بنا بر گزارش‌ها، آمریکا دستور حمله به شبه‌نظامیان و اهداف مرتبط با ایران در عراق و سوریه را صادر کرده است. این حملات در پاسخ به کشتن سه سرباز آمریکایی در اردن صورت می‌گیرد.

لوید آستین، وزير دفاع آمریکا در کنفرانس خبری پنج‌شنبه ۱۲ بهمن / یکم فوریه بدون اعلام زمان و مكان دقيق حملات گفت:

ما یک پاسخ چندلایه خواهیم داشت و بسته به شرایط توانایی چند بار حمله را هم خواهیم داشت.

آستین گفت که آمریکا وقت زیادی را صرف کرده است تا اطمینان حاصل کند این حملات به تنش‌افزایی گسترده منجر نخواهد شد. او گفت:

راه‌هایی برای مدیریت شرایط وجود دارد تا از کنترل خارج نشود، و این نکته مورد توجه ما در همه مدت بوده است.

چتری از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق به نام «مقاومت اسلامی در عراق» مسئولیت حمله به پایگاه آمریکایی را پذیرفت. این اولین سرباز آمریکایی بود که بعد از شروع جنگ اسرائیل در غزه کشته می‌شد.

گروه‌های متحد ایران در سال‌های اخیر صدها حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه ترتيب داده‌اند.اما این حملات پس از شروع جنگ در غزه و حمایت خدشه‌ناپذیر آمریکا از این جنگ علی‌رغم درخواست‌های آتش‌بس بالا گرفته است.  آستین می‌گوید تنها بعد از حمله ۷ اکتبر حماس، پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق با ۱۶۰ حمله مواجه شده‌اند. 

شبکه خبری آمریکایی سی‌بی‌اس بدون نام بردن از مقامات آمریکایی به نقل از آنها خبر داد که شرایط آب و هوایی نقشی مهم در زمان‌بندی حملات خواهد داشت، چرا که به نظر واشنگتن افزایش میدان دید، اجتناب از کشتن غیرنظامیان را آسانتر می‌کند.

«مقاومت اسلامی» در عراق عضو نیروهای موسوم به محور مقاومت است اما ایران می‌گوید متحدانش به صورت مستقل تصميم می‌گیرند و عمل می‌کنند و از تهران دستور نمی‌گیرند.

جو بايدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از حمله به نیروهای آمریکایی وعده انتقام داده بود و با وجود گذشت پنج روز انتظار می‌رود آمریکا در این راستا اقدام کند. مقامات آمریکایی گفته‌اند که حملات آنها می‌تواند چند روز به طول بینجامد، چند هدف دارد و «مدت‌دار خواهد بود».

اما هم ایران و هم آمریکا گفته‌اند که نمی‌خواهند موجب سرریز شدن جنگ اسرائیل به منطقه شوند. تا همین حالا هم این جنگ به درگیری با حزب‌الله در مرز اسرائیل و لبنان و حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ به کشتی‌های آمریکایی و بریتانیایی منجر شده است.

با این همه، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران هشدار داده است که تهران به هر گونه حمله‌ای از جانب ایالات متحده پاسخ خواهد گفت.

آستین تأکید کرد که آمریکا در جنگ با ایران نیست و واشنگتن نمی‌داند که آیا ایران از حمله پهپادی روز یکشنبه با خبر بوده است یا خیر. وزیر دفاع آمریکا در عین حال گفت که این موضوع اهمیتی ندارد چرا که «ایران از این گروه‌ها حمایت می‌کند و آنها را تأمین مالی می‌کند، و در مواردی به آنها آموزش نظامی می‌دهد».

آستین گفت بدون تسهیل‌گیری ایران، این حملات نمی‌توانست انجام شود.

بنا بر برخی گزارش‌ها، تهران و واشنگتن در پی حمله به پایگاه آمریکا در مرز سوریه و اردن با یکدیگر پیام‌هایی رد و بدل کرده‌اند و ایران نسبت به هر حمله‌ای در خاک خود هشدار جدی داده است.

روزنامه «د نشنال» مستقر در امارات روز پنج‌شنبه گزارش داد که یک فرمانده ارشد ایران به بغداد سفر کرده است و با شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران صحبت کرده تا آنها را در راستای تنش‌زدایی فوری متقاعد کند.

حشد‌الشعبی اعلام کرده است که حملات به پایگاه‌های آمریکایی در خاک عراق را معلق می‌کند. آستین در این باره گفت:

ما همشه نگاه می‌کنیم که مردم چه می‌گویند، و همچنین تماشا می‌کنیم که چه می‌کنند. همه چیز به عمل خلاصه می‌شود بنابراین خواهیم دید چه خواهند کرد.

برخی مقامات جمهوری‌خواه در آمریکا خواستار حمله مستقیم به ایران شده‌اند، حمله‌ای که می‌تواند ابعاد جنگ را به شدت گسترش دهد. در ژانویه ۲۰۲۰، بعد از ترور قاسم سلیمانی در عراق، ایران مبه پایگاه آمریکایی در عراق حمله موشکی کرد که البته در آن حمله کسی کشته نشد و تعدادی از سربازان آمریکایی بنا بر گزارش‌ها زخمی شدند.