جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، یکشنبه ۱۰ سپتامبر/ ۱۹ شهریور از گفت‌وگوهای بلندپایه با مقام‌های چینی خبرداد. بایدن گفت با لی چیانگ نخست وزیر چین و مرد شماره دو در حلقه رهبری چین، در نشست امسال گروه ۲۰ در دهلی نو دیدار کرده است. 

پیش از این دیدار، آخرین باری که بایدن با یکی از رهبران چینی دیدار داشت حدود  ۱۰ ماه پیش و در نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی بود. 

لی چیانگ که ماه مارس نخست‌وزیر چین شد، به جای شی‌جین پینگ رئیس‌جمهوری این کشور در نشست گروه ۲۰ شرکت کرده است. 

در نشست امسال  گروه ۲۰ در دهلی نو، پوتین و شی‌جین پینگ رهبران روسیه و چین، غایبان اصلی بودند.

جو بایدن که پس از دهلی نو برای دیدار با مقامات ویتنام به این کشور سفر کرده است، در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت:

«تیم من، کارمندان من با افراد پرزیدنت شی و کابینه‌اش دیدار کردند. من امروز با فرد شماره ۲ در هند ملاقات داشتم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که موضوع گفت‌وگو ثبات و نیمکره جنوبی بوده و حالت مقابله‌جویانه نداشته است.

دو کشور قدرتمند آمریکا و چین، در ماه‌های اخیر سعی در ترمیم روابط‌‌شان که به تازگی به سردی گراییده داشتند.

منشأ اختلاف‌های امسال بر سر یک بالون چینی  بود که بر فراز خاک آمریکا پرواز می‌کرد و مظنون به جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی بود. این در حالی است که ترس از کاهش رشد اقتصادی گریبان چین را گرفته است. 

بایدن در کنفرانس خبری در ویتنام، اقتصاد آمریکا را به عنوان «قوی‌ترین» در سطح جهان ستود. او به خبرنگاران گفت که رشد (اقتصادی) چین به سبب ضعف اقتصادی در سراسر جهان و نیز سیاست‌هایی که چین در پیش گرفته رو به کندی گذاشته است. رئیس‌جمهوری آمریکا اما به این که کدام یک از سیاست‌های چین سبب این وضعیت شده اشاره‌ای نکرد.

جو بایدن وضعیت اقتصادی در چین را «بحران» نامید و به مشکلات چین در بخش مسکن و نیز نرخ بالای بیکاری جوانان اشاره کرد.

جو بایدن به زمان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۴ آمریکا در حالی نزدیک می‌شود که در انتخابات آتی نحوه مدیریت اقتصادی او و تورم از موضوعات محوری برای رأی‌دهندگان آمریکایی خواهد بود. 

نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه گذشته ۲,۱ درصد محاسبه شده است. بانک مرکزی نیز برای مهار تورم نرخ بهره را افزایش داده است.

داده‌های ماه اوت نشان می دهد که در چین از شدت افت صادرات و واردات کاسته شده و با در نظر گرفتن دیگر شاخص‌ها می‌توان انتظار ثبات نسبی را داشت. 

لی چیانگ نخست وزیر چین گفت که چین به رشد مورد نظر خود که حدود پنج درصد است خواهد رسید، اما برخی تحلیلگران اقتصادی در این رابطه چندان خوشبین نیستند.

بایدن در تلاش بوده تا درهای گفت‌وگو را با چین باز گذارد تا از اصطکاک بین‌المللی بر سر مسائل مختلف از جمله تایوان تا حد ممکن اجتناب شود.

تایوان و چین در سال ۱۹۴۹ پس از یک جنگ داخلی که با کنترل حزب حاکم کمونیست بر سرزمین اصلی پایان یافت، از هم جدا شدند. این جزیره خودمختار هرگز بخشی از جمهوری خلق چین نبوده است، اما پکن، تایوان را به عنوان یک استان جدا شده می‌بیند که در صورت لزوم با زور بازپس گرفته می‌شود.

بایدن با اشاره به مشکلات اقتصادی چین گفت: «من فکر نمی‌کنم که این باعث شود چین به تایوان حمله کند. در حقیقت، برعکس احتمالا همان ظرفیت‌های گذشته را نخواهد داشت.»

او ایالات متحده آمریکا را به عنوان یک قدرت در حوزه اقیانوس آرام توصیف کرد که هیچ قصدی برای خروج از منطقه ندارد.

نشست دو روزه سال ۲۰۲۳ گروه ۲۰ روز یکشنبه در دهلی به کار خود پایان داد. نشست سال آتی در برزیل برگزار خواهد شد.