«یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل می‌شه» از جمله شعارهای پرتکرار تجمع‌های اعتراضی کارگران، معلم‌ها و بازنشسته‌ها در سال گذشته بود. حال هنوز چیزی از آغاز سال نگذشته، نه تنها از اختلاس‌ها کم نشده که خبری از وقوع یکی دیگر در مجتمع بندری امام خمینی و فرار اختلاس‌گر به خارج از کشور منتشر شده است.

امروز ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ ابوطالب گرایلو، مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان اعلام کرد که یکی از کارکنان امور مالی مجتمع بندری خمینی دست به اختلاس زده است. او طی ماه‌های پایانی سال گذشته، مبالغی از حساب سازمان برداشت کرده و به حساب کسان دیگری منتقل کرده است.

به ادعای گرایلو تمامی این حساب‌ها شناسایی و مسدود شده‌اند و مبالغ باز گردانده خواهند شد اما این شخص به همراه خانواده از کشور خارج شده و تلاش‌ها برای دستگیری او از سوی دستگاه‌های نظارتی و امنیتی خوزستان در جریان است.

درباره مبلغ و تاریخ اختلاس، این‌که چه میزان از این مبالغ قابل بازیابی است و این‌که این مجتمع چه سازوکارهایی برای بررسی بیش‌تر این رخداد و پیش‌گیری از اختلاس‌هایی در آینده در نظر گرفته، تاکنون هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است.

همچنین، وعده‌ها برای بازگشت مبالغ در حالی اعلام می‌شود که پرونده‌های دیگر اختلاس‌ها، همچنان پس از گذشت ماه‌ها و سال‌ها باز است و به نظر نمی‌رسد پیگیری جدی در کار باشد. در غالب این پرونده‌ها، مقام‌های رده‌بالای دولتی نقش دارند.

تنها در چند ماه گذشته، پرونده‌های اختلاس در چای دبش، گم شدن ۲۰هزار میلیارد تومان در شهرداری تهران، رسوایی مالی کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و رسوایی معاون اول قوه قضاییه در زمینه فساد مالی در بدنه‌ی دولت خبرساز شده‌اند.