کره شمالی، ایالات متحده آمریکا را به «دو رویی» متهم کرد و  گفت که هرگز درباره «حق حاکمیت» خود با آمریکا مذاکره نخواهد کرد. رسانه دولتی کره‌شمالی (KCNA) روز پنجشنبه ۹ آذر/ ۳۰ نوامبر  این موضع را از قول کیم یو جونگ، خواهر قدرتمند کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی منتشر کرد.

کیم یو جونگ گفت که ایالات متحده «استانداردهای دوگانه گسترده‌ای» دارد. او این سخنان را در واکنش به موضع آمریکا  در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل درباره پرتاب ماهواره جاسوسی کره شمالی بیان کرد.

در جلسه شورای امنیت سازمان ملل یک مجادله کم‌سابقه میان لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا و کیم سونگ، سفیر کره شمالی در گرفت. نماینده کره‌شمالی در این نشست تاکید کرد که کشورش حق دارد فعالیت نظامی-دفاعی خود را داشته باشد.

کیم یو جونگ در واکنش به این مجادله گفت که سفیر آمریکا به دنبال احیای مذاکرات کشورش با کره شمالی است در حالی که بر انکار حق حاکمیت پیونگ‌یانگ و حقوقش برای توسعه برنامه فضایی اصرار دارد.

ایالات متحده و کره جنوبی پرتاب ماهواره را به دلیل نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد ممنوعیت استفاده کره شمالی از فناوری موشک‌های بالستیک، محکوم کردند.

Ad placeholder

کیم یو جونگ در موضع‌گیری‌اش بر سخنان توماس-گرینفیلد متمرکز شد و گفت که او به شیوا‌ترین شیوه ممکن دورویی آمریکا و تقابلش در برابر ایده «تعامل دیپلماتیک با کره‌شمالی» را نشان داد. او گفت که تلاش‌ها برای «از سرگیری گفتگو» با فعالیت‌های نظامی تحریک‌آمیز و استقرار ناو و زیردریایی هسته‌ای ایالات متحده در شبه جزیره کره در تنافر است.

کیم یو جونگ گفت:

ما یک بار دیگر برای ایالات متحده که از کره شمالی خواسته تا زمان و دستور کار از سرگیری روابط را تعیین کند، این موضوع را روشن می‌کنیم: حق حاکمیت یک کشور مستقل هرگز موضوع مذاکره نیست و بنابراین، کره شمالی هرگز برای این منظور رو در رو با ایالات متحده نخواهد نشست.»

ساعتی پس از انتشار این موضع خواهر رهبر کره شمالی، خبرگزاری دولتی این کشور گزارش داد که کیم جونگ اون، عکس‌های تهیه شده از ماهواره جاسوسی پرتاب‌شده در هفته گذشته را بررسی کرده است. این تصاویر از یک پایگاه نیروی دریایی ایالات متحده در سن دیگو و پایگاه هوایی کادنا در ژاپن گرفته شده است.

پیونگ یانگ گفته است که ماهواره جاسوسی‌اش برای نظارت بر تحرکات نظامی ایالات متحده و کره جنوبی طراحی شده است و از پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در سراسر جهان، عکسبرداری می‌کند. پایگاه‌هایی در گوام و ایتالیا و همچنین مکان‌هایی مانند کاخ سفید و پنتاگون.

اما رسانه‌های دولتی این کشور هنوز هیچ تصویری در این رابطه منتشر نکرده‌اند. همین موضوع به بحث بین مقام‌ها و تحلیلگران در سئول و واشنگتن در مورد توانایی این ماهواره دامن زده است.

کره جنوبی هم در واکنش به پرتاب موفق ماهواره جاسوسی همسایه شمالی‌اش در ابتدا قصد داشت روز پنجشنبه اولین ماهواره جاسوسی خود را با استفاده از موشک فالکون ۹ آمریکا پرتاب کند، اما این موضوع به دلیل شرایط جوی به تعویق افتاد.