یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در سه دهه گذشته تشخیص سرطان در بین افراد زیر ‌ ۵۰ سال تقریباً ۸۰ درصد افزایش یافته است.

این مطالعه که روز چهارشنبه ۶ سپتامبر/ ۱۵ شهریور در مجله BMJ Oncology منتشر شد، افزایش هشداردهنده موارد سرطان با شروع زودرس را نشان می‌دهد و بر نیاز به تحقیقات بیشتر و اقدامات پیشگیرانه تاکید می‌کند.

این داده‌ها از ۲۰۴ کشور، شامل ۲۹ نوع سرطان، و بررسی موارد جدید، مرگ و میر، پیامدهای سلامتی و عوامل خطرساز برای افراد ۱۴ تا ۴۹ ساله است و تغییرات بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ را اندازه‌گیری می‌کند.

بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹، بروز جهانی سرطان زودرس از ۱٬۸۲ میلیون مورد به ۳٬۲۶ میلیون مورد افزایش یافته است. میزان مرگ و میر بزرگسالان در سنین ۴۰، ۳۰ یا جوانتر ۲۷ درصد افزایش یافته است و در نتیجه سالانه بیش از یک میلیون بیمار زیر ۵۰ سال تسلیم سرطان می‌شوند.

آنچه تاکنون می‌دانیم این است که این ارقام به دلیل افزایش جمعیت [جهان]، غربالگری و رشد فناوری است، اما همچنین سبک زندگی نادرست مانند سیگار کشیدن، الکل، چاقی، ورزش نکردن و کمبود میوه‌ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی هم نقش مهمی دارند.

کشف دلایل دقیقی که منجر به این موج سرطان شده همچنان یک چالش پیچیده برای کارشناسان است.

داده‌ها نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز و نمک، میوه‌ها و لبنیات کم، همراه با مصرف دخانیات و الکل، عوامل خطر اصلی برای شایع‌ترین سرطان‌ها در بین افراد زیر ۵۰ سال هستند.

عدم تحرک، اضافه وزن و قند خون بالا نیز در ایجاد این الگو نقش دارند.

در این گزارش آمده است: «از سال ۱۹۹۰، بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان‌های زودرس در سطح جهانی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.»

تشویق به یک سبک زندگی سالم، از جمله رژیم غذایی سالم، محدود کردن مصرف دخانیات و الکل و فعالیت مناسب در فضای باز می‌تواند خطر سرطان زودرس را کاهش دهد.

چه سرطان‌هایی شایع است؟

سرطان پستان با ۱۳٬۷ و ۳٬۵ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت جهان، بیشترین تعداد موارد و مرگ و میر مرتبط با آن را به خود اختصاص داده است.

سرطان‌های نای و پروستات سریع‌ترین افزایش‌ها را در موارد شروع اولیه نشان دادند، با تغییرات درصد تخمینی سالانه به ترتیب ۲٬۲۸ درصد و ۲٬۲۳ درصد.

در مقابل، موارد سرطان کبد با شروع زودرس تقریباً ۲٬۸۸ درصد در سال کاهش یافته است.

در سال ۲۰۱۹، در مجموع ۱٬۰۶ میلیون نفر زیر ۵۰ سال به دلیل سرطان جان خود را از دست دادند که نشان دهنده افزایش ۲۷ درصدی نسبت به آمار سال ۱۹۹۰ است.

به غیر از سرطان سینه، سرطان‌های نای، ریه، معده و روده از مرگبارترین سرطان‌ها بودند.

قابل ذکر است که در همین دوره زمانی افزایش مرگ و میر در افراد مبتلا به سرطان کلیه یا تخمدان رخ داده است.

توزیع منطقه‌ای، مبتنی بر درآمد

مناطقی که در سال ۲۰۱۹ تحت تأثیر سرطان‌های زودرس قرار گرفتند شامل آمریکای شمالی، اقیانوسیه و اروپای غربی بودند.

با این حال، کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​از این روند در امان نبودند. بالاترین میزان مرگ و میر در میان افراد زیر ۵۰ سال در اقیانوسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی مشاهده شد.

به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط، سرطان زودرس تأثیر عمیق‌تری بر زنان از نظر بدتر شدن سلامت و مرگ و میر داشته است.