احمد ح.، سردسته گروهی شبه‌نظامی در محله «تضامن» در دمشق، در شمال آلمان دستگیر شد.

این مرد سوری پیش از گریختن به اروپا گروهی محلی از شبه‌نظامیان شبیحه را در تضامن رهبری می‌کرد که در حمایت از بشار اسد، دیکتاتور سوریه، علیه غیرنظامیان و مخالفان دست به خشونت و سرکوب شدید زدند.

احمد ح. را چهارشنبه دوم اوت / ۱۱ مرداد در برمن به اتهام جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی از جمله شکنجه و به بردگی کشاندن دستگیر کردند.

گروه شبه‌نظامی مورد اشاره در محله تضامن به صورت منظم غیرنظامیان را در ایست‌های بازرسی بازداشت می‌کرد، شکنجه می‌کرد، یا به کار اجباری وا می‌داشت.

دستگیری او حاصل تحقیقی است که پس از درز کردن ۲۷ ویدئوی بسیار آزاردهنده و خشن از اعمال جنایت‌کارانه شبه‌نظامیان شبیحه در محله تضامن به دست دو پژوهشگر انجام شد. آنها حاصل تحقیق‌شان را به بازرس‌های پلیس در آلمان، فرانسه و هلند سپردند.

در تضامن دمشق در ۲۰۱۳ قتل عامی علیه غیرنظامیان صورت گرفت که به واسطه آن ویدئوها فاش شد. در ۱۶ آوریل ۲۰۱۳ سربازان وابسته به ارتش دمشق دست کم ۴۱ غیرنظامی را یک به یک در نزدیکی مسجد عثمانی با گلوله کشتند و سپس جسدهاشان را آتش زدند.

همچنین گمان می‌رود سربازان اسد دست کم ۲۸۰ غیرنظامی دیگر را به محله‌ی خلوت‌تری منتقل کردند و پس از قتل عام‌شان، آنها را در گور دسته‌جمعی ازپیش‌آماده دفن کردند.

آلمان که پذیرای پناهندگان پرشماری از سوریه بوده، با توسل به اصل صلاحیت قضائی جهانی در سال‌های اخیر برخی از جنایتکاران علیه بشریت در جریان انقلاب و سپس جنگ داخلی سوریه را به محاکمه کشانده است.

فوریه گذشته، انور رسلان، افسر سابق پلیس مخفی بشار اسد به اتهام جنایت علیه بشریت در آلمان به حبس ابد محکوم شد.

اوایل سال جاری هم یک مرد فلسطینی ساکن سوریه که به آلمان گریخته بود، به دلیل مشابهی به حبس ابد متهم شد.

اتهام‌های احمد ح. که در بازداشت پیش از دادگاه به سر می‌برد، ضرب و شتم غیرنظامیان در ایست‌های بازرسی و واداشتن دسته‌ای از آنها به کار اجباری است.