در فاصله سه ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، پای دو نماینده انقلابی قم هم به موضوع فساد در پرونده وام ازدواج‌های جعلی باز شد.

روزنامه اعتماد در گزارشی که روز ۱۵ آذر منتشر کرد نوشت که مجتبی ذوالنوری، نماینده کنونی قم در اعطای غیرقانونی وام به ۹۰۰ نفر نقش داشته است. افرادی که شرایط دریافت وام را نداشته‌اند و شبکه‌ای از افراد در درون بانک با جعل سند و در برخی موارد بدون اطلاع افرادی که وام به نامشان بوده، آن وجوه را برداشت می‌کردند.

این فساد در یک موسسه قرض‌الحسنه به نام موسی‌ابن جعفر رخ داده است. مدیر این موسسه هم دستگیر شده است. این موسسه به یک نماینده دیگر قم یعنی احمد امیرآبادی فراهانی وابسته است.  

مجتبی ذوالنوری در واکنش به افشای این فساد روز گذشته به امیرآبادی طعنه زد و گفت:

اینکه کارهای کلان مجلس و نماینده مردم بودن را رها کنیم و بگوییم نماینده خوب منم که یک نفر را من معرفی کنم تا ۵ میلیون تومان، صندوق موسی بن جعفر نیروگاه قرض الحسنه بدهد؛ یعنی مردم را گدا کنیم و منت سرشان بگذاریم که مثلا وام ۵ میلیونی به تو دادم؛ این کارها صحیح نیست.

این سخنان ذوالنوری اشاره‌ای ضمنی به احمد امیرآبادی فراهانی دیگر نماینده شهر قم در مجلس شورای اسلامی است که گویا در اداره این موسسه قرض‌الحسنه نقش کلیدی دارد.

Ad placeholder

درگیری غیر مستقیم این دو نماینده اصولگرای شهر قم به افشای پرده‌های جدیدتری از این فساد منجر شد.

روز چهارشنبه علی رضایی، مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره صندوق قرض‌الحسنه موسی ابن جعفر قم که از نزدیکان امیرآبادی فراهانی است گفت که از قضا مجتبی ذوالنوری هم از جمله افرادی است که در همین پرونده وام نقش داشت.

او خطاب به مجتبی ذوالنوری گفت:

جنابعالی نیز به عنوان نماینده تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر را برای اخذ وام ۵ میلیون تومانی به صندوق موسی بن جعفر معرفی نموده‌اید که نامه‌های مرقومه از طرف دفتر جنابعالی موجود است.

مدیرعامل این موسسه همچنین گفت که نه تنها مجتبی ذوالنوری که چهره‌های سیاسی دیگری هم در معرفی افراد برای دریافت وام نقش داشته‌اند از جمله برخی روحانیون ارشد وابسته به نظام و علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی:

بنده حقیر جنابعالی را مثل خیلی از مردم نمی‌شناختم و با توصیه آقای دکتر امیرآبادی فراهانی به شما رای دادم و حتما هم به یاد دارید که در جلسه‌ای که خدمتتان بودیم بنا به توصیه ایشان قرار شد دفتر شما هم بتوانند وام معرفی کنند ضمن اینکه غیر از شما دو بزرگوار بزرگان زیادی، افرادی را برای دریافت وام به صندوق معرفی می‌کنند و همچنین مرحوم حضرت آیت‌الله آشتیانی و دکتر لاریجانی نمایندگان ادوار قبلی مردم را برای حل مشکلاتشان به صندوق معرفی می‌کردند ولی نمی‌دانم شکوه این تناقض در گفتار و رفتار شما را به کجا ببرم؟

ماجرای فساد در وام‌های ازدواج قم چیست؟

ماجرای این فساد جدید دو روز پیش رسانه‌ای شد. روز ۱۳آذرماه، حسن غریب، دادستان عمومی و انقلاب قم با اشاره به دستگیری متهمان پرداخت وام ازدواج با جعل اسناد رسمی در این استان گفت که کیفرخواست مدیر یک بانک به‌ همراه همدستانش به‌دلیل پرداخت ۲۴۴ فقره وام با جعل اسناد رسمی صادر شد.

حسن غریب در ادامه ماجرای این فساد جدید را چنین شرح داد:

این متهمان با جعل اسناد رسمی هویتی و سند ازدواج خانواده‌هایی که مشمول قوانین اخذ وام قرض‌الحسنه ازدواج نبودند اقدام به اخذ ۲۴۴ فقره وام ازدواج کردند.

او با بیان اینکه براساس گزارش سازمان بازرسی استان قم یک مدیر بانک با شناسایی مشکلی در استعلام بانک مرکزی با کمک همدستانش در خارج از بانک اقدام به جعل مدارک شناسایی ۱۲۲ زوج از خانواده‌های مسن یکی از روستا‌های استان‌های غربی کشور می‌کند و بر اساس این مدارک جعلی در قبال اخذ رشوه، ۲۴۴ فقره تسهیلات ازدواج را کارسازی می‌کند.

در این پرونده ۱۷ میلیارد تومان وام ازدواج جعلی کارسازی شده و ۲ میلیارد تومان هم به دست‌اندرکاران جعل اسناد رشوه پرداخت شده است.

اغلب این وام‌های ازدواج به حساب متقاضیان که فاقد شرایط دریافت وام بودند واریز شده است، اما در مواردی نیز متهم حتی بدون اطلاع افراد اقدام به جعل مدارک آنان و دریافت وام به حساب خودش کرده است و صاحبان شناسنامه و سند ازدواج جعلی از کل ماجرا اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

دادستان قم گفته که اغلب متقاضیان در مراحل این جرم با واسطه با بانک در ارتباط بودند و بعضی از آن‌ها هیچ مراجعه مستقیم به بانک نداشته‌اند. وجوه دریافتی هم به حساب همدستان مدیر بانک واریز شده و آنان هم به صورت نقدی و یا رمزارز به مدیر بانکی رشوه پرداخت کرده‌اند.