محاسبات داخلی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که بزرگ‌تر شدن این اتحادیه با اضافه شده ۹ کشور جدید از جمله اوکراین، بیش از ۲۵۶ میلیارد یورو برای اعضای فعلی هزینه خواهد داشت.

این هزینه هنگفت برای توسعه، زمانی فاش شد که ۵۱ رهبر اروپایی در گرانادای اسپانیا برای بحث در مورد گام‌های بعدی درباره کشورهایی که برای پیوستن به اتحادیه اروپا در صف ایستاده اند، گرد هم آمدند.

بر این اساس، همه کشورهای عضو باید مبلغ بیشتری به صندوق اتحادیه اروپا بپردازند و پول کمتری از آن دریافت کنند. در مقاله دبیرخانه شورای اتحادیه اروپا که به فایننشال تایمز درز کرده است، آمده است که بسیاری از کشورهای عضو که در حال حاضر دریافت کننده خالص هستند، به مشارکت کننده خالص تبدیل خواهند شد.

بر اساس این گزارش، اوکراین، بزرگترین کشور در میان ۹ کشوری است که به عنوان نامزد بالقوه عضویت در این اتحادیه پذیرفته شده‌اند و این کشور در طول هفت سال مستحق دریافت ۱۸۶ میلیارد یورو خواهد بود. این رقم در کنار برآوردهای فعلی درباره هزینه بازسازی اوکراین است که بانک جهانی در سال جاری آن را حدود ۴۰۰ میلیارد یورو برآورد کرده است.

گسترش اتحادیه اروپا یکی از فوری‌ترین موضوعات این اتحادیه است، به طوری که رهبران آن روز جمعه گذشته در مورد چگونگی هدایت بحث در مورد موضوعات کلیدی از جمله بودجه، تعداد کرسی‌های پارلمان اروپا، آینده سیاست مشترک کشاورزی گفت‌وگو کردند.

همچنین بحث این است که آیا اتحادیه اروپا باید با یک فرآیند سریع پیش برود و به کشورهای عضو اجازه ورود تدریجی به بلوک را بدهد یا نه.

اوایل این هفته، یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت که با کسانی که طرفدار روند عضویت تدریجی هستند مخالف است و گفت که اجرای این روش غیرممکن است: «عضویت، عضویت است.»

یکی از دیپلمات‌های ارشد به گاردین گفت که انتظار می‌رود بودجه تنها مورد بحث برانگیز باشد و باید تا سال ۲۰۲۷، زمانی که چرخه مالی بعدی آغاز می‌شود، هزینه‌ها تسویه شود.

سند فاش شده تخمین می‌زند که در صورت پیوستن هر ۹ کشور، بودجه با ۲۱ درصد افزایش به ۱،۴۷ تریلیون یورو خواهد رسید. این امر مستلزم افزایش قابل توجه کمک‌ها از سوی آلمان، فرانسه و هلند است.

مبلغی که برای کشاورزی هزینه می‌شود نیز تغییر می‌کند و اوکراین حق دریافت ۹۵ میلیارد یورو در طول هفت سال را دارد. اوکراین در بازارهای غلات، روغن آفتابگردان و مرغ نقش اساسی دارد و عضویت این کشور امنیت غذایی اتحادیه اروپا را تقویت می‌کند.

یکی دیگر از صندوق‌های کلیدی اتحادیه اروپا، معروف به صندوق انسجام است که برای زیرساخت‌های کشورهای کمتر توسعه‌یافته پول فراهم می‌کند. این صندوق نیز به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر گسترش اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت. بر اساس فرمول مالی فعلی، جمهوری چک، استونی، لیتوانی، اسلوونی، قبرس، مالت و لیتوانی دیگر واجد شرایط دریافت این وجوه نخواهند بود.

ماه گذشته، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت اتحادیه اروپا باید فوراً برای تغییرات بنیادین مورد نیاز برای عضویت اوکراین و سایر کشورها در این بلوک آماده شود.