روون منیکدیولا، مدیر دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در نیویورک روز پنج‌شنبه ۲۹ سپتامبر/۷ مهر در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد:‌

بین ژانویه تا ۲۴ سپتامبر، بیش از ۲۵۰۰ نفر که قصد عبور از دریای مدیترانه داشتند، مرده پیدا شدند یا هنوز مفقودند و این رقم نسبت به ۱۶۸۰ نفری که در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ جان خود را از دست دادند یا مفقود شدند، افزایش قابل توجهی داشته است.

او گفت که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش از ۱۰۲هزار پناهجو و مهاجر از تونس (۲۶۰ درصد بیشتر نسبت به سال گذشته) و بیش از ۴۵هزار نفر از لیبی سعی کرده‌اند از دریای مدیترانه مرکزی به اروپا بروند.

این مقام سازمان ملل در ادامه افزود در این میان حدود ۳۱هزار نفر از مسافران پناهجوی مدیترانه هم پس از عملیات نجات و رهگیری در دریا، در تونس پیاده شده و ۱۰هزار و ۶۰۰ نفر هم به همین شکل به لیبی فرستاده شده‌اند.

روون منیکدیولا گفت که اکثر مهاجران و پناهندگانی که خود را به جنوب اروپای رسانده‌اند به ایتالیا رفته‌اند؛ بیش از ۱۳۰ هزار نفر که در مقایسه با مدت مشابه در ۲۰۲۲، ۸۳ درصد افزایش داشته است. به گفته او بقیه هم در یونان، اسپانیا، قبرس و مالت از قایق پیاده شده‌اند.

مدیر دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در جلسه شورای امنیت که به پیشنهاد روسیه برای بررسی مهاجرت به اروپا برگزار شد، دلیل تشدید خروج پناهجویان از تونس را ناشی از «افزایش حس ناامنی در میان جوامع پناهنده، حملات متداوم نژادپرستانه و نفرت‌پراکنی به آن‌ها و همچنین اخراج دسته‌جمعی پناهجویان از لیبی و الجزایر» اعلام کرد و گفت:‌ «کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در لیبی که دست‌کم ۵۰هزار پناهجو و پناهنده را ثبت کرده، با محدودیت‌ مواجه است و «شرایط هزاران پناهجو در بازداشتگاه‌های رسمی و غیر رسمی این کشور همچنان نگران‌کننده است.»

پار لیلجرت، مدیر «سازمان بین‌المللی مهاجرت» هم ارقامی مشابه با کمیساریای عالی پناهندگان به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

او همچنین بر «شرایط وخیم» پیش روی مهاجران و پناهندگانی که می‌خواهند از دریای مدیترانه به مقصد اروپا عبور کنند تأکید کرد و گفت:

داده‌های اخیر سازمان بین‌المللی مهاجرت نشان می‌دهد که از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، بیش از ۱۸۷هزار نفر به دنبال آینده‌ای بهتر و وعده امنیت، از دریای مدیترانه عبور کرده‌اند. به طرز غم انگیزی، سازمان در همین مدت ۲۷۷۸ مرگ را ثبت کرده که ۲۰۹۳ مورد در امتداد مسیر خطرناک مدیترانه مرکزی رخ داده است.

این سازمان می‌گوید علی‌رغم خطرات آشکار مسیر مدیترانه که مرگبارترین مسیر مهاجرتی دریایی شناخته می‌شود، ورود پناهجویان به یونان در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. در عین‌حال اما تعداد پناهجویانی که عمدتاً از طریق مسیر اقیانوس اطلس به جزایر قناری خود را به اسپانیا رسانده‌اند ثابت مانده است.

طبق آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت ورود پناهجویان به ایتالیا هم از ۷۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ به ۱۳۰ هزار نفر در سال جاری میلادی رسیده است.

دولت راست‌گرای ایتالیا در ماه‌های گذشته قوانین غیرانسانی برخورد با پناهجویان را در این کشور سخت‌تر کرده است. در یونان هم دولت راست‌گرای حاکم کارزارهایی را علیه پناهجویان به‌راه انداخته است.