سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که داشتن تسلیحات هسته‌ای از روسیه در برابر تهدیدات امنیتی محافظت می کند و مسکو دائما خطر درگیری هسته‌ای را به غرب یادآوری می‌کند.

اظهارات لاوروف آخرین اشاره مقامات روسی به زرادخانه تسلیحات هسته‌ای این کشور است؛ لفاظی درباره تشدید تنش نظامی از سوی مسکو که از زمان حمله نیروهای روسی به اوکراین در سال گذشته، سرعت و تکرار آن افزایش یافته است.

ماه گذشته، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه گفت که اگر حمله متقابل اوکراین علیه نیروهای روسیه موفقیت‌آمیز باشد، مسکو باید از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

لاوروف در مصاحبه‌ای با یک رسانه دولتی که اوایل روز شنبه ۱۸ اوت/ ۲۷ مرداد منتشر شد، گفت: «در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای امروز تنها پاسخ ممکن به برخی از تهدیدات خارجی مهم برای امنیت کشور ماست. به همین دلیل است که ما باید وجود خطرات نظامی و سیاسی بالا را یادآوری کنیم و سیگنال‌های هشداردهنده‌ای به مخالفان خود ارسال کنیم.»

اعضای ناتو و ایالات متحده سرسخت‌ترین حامیان اوکراین و بزرگترین ارائه‌دهندگان کمک‌های نظامی در جنگ این کشور علیه روسیه هستند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تهدید روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را «واقعی» خواند. ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو، هفته گذشته گفت که ائتلاف نظامی غربی هیچ تغییری در موضع نیروی هسته‌ای روسیه مشاهده نکرده است و بنابراین، ناتو نیازی به واکنش متقابل در موضع هسته‌ای خود ندارد.

روز پنجشنبه، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، یکی از نزدیک‌ترین متحدان ولادیمیر پوتین هشدار داد که در صورت مواجهه با تهاجم خارجی، از سلاح‌های هسته‌ای که روسیه در کشورش مستقر کرده بود، استفاده خواهد کرد.

لوکاشنکو در مصاحبه‌ای گفت: «تنها یک تهدید می‌تواند وجود داشته باشد – تجاوز به کشور ما. اگر تجاوز به کشورمان از لهستان، لیتوانی، لتونی شروع شود، ما فوراً با هر آنچه در اختیار داریم پاسخ خواهیم داد.»

موسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن دی سی اوایل سال جاری اعلام کرد که افزایش لفاظی‌ها درباره جنگ هسته‌ای روسیه بخشی از «عملیات اطلاعاتی» است که بر دلسردی اوکراین و حامیان غربی آن متمرکز شده است.

این اندیشکده در ارزیابی خود اعلام کرد: «استناد روسیه به تهدیدات هسته‌ای و دکترین هسته‌ای بخشی از یک عملیات اطلاعاتی است که هدف آن دلسرد کردن اوکراین و غرب است، اما نشان‌دهنده هیچ گونه قصد مادی روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نیست.»