارد کرد.

در میان متهمانی که قرار است در دادگاه جنایی پاناما محاکمه شوند، یورگن موساک و رامون فونسکا مورا، بنیانگذاران شرکت حقوقی «موساک فونسکا» به چشم می‌خورند که در مرکز این رسوایی قرار داشت.

در مجموعه‌ای از ۱۱٬۵ میلیون فایل لو رفته از شرکت این دو متهم، نام چهره‌های با نفوذی از جمله میلیاردرها، سیاستمداران و حتی ستارگان ورزشی وجود داشت. 

اسناد پاناما نشان دادند مشتری‌های شرکت «موساک فونسکا» چگونه از پرداخت مالیات فرار می‌کردند، تحریم‌ها را دور می‌زدند و پول‌شویی می‌‌کردند. 

پس از اینکه این اسناد فاش کرد که خانواده زیگموند و دیوید گونلاگسون، نخست‌وزیر وقت ایسلند حساب‌های خارج از کشور دارند، او مجبور به استعفا شد. 

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز پس از اینکه نام او در اسناد افشا شد، برای همیشه از سمت خود سلب صلاحیت شد.

نام‌های دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، لیونل مسی، ستاره فوتبال، مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهور وقت آرژانتین، پدرو آلمودوار، فیلم‌ساز اسپانیایی، نیز در این پرونده دیده می‌شد. 

زوددویچه تسایتونگ، روزنامه آلمانی، به این اسناد دست یافت و سپس آنها را با کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی به اشتراک گذاشت. 

بسیاری از افرادی که در این رسوایی افشا شدند دلایلی را برای توضیح حضور خود در خارج از کشور ارائه کردند و ادعا کردند که غیرقانونی عمل نکرده‌اند. 

با این حال، شرکت «موساک فونسکا» در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که به‌دلیل «آسیب جبران‌ناپذیر» به شهرت خود تعطیل خواهد شد.

پاناما از زمان وقوع این رسوایی قوانین جدیدی را تصویب کرده است، اما این کشور آمریکای مرکزی همچنان در لیست سیاه بهشت مالیاتی اتحادیه اروپا قرار دارد.

این واقعیت که بخشی از قوانین این کشور علیه پولشویی در زمان افشای اسناد پاناما وجود نداشت، می‌تواند تلاش‌های قوه قضاییه را برای احراز محکومیت پیچیده کند. 

در پاناما، جرم فرار مالیاتی تنها از سال ۲۰۱۹ و برای مبالغ بیش از ۳۰۰ هزار دلار در سال قابل مجازات است. 

در سال ۲۰۲۳، موساک و فونسکا در پاناما به اتهام پولشویی در رسوایی فساد «کارواش» برزیل مربوط به گروه ساختمانی اودبرخت (Odebrecht) محاکمه شدند.

دادستانی در آن پرونده برای هر دو تا ۱۲ سال زندان درخواست کرد. این حکم هنوز اعلام نشده است. 

انتظار می رود آخرین محاکمه تا ۲۶ آوریل ادامه داشته باشد.