روز چهارشنبه ۱۹ مهر برخی رسانه‌های ایران نوشتند حال آرمیتا گراوند، دختر ١۶ ساله که در ایستگاه متروی «شهدا»ی تهران از ناحیه سر آسیب دید و در بیمارستان نظامی فجر بستری شد، وخیم است.

خبرگزاری برنا نوشت: «پیگیری‌های خبرنگار برنا حاکی است که علی‌رغم تلاش‌های مستمر کادر پزشکی بیمارستان فجر، علائم حیاتی نسبتاً پایدار آرمیتا گراوند طی چند روز گذشته تغییر یافته و تاحدودی به وخامت گراییده است.»

برنا توضیح نداد که منظور از «تا حدودی»، تا چه حد است.

این خبرگزاری افزود: «تلاش تیم پزشکی برای بهبود شرایط آرمیتا گراوند همچنان ادامه دارد.»

در پی آن روزنامه همشهری نیز همین خبر را با همین شکل منتشر کرد.

هنوز هیچ رسانه مستقلی اجازه بررسی وضعیت آرمیتا گراوند در بیمارستان را ندارد.

خبر «بی‌هوش» شدن آرمیتا گراوند و انتقال او به بیمارستان فجر تهران، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارتش، نخستین بار شب ۹ مهر منتشر شد و یک روز بعد، خبرگزاری دولتی ایرنا مصاحبه‎‌ای با مسعود درستی، مدیرعامل بهره‌برداری مترو تهران انجام داد که گفته بود این دختر نوجوان به دلیل «افت فشار خون، تعادل خود را از دست داده و زمین خورده است».

این در حالی است که یک منبع آگاه به زمانه گفت آرمیتا و دو نفر دیگر از دوستانش در حالی که مقنعه نداشتند، «با مأمورهایی که تذکر حجاب می‌دادند مشاجره کردند و آن‌ها آرمیتا را هُل داده و سرش به یک آهن برخورد کرده است». آن‌ها در ادامه تأکید کردند که «افت فشار خون هم به دلیل خون‌ریزی داخل جمجمه» صورت گرفته است.

رسانه بریتانیایی گاردین نیز ۱۳ شهریور/ ۵ سپتامبر گزارشی منتشر کرد و در آن به نقل از دو شاهد عینی وقوع درگیری با مأموران حجاب را تأیید کرد.

مریم لطفی، خبرنگار بخش اجتماعی روزنامه شرق هم که در روزهای نخست برای پوشش این خبر به بیمارستان رفته بود بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شد.

تلویزیون جمهوری اسلامی ۱۲ مهر گزارشی پخش کرد که در آن دو دوست دختر همراه آرمیتا در مصاحبه گفتند او زمین خورده و هنگام خروج از واگن بی‌هوش بوده است. در این گزارش بخشی از فیلم‌های دوربین‌های مداربسته ایستگاه مترو پخش شد که در آن آرمیتا هنگام ورود به ایستگاه، در پله‌برقی، هنگام خرید خوراکی در سوپرمارکت و همچنین روی سکوی انتظار همراه دوستانش دیده می‌شود. لحظه ورود و خروج آن‌ها از واگن هم مشخص است اما تصویری از داحل واگن پخش نشد. آمنه سادات ذبیح‌پور، تهیه کننده گزارش در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته نوع قطاری که آرمیتا قرار بوده سوار آن شود دوربین ندارد؛ ادعایی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی با استناد به مدل قطار آن را رد کرده‌اند.

https://twitter.com/avandfardi/status/1711331729183551558?s=46&t=xwR-E7q_iSHAFHVU2cSP0Q

رسانه‌های جمهوری اسلامی چندین فیلم از والدین و دوستان آرمیتا منتشر کردند که در آن‌ها گفته می‌شد آرمیتا به دلیل «افت فشار خون» به زمین خورده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۱۴ مهر بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن خواهان بررسی پرونده آرمیتا گراوند از سوی یک هیئت مستقل بین‌المللی شد.

عفو بین‌الملل نوشت: «او (آرمیتا گراوند) توسط یکی از مجریان قوانین حجاب اجباری در ایران مورد ضرب‌وشتم قرار گفته و از آن زمان شواهد فزاینده‌ای مبنی بر سرپوش گذاشتن مقامات در مورد وضعیت او که در حال حاضر در کما به‌سر می‌برد، وجود دارد.»

این نهاد مدافع حقوق بشر از جمله به بازداشت خبرنگار روزنامه شرق اشاره کرد و گفت پدر و مادر آرمیتا در مصاحبه‌های منتشرشده «تحت فشار و استرس» بودند.

آرمیتا گراوند، متولد بهمن‌ ماه ۸۵ و دانش‌آموز هنرستان دولتی «عروه‌الوثقی» در منطقه ۱۱ تهران است.