دیدگاه

نرگس محمدی، زندانی سیاسی، از راویان برجسته‌ی وضعیت زندان‌ها در دوره‌ی اخیر است. آزار و زندان، نرگس محمدی را ساکت نکرده و او در هر فرصتی صدای اعتراضش را بلندتر کرده است.

او تنها از خود نگفته است. کتابی که زیر عنوان “شکنجه سفید” فراهم آورده، مصاحبه‌هایی که کرده و نامه‌هایی که از زندان نوشته، بازگو کننده‌ی تجربه‌ی همبندان و دیگر زندانیان سیاسی است. او ازتلاش‌ورزان برای لغو حکم اعدام است.

نرگس محمدی همچنین نامی بلند در مبارزه برای رفع تبعیض از زنان و علیه حجاب اجباری دارد. از همسر و فرزندانش دور مانده؛ پرونده‌ای بسته نشده، پرونده‌ای دیگر برایش گشوده‌اند، اما او از پا نایستاده است.

شکنجه‌ی سفید: در گفتگو با دوازده زن زندانی سیاسی. نرگس محمدی، با مقدمه‌ی شیرین عبادی. سوئد: نشر باران.۲۰۲۰.

در خبرها آمده که نرگس محمدی کاندیدای دریافت جایزه‌ی صلح نوبل شده است. از روزنامه‌نگاران شجاع زندانی، الهه محمدی و نیلوفر حامدی نیز نام برده‌اند. هم اینکه از این زنان مبارز برای آزادی و علیه تبعیض، نام برده می‌شود، جای بسی خرسندی دارد. اصل این است که نامشان جهان‌گیر شده و جهانیان نیز ارج آنان را می‌شناسند.

از جنبه‌های بسیار امیدوارکننده‌ی مبارزه‌ی جاری برای عدالت و آزادی در ایران وجود پرشمار چهره‌هایی است که در درون کشور، در اسارت یا خارج از زندان، الهام‌بخش‌اند و راهی که رفته‌اند و به آن ادامه می‌دهند، خود راهبر و راهنمای جنبش است.

هیچ منشور و راهنمایی برای مبارزه روشن‌تر از آن نیست که کارنامه‌ی مبارزاتی کسانی چون نرگس محمدی، زینب جلالیان، نسرین ستوده، بهاره هدایت، سپیده قلیان، رضا شهابی، محمد حبیبی و کیوان صمیمی را در نظر گیریم.

راه روشن است و مبارزه  گفتمان و نمادهایی را در اختیار دارد که با اتکا به آنها می‌تواند استوارتر و سنجیده‌تر پیش رود.

هیچ منشور و راهنمایی برای مبارزه روشن‌تر از آن نیست که کارنامه‌ی مبارزاتی کسانی چون نرگس محمدی، زینب جلالیان، نسرین ستوده، بهاره هدایت، سپیده قلیان، رضا شهابی، محمد حبیبی و کیوان صمیمی را در نظر گیریم. راه روشن است و مبارزه  گفتمان و نمادهایی را در اختیار دارد که با اتکا به آنها می‌تواند استوارتر و سنجیده‌تر پیش رود.

در کنار چهره‌هایی که نام آنان برده شد، بسیاری چهره‌های دیگر می‌نشینند. برخی جان باخته‌اند، اما هنوز نام و یادشان امید و انگیزه می‌دهد. ما در دوره‌ی پساقهرمانی به سرمی‌بریم، اما در همین عصر نیز می‌توانیم به وجود بسیاری از قهرمانان ببالیم. اینان ارج خود را با مبارزه و مقاومت در سخت‌ترین شرایط به دست آورده‌اند. ارج‌گذار آنان باشیم.