محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران، از آغاز شدن پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های برق هسته‌ای جدید خبر داد.

اسلامی جمعه ۱۳ مرداد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت: «نیروگاه‌های جدید پروژه‌هایش آغاز شده است و امیدواریم در این برنامه‌ که افق ۲۰ ساله دارد سهم برق هسته‌ای را همان طور که آقا تأکید فرمودند به ۲۰ هزار مگاوات برسانیم.»

او با اشاره به تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین و ضرورت تولید پایدار برق گفت:

به هر صورت جامعه رو به گسترش است و زیرساخت‌های کشور بایستی گسترش پیدا کند. تغییرات اقلیمی جدی است و باید از تولید گازهای گلخانه‌ای پرهیز و از اکوسیستم حفاظت شود. بر همین اساس تولید برق پاک و پایدار که هسته‌ای یک جلوه مهم و یک نوع مهم آن است در حقیقت کارسازترین برنامه برای این هدف است.

https://www.radiozamaneh.com/719554/

پیش از این سوزاندن مازوت برای تولید برق به مشکل جدی آلودگی هوا در شهرهای مختلف ایران دامن زده بود.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران در حالی با اشاره به تغییرات اقلیمی در صدد دفاع از ساخت نیروگاه‌های برق هسته‌ای جدید برمی‌آید که حامیان رهبر جمهوری اسلامی پیش از این تغییرات اقلیمی را در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی «حقه استعماری» خوانده بودند و اجازه رسمیت بخشیدن به امضای ایران زیر توافق اقلیمی پاریس را ندادند و حتی مقام‌های سازمان حفاظت محیط زیست دوران روحانی را به خاطر اجرای بخش اندکی از تعهدات بی‌قید‌و‌شرط توافق پاریس در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تحت تعقیب قرار دادند.

در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آبان ۱۴۰۰ در نشست اقلیمی گلاسکو اعلام کرد که جمهوری اسلامی «برنامه ملی بلندپروازانه‌ای» برای مقابله با تغییرات اقلیمی دارد اما تنها در صورت لغو تحریم‌ها قادر به اجرای آن و پیوستن رسمی به توافق اقلیمی پاریس است.

Ad placeholder

ایران در سند میزان مشارکت ملی اقلیمی خود وعده داده بود تا ۲۰۳۰ در صورت باقی ماندن زیر تحریم‌ها بدون قید و شرط تنها ۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای بکاهد و در صورت کمک بین‌المللی ۳۵ میلیارد دلاری، ۱۲ درصد. اما این وعده‌ها عملی نشده‌اند و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران علی‌رغم بحران اقتصادی افزایش هم یافته است.

https://www.radiozamaneh.com/692257/

ایران در کنار یمن و اریتره و لیبی تنها کشورهای جهان هستند که رسماً به توافق پاریس نپیوسته‌اند.

از نظر سرانه انتشار گازهای کربنی (یعنی به ازای هر فرد)، کشورهای خاورمیانه اکنون جزو صدرنشینان هستند: قطر اول، امارات متحده عربی دوم، ایران هفتم و عربستان سعودی سیزدهم.

از سوی دیگر، وعده تولید پایدار برق با انرژی هسته‌ای بی‌مسأله نیست. کشورهای بسیاری تولید برق از انرژی هسته‌ای را امن و سبز و پایدار نمی‌دانند. برای نمونه، آلمان تمام نیروگاه‌های برق هسته‌ای خود را از مدار خارج کرده است.

حادثه‌هایی همچون چرنوبیل اوکراین یا فوکوشیما در ژاپن گواهی بر خطرهای بالقوه نیروگاه‌های برق هسته‌ای در دنیایی هستند که به واسطه تغییرات اقلیمی با پدیده‌های حاد آب و هوایی و فاجعه‌های طبیعی بسیار بیشتری درگیر خواهد شد.

Ad placeholder

در خود ایران نیز نیروگاه برق بوشهر بازدهی متناسب با هزینه‌های آن نداشته است. در این مورد، در مقاله زیر بیشتر بخوانید:

https://www.radiozamaneh.com/451394/