وزیر امور خارجه دانمارک روز یکشنبه ۳۰ ژوئیه/ ۸ مرداد  گفت که دولت این کشور به دنبال غیرقانونی کردن «هتک حرمت به قرآن یا سایر کتاب‌های مقدس مذهبی در مقابل سفارتخانه‌های خارجی» در این کشور شمال اروپا خواهد بود.

لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی عمومی دانمارک DR گفت که سوزاندن متون مقدس «تنها در خدمت ایجاد تفرقه در جهانی است که در واقع به وحدت نیاز دارد. به همین دلیل است که ما در دولت تصمیم گرفته‌ایم ببینیم در شرایط بسیار خاص چگونه می‌توانیم به تحقیر سایر کشورها (و معتقدان) پایان دهیم که در تضاد مستقیم با منافع دانمارک و امنیت دانمارکی‌ها است.»

اخیراً در پی یک رشته قرآن‌سوزی توسط شماری از فعالان ضد‌اسلام در دانمارک و سوئد، اعتراضاتی را در کشورهای مسلمان برانگیخته است.

لوکه راسموسن گفت که دولت دانمارک مصمم است «ابزاری قانونی» برای منع چنین اعمالی بدون به خطر انداختن آزادی بیان بیابد، اما او اذعان کرد که این کار آسانی نخواهد بود.

او به DR گفت: «باید فضایی برای انتقاد مذهبی وجود داشته باشد، و ما هیچ فکری برای بازگرداندن قانون منع توهین به مقدسات نداریم. اما وقتی جلوی سفارت خارجی می‌ایستید و قرآن را می‌سوزانید یا تورات را جلوی سفارت اسرائیل می‌سوزانید، هدف دیگری جز تمسخر و تحقیر (دیگری) ندارید.»

اظهارات وزیر خارجه دانمارک پس از بیانیه‌ اواخر روز یکشنبه دولت دانمارک منتشر شد مبنی بر اینکه آزادی بیان یکی از مهمترین ارزش‌ها در جامعه دانمارک است.

اما، این بیانیه می‌افزاید، تحقیر کتاب مقدس مسلمانان در دانمارک باعث شده است که این ملت در بسیاری از نقاط جهان «به عنوان کشوری که توهین و تحقیر فرهنگ‌ها، ادیان و سنت‌های دیگر کشورها را تسهیل می‌کند» دیده شود.

دولت دانمارک محکومیت خود را در مورد چنین اقداماتی تکرار کرد و گفت که این اقدامات «به‌شدت توهین‌آمیز و بی‌ملاحظه‌ای هستند که توسط افراد معدودی انجام می‌شوند» و «نماینده ارزش‌هایی نیست که جامعه دانمارک بر اساس آن بنا شده است».

در سوئد هم اولف کریسترسون، نخست وزیر این کشور، روز یکشنبه در اینستاگرام نوشت که دولتش در حال تجزیه و تحلیل وضعیت حقوقی مربوط به «هتک حرمت به قرآن و سایر کتاب‌های مقدس» است، با توجه به خصومت‌هایی که چنین اقداماتی علیه سوئد ایجاد می‌‌کند.

کریسترسون نوشت: «ما در جدی‌ترین وضعیت سیاست امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم قرار داریم.»

سازمان همکاری اسلامی هم روز دوشنبه یک نشست اضطراری مجازی برای بحث در مورد قرآن‌سوزی در سوئد و دانمارک تشکیل داده است.