اتحادیه آفریقا سه‌شنبه ۳۱ مرداد / ۲۲ اوت با اقدامی فوری عضویت نیجر در این اتحادیه را به دلیل کودتا در این کشور به حالت تعلیق درآورد. این آخرین مورد از محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمال‌شده علیه این کشور غرب آفریقا از زمان کودتای ماه گذشته است.

تصمیم فوق در نشست روز سه‌شنبه شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی و پس از آن گرفته شد که چندین کشور غربی کمک‌های خود به نیجر را به دلیل کودتای ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه در این کشور قطع کردند.

کودتای نیجر به سرنگونی حکومت محمد بازوم، رئیس‌جمهوری آن منجر شد که به شکل دموکراتیک برگزیده شده بود. اعضای گارد ریاست جمهوری پس از تصرف قدرت بازوم را تحت بازداشت خانگی قرار داده اند.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS ـ اکوواس) نیز تحریم‌هایی را علیه نیجر اعمال کرد. این نهاد اقتصادی هفته گذشته با «روز دی» (D-Day) یا روز مداخله نظامی در نیجر با نیروی منطقه‌ای موافقت کرد.

اکوواس اعلام کرد که استفاده از زور «آخرین راه حل» پس از بسته شدن دریچه‌های دیپلماتیک برای مذاکره خواهد بود. این نهاد اقتصادی همچنین روز دوشنبه پیشنهاد دولت نظامی نیجر برای برگزاری انتخابات در مدت سه سال را رد کرد.

اتحادیه آفریقا گفته است که در حال بررسی طرح اقدام اکوواس است و از همه کشورهای عضو و جامعه بین‌المللی می‌خواهد که هیچ اقدامی در جهت مشروعیت بخشیدن به دولت نظامی نیجر انجام ندهند.

در بیانیه اتحادیه آفریقا آمده است:

ما در حال بررسی تصمیم اکوواس برای آماده‌سازی نیروها به‌منظور استقرار در نیجر هستیم و کمیسیون آفریقا پیامدهای آن را ارزیابی خواهد کرد.

اتحادیه آفریقا با اشاره تلویحی به حضور نیروهای گروه واگنر روسیه در آفریقا تأکید کرد که «ما قویاً هرگونه مداخله خارجی هر طرف یا کشوری در امور این قاره، از جمله مداخله گروه‌های نظامی خصوصی را رد می‌کنیم.»

روز گذشته، دوشنبه ۳۰ مرداد / ۲۱ اوت، یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر از حضور نیروهای تحت فرمان خود در مالی، همسایه نیجر خبر داد. پریگوژین گفت: «عظمت را برای روسیه و آزادی را برای قاره سیاه به ارمغان خواهیم آورد.»