ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه ۱۹ فروردین/ ۷ آوریل گفت که اگر کنگره آمریکا بسته کمک‌های نظامی به کشورش را تصویب نکند، اوکراین در جنگ خود علیه روسیه شکست خواهد خورد.

ارتش اوکراین هم گفت که نبرد در اطراف شهر چاسیو یار در خط مقدم نبرد با روسیه،«سخت» و «پرتنش» است، اما تأکید کرد که نیروهایش در حال مقاومت هستند.

در میان تشدید حملات هوایی از سوی هر دو طرف، روسیه گفت که یک پهپاد اوکراینی به نیروگاه اتمی زاپوریژیا حمله کرده است. این نیروگاه اتمی مدت کوتاهی پس از آغاز حمله روسیه در سال ۲۰۲۲ به اشغال آن‌ها در آمد.

اوکراین به طور فزاینده‌ای درخواست‌هایش از ایالات متحده برای ارسال بسته کمکی پیشنهادی ۶۰ میلیارد دلاری را افزایش داده است . لایحه این کمک‌ها ماه‌ها است که با مخالفت جمهوری‌خواهان در کنگره متوقف شده است.

زلنسکی در یک نشست ویدیویی گفت:

لازم است به طور مشخص به کنگره (آمریکا) بگوییم که اگر کنگره به اوکراین کمک نکند، اوکراین در جنگ شکست خواهد خورد. مقاومت بدون کمک‌ها برای اوکراین دشوار خواهد بود. اگر اوکراین در جنگ شکست بخورد، سایر کشورها مورد حمله قرار خواهند گرفت.

روسیه هم حملات خود را به چاسیو یار افزایش داده است. مسکو در ماه‌های اخیر به دنبال دستیابی به دستاوردهای ارضی است.

چاسیو یار کمتر از ۳۰ کیلومتر با کراماتورسک، یک مرکز مهم راه آهن و تدارکات برای ارتش اوکراین فاصله دارد.

اولگ کلاشنیکف، سخنگوی یک تیپ ارتش اوکراین مستقر در منطقه گفت که وضعیت بسیار سخت و متشنج است. او به تلویزیون اوکراین گفت روس‌ها از پیاده نظام و حملات هوایی استفاده می‌کنند.

روس‌ها در تلاش هستند تا مستقیماً به شهرهای کوچک بوگدانیوکا و ایوانیوسکه در خارج از چاسیو یار هم حمله کنند.

مقامات کی‌یف هم گفتند که حمله روسیه به گولیایپوله در جنوب زاپوریژیا سه نفر را کشت.

در همین حال، روسیه اعلام کرد ۱۵ پهپاد اوکراینی را بر فراز مناطق مرزی بلگورود و بریانسک منهدم کرده است و از کشته شدن یک زن جوان خبر داد. ارتش روسیه اعلام کرد که ۱۲ پهپاد اوکراینی را بر فراز منطقه بلگورود و سه پهپاد را بر فراز بریانسک منهدم کرده است – هر دو منطقه به طور منظم توسط اوکراین هدف قرار می‌گیرند.

روسیه همچنین اعلام کرد که یک پهپاد اوکراینی به گنبد یکی از شش راکتور نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که تحت اشغال این کشور است، برخورد کرده، اما هیچ انتشار رادیواکتیو رخ نداده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار خویشتن‌داری طرفین شد و هشدار داد که «این یک حادثه جدی با پتانسیل بالا برای تضعیف یکپارچگی سیستم ایمنی راکتور است».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمله هواپیمای بدون سرنشین به یکی از شش راکتور هسته‌ای در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را محکوم کرد و گفت چنین حملاتی «خطر وقوع یک حادثه هسته‌ای بزرگ را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد».

رافائل گروسی در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی اکس وقوع حداقل سه ضربه مستقیم به ساختارهای مهار راکتور اصلی زاپوریژیا را تأیید کرد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این اتفاق نباید رخ دهد.

گروسی گفت که این اولین حمله از این دست از نوامبر ۲۰۲۲ است، زمانی که او پنج اصل اساسی را برای جلوگیری از یک حادثه جدی هسته‌ای با پیامدهای رادیولوژیکی تعیین کرد.

سازمان اطلاعات اوکراین مسئولیت این حمله را رد کرده است. یک سخنگوی این سازمان به رسانه‌های محلی گفت:

حمله‌های روسیه، از جمله حملات ساختگی، به قلمرو نیروگاه هسته‌ای اوکراین… مدت‌هاست که یک عمل جنایتکارانه شناخته شده مهاجمان بوده است.

به گفته مقامات نیروگاه، هیچ خسارت یا تلفات جدی در این نیروگاه رخ نداده است و سطح تشعشعات در نیروگاه پس از حملات در حالت نرمال باقی مانده است. با این حال، روز یکشنبه، آژانس اتمی دولتی روسیه، روس اتم، گفت که سه نفر در این نیروگاه زخمی شده‌اند و یک پهپاد هم به منطقه‌ای نزدیک به سالن غذاخوری این سایت اتمی برخورد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه اعلام کرد که کارشناسان آن از حمله پهپاد مطلع شده‌اند و «چنین انفجاری با مشاهدات آژانس مطابقت دارد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها نسبت به ایمن ماندن نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، در میان ترس از یک فاجعه هسته‌ای بالقوه هشدار داده است. هم اوکراین و هم روسیه مرتباً یکدیگر را به حمله به نیروگاهی که هنوز به خط مقدم نزدیک است، متهم کرده‌اند.

شش راکتور این نیروگاه ماه‌ها است تعطیل شده‌اند، اما همچنان سیستم‌های خنک‌کننده حیاتی و سایر اقدامات مرتبط با مهار واکنش‌های زنجیره‌ای اتمی ادامه دارد.