ایالات متحده آمریکا پنج‌شنبه ۱۷ اسفند / ۷ مارس در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهدید کرد که اگر تهران به «سنگ‌اندازی» خود در همکاری با آژانس و پاسخ ندادن به مسائل مورد اختلاف ادامه دهد، در آینده ناظر هسته‌ای سازمان ملل تدابیری علیه آن اتخاذ خواهد کرد.

به‌گزارش رویترز، در نشست فصلی ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، واشنگتن بار دیگر از ایران خواست که با بازرسان آژانس که سال‌ها به دنبال توضیح تهران درباره منشاء ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده هستند، همکاری کند.

ایالات متحده در بیانیه‌ خود گفت:

معتقدیم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ما و جامعه بین‌المللی باید به‌شکل گسترده‌تر دوباره شیوه پاسخگویی به سنگ‌اندازی مداوم ایران را مورد بررسی قرار دهیم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم الگوی رفتاری کنونی جمهوری اسلامی ادامه یابد.

بیش از یک سال است که شورای حکام قطعنامه‌ای را تصویب کرده‌ است که به ایران دستور می‌دهد با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ذرات اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده همکاری کند. شورای حکام این امر را برای ایران «ضروری و فوری» دانست. تهران این قطعنامه را «سیاسی» و «ضدایرانی» خواند و چین و روسیه با آن مخالفت کردند.

در بیانیه آمریکا آمده است:

قویاً بر این نظریم که ادامه فقدان همکاری معتبر ایران زمینه را برای پیگیری اقدامات بیشتر شورای حکام، از جمله امکان صدور قطعنامه‌های بیشتر و بررسی این‌که آیا ایران بار دیگر به تعهدات پادمانی خود پایبند نیست، فراهم می‌کند.

از زمان صدور قطعنامه شورای حکام در سال گذشته، شمار سایت‌های اعلام‌نشده مورد بررسی ایران از سه به دو کاهش یافته است، اما فهرست اختلاف‌ها بین آژانس و ایران طولانی‌تر شده است. ایران به‌طور کامل به توافق برای نصب مجدد دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برخی سایت‌ها عمل نکرد و در ماه سپتامبر گذشته ورود برخی از بازرسان مهم آژانس را ممنوع اعلام کرد.

در بیانیه ایالات متحده گفته شده که «ایران باید با آژانس همکاری کند، از جمله در مورد فراهم کردن دسترسی با هدف جمع‌آوری نمونه‌های زیست محیطی… و هم‌اکنون باید این کار را آغاز کند».

واشنگتن افزوده است که در صورت همکاری نکردن تهران، از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد «گزارش جامعی» درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران با دامنه گسترده‌تری نسبت به گزارش‌های فصلی معمول خود ارائه کند تا براساس محتوای آن گزارش، اقدامات مناسب علیه ایران انجام شود.

رویترز گفته است، با این حال، ایالات متحده در حال حاضر به‌دنبال راه حلی علیه ایران نیست. دیپلمات‌ها از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر به‌عنوان دلیلی برای تمایل نداشتن واشنگتن به انجام اقدامی علیه ایران نام می‌برند. تهران در برابر صدور قطعنامه‌های شورای حکام مقاومت می‌کند و اغلب با افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود پاسخ می‌دهد.

رافائل گروسی دوشنبه ۱۴ اسفند / ۴ مارس در نشست شورای حکام گزارشی ارائه داد و در آن نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی عمیق کرد. گروسی گفت: «عمیقاً متأسفم که ایران هنوز تصمیم خود را در مورد چندین بازرس با تجربه آژانس لغو نکرده است.»

به‌گفته گروسی میزان اورانیوم تا ۶۰ درصد غنی‌شده ایران کمی کاهش یافته است اما مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌شده آن همچنان رو به افزایش است.

همچنین در مورد ذرات یافت‌شده اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد، گروسی گفت مسئولان جمهوری اسلامی هنوز توضیحات معتبری ارائه نکرده‌اند. رویترز در آن روز نوشت با وجود سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌نظر نمی‌رسد که کشورهای غربی در شورای حکام قصد داشته باشند قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کنند.