آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، شامگاه ۶ دسامبر / ۱۵ آذر به شورای امنیت نامه نوشت و از این شورا خواست در برخورد با اسرائیل در جنگ غزه، اقدام کنند. گوترش به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد استناد کرد که این ماده به او اجازه می‌دهد «هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت ارجاع دهد».

گوترش در نامه خود به شورای امنیت نوشت:

مجدداً درخواست خود را برای اعلام آتش‌بس بشردوستانه تکرار می‌کنم. این موضوع فوری است. مردم غیرنظامی باید از آسیب بیشتر در امان بمانند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل، گیلاد اردان، گوترش را متهم کرد که با ارسال این نامه به شورای امنیت، به «بی‌اخلاقی نازل جدیدی» رسیده است و افزود:

درخواست دبیرکل برای آتش‌بس در واقع فراخوانی برای حفظ حکومت ترور حماس در غزه است.

پیش‌نویس قطعنامه برای «آتش‌بس فوری بشردوستانه»

هم‌زمان با نامه دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت، امارات متحده عربی پیش‌نویس قطعنامه کوتاهی را به این شورا ارائه کرد که خبرگزاری رویترز آن را دیده و در مورد آن گزارش داده است. در این قطعنامه پیشنهادی که بر اساس نامه گوترش تهیه شده، امارات متحده از شورا درخواست «آتش‌بس فوری بشردوستانه» در درگیری بین اسرائیل و غزه دارد.

امارات متحده عربی قصد دارد این متن را در روز جمعه ۸ دسامبر، و زمانی که گوترش قرار است به شورای امنیت گزارشی در مورد وضعیت غزه ارائه دهد، به به رای‌گیری بگذارد.

هیئت امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد گفته‌اند که در تقدیم این پیش‌نویس به شورای امنیت حمایت کشورهای عربی سازمان همکاری اسلامی را دارند.

بحران برای غیرنظامیان در نامه دبیر کل سازمان ملل

دبیر کل سازمان ملل نامه خود را با ذکر تعداد کشته‌های «اقدام نفرت انگیز و وحشت‌افکن» حماس در ۷ اکتبر و آوردن تعداد کشته‌ها و از جمله ۱۳۰ نفر که هنوز در اسارت هستند آغاز کرد.

او سپس نوشت که غیرنظامیان در سراسر نوار غزه با خطر جدی روبه‌رو هستند؛ بیش از ۱۵۰۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند که بیش از ۴۰ درصد آنها کودک هستند.

در نامه به شورای امنیت، گوترش نوشت که حدود ۸۰ درصد از مردم غزه در نتیجه جنگ آواره شده‌اند و و بیش از ۱.۱ میلیون نفر از آنها در پناهگاه‌های آژانس پناهندگان سازمان ملل در فلسطین پناه گرفته‌اند. او در ادامه گفت در این جنگ «هیچ حفاظت موثری» برای غیرنظامیان وجود ندارد و هیچ کجا امن نیست:

بیمارستان‌ها به میدان‌های جنگ تبدیل شده‌اند.

با استناد به قطعنامه ۲۷۱۲ شورای امنیت در ۱۵ نوامبر، دبیر کل سازمان ملل گفت «شرایط کنونی افزایش تدارکات بشردوستانه را برای رفع نیازهای عظیم غیرنظامیان غیرممکن کرده است» و نوشت:

ما به‌راحتی قادر به پاسخگویی به نیازمندان در داخل غزه نیستیم و با خطر شدید فروپاشی سیستم بشردوستانه روبه‌رو هستیم.

به گفته دبیر کل سازمان ملل این جنگ پیامدهای برگشت‌ناپذیری برای فلسطینیان و صلح و امنیت کل منطقه دارد و جامعه جهانی موظف است از تمام نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر و پایان دادن به این بحران استفاده کند.

آمریکا هنوز به نامه گوترش واکنش نشان نداده

آمریکا که در شورای امنیت حق وتو دارد، تاکنون از اقدام‌های مختلف برای آتش‌بس در جنگ غزه استقبال نکرده است. پیش از اینکه مشخص شود که در این مورد امارات متحده عربی با دبیرکل سازمان ملل همکاری کرده است، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در مورد نامه گوترش خودداری کرد.

استدلال آمریکا و اسرائیل این است که آتش‌بس به حماس کمک خواهد کرد که در میانه جنگ توانیابی نظامی کند. آمریکا تاکنون تنها از وجود گذرگاه‌های عبور غیرنظامیان در توقف‌ موقت حملات اسرائیل به غزه، حمایت کرده است.

برای تصویب، قطعنامه امارات متحده عربی در شورای امنیت سازمان ملل، به حداقل ۹ رأی موافق نیاز است و لازم است که هیچ‌کدام از پنج عضو دائمی از جمله ایالات‌متحده آمریکا، فرانسه یا بریتانیا، از حق وتو استفاده نکنند.