به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، درپی حذف فرزانه فصیحی از مسابقات داخل سالن جهان در اسکاتلند، کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان از سید محمدشروین اسبقیان معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای خواست ضمن بررسی دقیق موضوع و کوتاهیِ رخ‌داده در جریان اخذ ویزا، گزارشی از دلایل این اتفاق ارائه کند.

«کوتاهی رخ‌داده»

فرزانه فصیحی، قهرمان مسابقات دومیدانی داخل سالن آسیا و تنها دونده ایران بود که توانست از طریق رده‌بندی سهمیه حضور در رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی جهان را به دست بیاورد، در صفحه اینستاگرامش نوشت «اجازه حضورش در این رقابت‌ها صادر نشده است». آن‌چه وزیر ورزش و جوانان «کوتاهی» می‌خواند، بارها زندگی ورزشکاران حرفه‌ای، به‌ویژه زنان را تحت تأثیر قرار داده و آسیب‌های ناشی از آن، از جمله آسیب‌های سنگین روانی در مواردی به تغییر مسیر حرفه‌ای آن‌ها منجر شده است.

https://www.instagram.com/p/C3-kJ8_I19X/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

فرزانه فصیحی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت:

«از یک مسابقه دیگر هم جاماندم؛ قهرمانی جهانی. بدون اینکه خطایی کرده یا تقصیری داشته باشم. شاید درک ارزش حضور و سختی کسب ورودی مسابقات قهرمانی جهان برای عده‌ای قابل لمس نباشد اما من هیچ‌وقت بابت آن نه پاداش خواستم، نه حواله‌ای و نه اینکه خبرش را در سایت فدراسیون بزنند. بدون هیچ توقع و انتظاری حتی یک لوح تقدیر ساده. من در سال‌های اخیر یاد گرفتم سطح توقعاتم را تا حد زیر صفر پایین بیاورم و امروز با وجود این حجم از ناملایمتی و نادیده‌گرفته‌شدن‌ها باز هم ادامه دادم. من فقط توقع داشتم در آماده‌ترین سال ورزشی‌ام و بعد از رکوردشکنی بروم با بزرگان جهان مسابقه بدهم و کاری کنم که در تاریخ ورزش بی‌سابقه بوده است، اما این اجازه به من داده نشد. دلیلش دیگر برایم مهم نیست که چرا این‌گونه شد، چون بار اول نیست و بار آخر هم نخواهد بود اما حالا پرچم ایران در محل مسابقات نیست. از وقوع اتفاق بی‌سابقه در تاریخ ورزش کشور جلوگیری شد و ناراحت‌کننده‌ترین اتفاق اینکه زحمات، تلاش و رؤیاهای یک ورزشکار زیر پا له شد. هیچ کاری از دستم برنمی‌آید. چند روز ناراحتی می‌کنم، به خودم می‌آیم و ادامه می‌دهم. این روتین ۱۵ سال سابقه ورزش من بوده است».

به تأیید برخی از رسانه‌های داخلی ایران از جمله روزنامه شرق، اخبار تأییدنشده‌ای وجود دارد از احتمال عامدانه‌بودن این «کوتاهی» برمبنای نگرانی از مهاجرت فصیحی در صورت حضور او در این رقابت‌ها. هم‌زمان این ادعا نیز مطرح شده است که فرزانه فصیحی به‌‌دلیل عدم صدور ویزا در رقابت‌های جهانی غائب خواهد بود.

محمد مشهدی‌یاری، سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت فرزانه فصیحی «مشکل ویزا» داشته و سفارت بریتانیا در تهران به‌دلیل دیرکرد در دریافت دعوت‌نامه برای آن‌ها به موقع ویزا صادر نکرده است.

