مقام‌های نظامی غرب آفریقا طرحی را برای مداخله نظامی احتمالی برای معکوس کردن کودتای هفته گذشته در نیجر، از جمله نحوه و زمان استقرار نیروها تهیه کرده‌اند.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا زمان و مکان حمله به کودتاچیان را فاش نخواهد کرد، اما عبدالفتاح موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت ECOWAS روز جمعه گفت که تصمیم توسط سران کشورهای بلوک گرفته خواهد شد.

موسی در پایان یک نشست سه روزه در ابوجا، پایتخت نیجریه گفت: «همه عناصری که برای هر مداخله احتمالی لازم می‌شوند، از جمله منابع مورد نیاز، نحوه و زمان استقرار نیرو در اینجا فراهم شده است.»

بلوک منطقه‌ای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا قبلاً تحریم‌هایی را علیه نیجر اعمال کرده و گفته است که اگر رهبران کودتا تا روز یکشنبه قدرت را به رئیس‌جمهوری منتخب، محمد بازوم باز نگردانند، می‌تواند اجازه استفاده از زور را بدهد.

این گروه ۱۵ نفره روز پنجشنبه هیاتی را به نیجر فرستاد تا به دنبال «راه‌حلی دوستانه» باشد، اما یک منبع گفت که نشست در فرودگاه با نمایندگان ارتش هیچ پیشرفتی در پی نداشته است.

موسی گفت: «ما می‌خواهیم دیپلماسی کار کند و این پیام به وضوح به آنها منتقل شود که ما به آنها هر فرصتی را می‌دهیم تا کاری را که انجام داده‌اند، برگردانند.»

رئیس جمهوری نیجریه، بولا تینوبو، در نامه‌ای که روز جمعه در سنای این کشور خوانده شد، به دولت خود گفت که برای گزینه‌هایی از جمله استقرار پرسنل نظامی آماده شود. سنگال همچنین گفته است که نیروهای خود را اعزام خواهد کرد.

حاکمان نظامی نیجر مداخله خارجی را محکوم کردند و گفتند که به مقابله خواهند پرداخت.

رهبر ۵۹ ساله کودتاچی، عبدالرحمان تیانی، که به عنوان فرمانده گردان نیروهای بلوک منطقه‌ای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در جریان درگیری‌ها در ساحل عاج در سال ۲۰۰۳ خدمت کرد، می‌داند که چنین ماموریت‌هایی شامل چه مواردی می‌شود.

حمایت سایر رهبران نظامی در کشورهای همسایه مالی و بورکینافاسو که هر دو عضو بلوک منطقه‌ای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا هستند نیز می‌تواند واکنش منطقه‌ای را تضعیف کند. دو کشور گفته‌اند که به دفاع از نیجر خواهند آمد.

رهبران کودتا در ۲۶ جولای با اعلام برکناری بازوم از قدرت، مرزهای نیجر را بستند. مرزها پنج روز بعد باز شد.

نیجر که با هفت کشور آفریقایی از جمله لیبی، چاد و نیجریه همسایه است، از نظر ایالات متحده و فرانسه، شریک مهمی برای مقابله با تهدیدات امنیتی در منطقه است.

این کشور بزرگ‌ترین دریافت کننده کمک‌های نظامی ایالات متحده در غرب آفریقاست که از سال ۲۰۱۲ حدود ۵۰۰ میلیون دلار دریافت کرده است.

این کشور همچنین میزبان بیش از دو هزار سرباز غربی است که عمدتاً از ایالات متحده و فرانسه هستند. کشورهای مختلف غربی پس از کودتا، قراردادهای کمک و همکاری با دولت نظامی را لغو کردند.

کودتای نیجر هفتمین تسلط نظامی در کمتر از سه سال گذشته در غرب و مرکز آفریقا بود.

نیجر با توجه به ثروت اورانیوم و نفت و نقش محوری آن در جنگ با شورشیان در منطقه ساحل، برای چین، اروپا و روسیه نیز اهمیت راهبردی دارد.

بازوم ۶۳ ساله که در سال ۲۰۲۱ انتخاب شد، در مقر ریاست جمهوری در نیامی بازداشت شد. او در اولین اظهارات خود پس از کودتا گفت که گروگانی است که به کمک آمریکا و بین‌المللی نیاز دارد.

او در یک مقاله نظری در واشنگتن پست نوشت: «اگر [کودتا] موفق شود، عواقب ویرانگری برای کشور ما، منطقه ما و کل جهان خواهد داشت.»

لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، گفت که ایالات متحده بازوم را به عنوان رهبر مشروع نیجر به رسمیت می‌شناسد و واشنگتن از بلوک منطقه‌ای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا برای یافتن مسیری رو به جلو برای حل این وضعیت حمایت می کند.

او گفت: «ما در حال تعامل دیپلماتیک با کشورهای منطقه و در سازمان ملل هستیم تا اقدامات این ارتش را محکوم کنیم و به فشار بر آنها ادامه خواهیم داد تا زمانی که اجازه بدهند دولت منتخب دموکراتیک به جای خود بازگردد.»