ده‌ها فلسطینی در ساعات آغازین یکشنبه ۱۷ دسامبر / ۲۶ آذر در پی حملات اسرائیل به نوار غزه کشته و صدها نفر دیگر مجروح شدند.

به گزارش الجزیره، در پی حمله اسرائیل به یک مجتمع مسکونی در اردوگاه پناهجویان جبالیا در شمال غزه، دست‌کم ۲۰ نفر کشته و حدود ۱۰۰ نفر مجروح شدند. آژانس اخبار و اطلاعات فلسطین، «وفا» شمار کشته‌شدگان را ۳۵ نفر اعلام کرده است.

خبرگزاری وفا همچنین از حمله هواپیماهای جنگی اسرائیل به خانه‌ای در اردوگاه دیر البلح در مرکز نوار غزه و کشته‌شدن دست کم ۱۲ و مجروحیت ده‌ها نفر خبر داد. 

در حمله‌ای دیگر نیز توپخانه ارتش اسرائیل حیاط بیمارستان ناصر در شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه را هدف قرار داد که منجر به مجروحیت دو نفر شد. نیروی دریایی اسرائیل نیز چندین منطقه در شمال و نوار غربی خان‌یونس را هدف قرار دادند.

نیروهای تک‌تیرانداز اسرائیلی یک مادر و دختر مسیحی به نام‌های ناهیده و سمر را نیز در کلیسای کاتولیک «خانواده مقدس» در غزه به قتل رساندند. الجزیره به نقل از سران کلیسا نوشته که سربازان اسرائیلی این دو زن را «در کمال خونسردی، وقتی که در قلمرو کلیسا بودند که هیچ جنگجویی آن‌جا حضور ندارد»،کُشتند.  

در کرانه باختری اشغالی نیز هلال احمر فلسطین از کشته‌شدن دست‌کم پنج فلسطینی در پی حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه پناهجویان «نور شمس» در شهر طولکرم خبر داد. به گزارش «وفا» نیروهای اسرائیلی مانع از دسترسی آمبولانس‌ها به منطقه شده‌اند.

به گزارش الجزیره، بر اساس تازه‌ترین ارقام، از ابتدای جنگ اسرائیل و غزه تاکنون در غزه دست‌کم ۱۸ هزار و ۷۸۷ نفر کشته و ۵۱ هزار نفر مجروح شده‌اند. در کرانه باختری اشغالی آمار کشته‌شدگان ۲۹۷ و مجروحان حدود ۳۴۰۰ نفر بوده است. تلفات انسانی اسرائیلی‌ها تاکنون دست‌کم ۱۲۰۰ نفر کشته و بیش ۸۷۰۰ نفر مجروح بوده است.

فشارها برای آتش‌بس

روز شنبه ۱۶ اکتبر / ۲۵ آذر، اکسیوس به نقل از دو منبع مطلع از ملاقات قریب‌الوقوع دیوید بارنیا، مدیر آژانس جاسوسی موساد با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، در اروپا برای ازسرگیری مذاکرات تبادل گروگان‌ها و زندانیان خبر داد.

در همین راستا، رویترز یکشنبه گزارش کرد که مقام‌های اسرائیلی ازسرگیری مذاکرات برای آزادسازی اسیران را تأیید کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شنبه در کنفرانسی خبری گفت که جنگ در غزه برای اسرائیل «حیاتی» است و غزه باید خلع سلاح شود و تحت کنترل امنیتی اسرائیل درآید.

نتانیاهو که به‌صراحت ازسرگیری مذاکرات را تأیید نکرد، با بیان این‌که فشار نظامی بر حماس باید حفظ شود، افزود: «راهنمایی‌هایی که من به تیم مذاکره‌کننده می‌دهم بر پیش‌فرض این فشار مبتنی است. بدون این فشار دستمان کاملاً خالی است.»

روز جمعه، دیوید بارنیا، رئیس آژانس امنیتی اسرائیل «موساد» و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر قطر در اروپا دیدار کردند. 

حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد «همچنان بر این موضع هستیم که باب هیچ مذاکره‌ای را باز نکنیم، مگر تهاجم [اسرائیل] علیه مردم ما یک بار برای همیشه پایان یابد.» این بیانیه می‌افزاید که حماس «این موضع را به همه میانجی‌گران انتقال داده است.»

Ad placeholder

قتل تصادفی سه اسیر اسرائیلی به دست نیروهای اسرائیلی در روز شنبه باعث شده فشارهای عمومی بر نتانیاهو افزایش یابد.

همزمان با کنفرانس خبری نتانیاهو صدها اسرائیلی معترض در تل‌آویو خواستار اقدام فوری دولت برای آزادی اسیران شدند.

یکشنبه یک شهروند فرانسوی نیز در نتیجه مجروحیت روز چهارشنبه در جریان حمله اسرائیل به منطقه رفح، جان باخت. در پی آن حمله ده غیرنظامی کشته شده بودند. وزارت خارجه فرانسه از مقام‌های اسرائیلی خواستار توضیح و شفاف‌سازی شده‌اند.

در همین راستا، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه یکشنبه به اسرائیل رفته تا برای آتش‌بس «فوری و پایدار» به مقام‌های اسرائیلی فشار بیاورد.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای در رابطه با این سفر گفته که هدف آتش‌بس بعدی باید آزادسازی همه اسیران و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه باشد.

کولونا قرار است با همتای اسرائیلی‌اش، الی کوهن در تل‌آویو دیدار کند و سپس برای دیدار با ریاض المالکی، وزیر خارجه حکومت خودگردان فلسطین به کرانه باختری اشغالی برود.