در عین‌حال مهدی مبینی، سرپرست فدراسیون دوومیدانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از اهمال یکی از زیردستانش در فدراسیون برای گرفتن ویزا و اخراج او به همین دلیل صحبت کرده است. او در سخنان مشابهی فاش کرد که فدراسیون دوومیدانی از چهار نفر یک نفر را انتخاب کرده اما به‌خاطر «تعلل امور بین‌الملل» ویزا در ایران صادر نشده است: «استارت کار از دو ماه قبل خورد که ما چهار نفر به نام‌های مهدی صابری، حمیده اسماعیل‌نژاد، فرزانه فصیحی و حسن تفتیان را برای دریافت ویزا معرفی کرده بودیم اما اعلام شد که بدون دعوت‌نامه حضور در مسابقات نمی‌توانیم اقدام کنیم. روز ۲۲ بهمن از ما خواستند یک نفر را معرفی کنیم که این حق فصیحی بود و ما نیز او را معرفی کردیم. […]اما برای ویزا خبر دادند که حداقل یک ماه طول می‌کشد. امور بین‌الملل فدراسیون باید در همان روز ۱۳ فوریه یعنی ۲۴ بهمن به وزارت امور خارجه نامه می‌زد و پیگیری می‌کرد و به ما اطلاع می‌داد که احتمالش خیلی ضعیف است این اتفاق بیفتد. این تعلل از سوی امور بین‌الملل بوده و به نوعی یک کوتاهی صورت گرفته؛ چون اگر زودتر اعلام کرده بود‌ ویزا در ایران صادر نمی‌شود، اقدام دیگری می‌کردیم و فصیحی را به صربستان می‌فرستادیم تا از طریق آنجا ویزا بگیرد و به اسکاتلند برود. سهل‌انگاری اتفاق افتاده که این اتفاق هزینه دارد و منجر به برکناری مسئول امور بین‌الملل شده است.»

بسیاری به اخراج مسئول بین‌الملل فدراسیون در شبکه‌های واکنش نشان دادند و آن‌را «قربانی‌کردن»‌ یک کارمند برای نجات خود خواندند.
علاوه بر فرزانه فصیحی، حسن تفتیان، دیگر ملی‌پوش ایران هم به عدم اعزام به مسابقات جهانی واکنش نشان داد:

https://www.instagram.com/reel/C3-c-wgrBxy/?utm_source=ig_web_copy_link


حذف زنان ورزشکار از مسابقات جهانی به خاطر «تدبیر» یا «کوتاهی» مقام‌های مسئول در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و یکی از مهمترین سویه‌های آن تبعیض‌های ریشه‌دار جنسیتی علیه زنان است.

تبعیض جنسیتی، خبری که کهنه نمی‌شود

زنان ورزشکار نه تنها با اعمال فشار برای رعایت حجاب مورد نظر حکومت ایران، ممکن است به‌طور کامل از حضور در برخی از رشته‌های ورزشی محروم شوند، بلکه حتی در رسانه‌‌های رسمی حذف شده‌اند. نه تنها مسابقاتشان پخش نمی‌شود که حتی حضورشان با گرمکن ورزشی در رادیو هم تحمل نمی‌شود. با وجود این‌که ادعا می‌شود در مورد فرزانه فصیحی، او از میان چهار زن و مرد ورزشکار انتخاب شده، زنان ورزشکار در ایران بارها به دلایل غیرفنی، از جمله به‌ این دلیل که صرف هزینه برای ورزش قهرمانی زنان هدر دادن پول حساب می‌شود، به نفع مردان از فهرست اعزام‌شدگان به مسابقات قهرمانی خط خورده‌اند.

حمایت نکردن از ورزش زنان در ایران نه تنها در کمبود امکانات حرفه‌ای و نداشتن امکان تمرین در فضاهای اختصاص داده شده به مردان دیده می‌شود که یکی از مهم‌ترین جلوه‌های آن نداشتن امکان حضور در عرضه‌های بین‌المللی و کسب تجربه جهانی است.

فرزانه فصیحی پیشتر هم دست‌کم دوبار از فهرست بازی‌های آسیایی خارج شد. او پس از حذف غیر فنی از بازی‌های‌ آسیایی داخل سالن عشق‌آباد، از بازی‌های آسیایی جاکارتا هم به علل غیر فنی و نامشخص حذف شد. فصیحی در مرداد ۹۷ در اینستاگرام خود نوشت: «به خداحافظی از ورزش حرفه‌ای فکر می‌کنم با نگاهی که نومیدانه بر مدال‌هایم خیره مانده. متاسفم برای زمان‌ از دست رفته و بهترین روزهای عمرم. فدراسیون دوومیدانی به همین راحتی از سریع‌ترین دونده دختر خود چشم پوشید و رکوردهایم را در ٦٠ متر ١٠٠ متر و ٢٠٠ متر نادیده گرفت. عمری که به مشقت گذشت. می‌روم تا سروسامانی دوباره بدهم به زندگی‌ام.»

تاریخ به‌دست مردان، دوباره برای او تکرار شده است.