پژوهشگران در کالیفرنیا شواهد جدیدی کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد چندین ترکیب شیمیایی مورد استفاده در تولید پلاستیک و در نهایت در محصولات صنعتی متنوع، به طور معمول در خون زنان و افراد باردار حضور دارند و این موضوع خطرات فزاینده‌ای برای مادران و نوزادانشان به همراه دارد.

این پژوهشگران اعلام کردند که یافته‌هایشان بر قوت شواهد فزاینده‌ای می‌افزاید که نشان می‌دهند بسیاری از ترکیبات شیمیایی‌ای که افراد به طور روزمره با آن‌ها در تماس هستند، باعث تغییرات جزئی اما آسیب‌رسان می‌شوند. آن‌ها اعلام کردند که یافته‌هایشان باید زنگ خطری برای سیاست‌گذاران باشد.

تریسی وودراف، استاد و مدیر برنامه بهداشت تولید مثل و محیط‌ زیست دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو در این رابطه گفت:

این یک مسئله بسیار مهم است. حیاتی است که ما درک کنیم که ترکیبات شیمیایی چه نقشی در شرایط مادری و فرزندآوری و بی‌عدالتی در حوزه بهداشت دارند. ما با صد‌ها ترکیب شیمیایی در تماسیم و این تحقیق به درک بهتر تأثیرات آن‌ها بر سلامتی ما کمک می‌کند.

در میان کشورهای توسعه‌یافته، آمریکا بالاترین نرخ مرگ‌ومیر مادران را دارد. نرخ مرگ‌ومیر مادران در آمریکا در بازه زمانی ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ دو برابر شده است و بالاترین نرخ مرگ‌ومیر نیز برای مادران سیاه است.

https://www.radiozamaneh.com/562640

به گزارش گاردین، در این پژوهش که تحت حمایت دولت آمریکا صورت گرفته و در مجله‌ی «چشم‌اندازهای سلامت زیست‌‎محیطی» (Environmental Health Perspectives) منتشر شده است، تیمی به هدایت تریسی وودراف و سایر پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو اعلام کردند که چندین ترکیب شیمیایی آسیب‌رسان، از جمله انواع مواد پرفلوروآلکیل و پلی‌فلوروآلکیل (PFAS)، در خون ۳۰۲ زن باردارِ مورد مطالعه و همچنین در خون بند ناف نوزادانشان یافت شده است.

حداقل ۹۷ درصد از نمونه‌های خون شامل نوعی از مواد PFAS به نام PFOS بوده که سال‌هاست به عنوان یکی از عوامل چندین مشکل بهداشتی جدی، از جمله بیماری‌های همراه تولد، شناخته می‌شود. یافته‌های جدید در مورد وجود PFOS در نمونه‌های خون مادران باردار در حالی به دست آمده که سازمان حفاظت محیط‌ زیست آمریکا، بیش از ۲۳ سال پیش با شرکت تولیدکننده PFOS به نام 3M برای کنار گذاشتن این ماده به توافق رسیده بود.

دیگر مواد شیمیایی که در اکثریت زنان باردار یافت شدند شامل اسیدهای چرب نامتعارف و سایر مواد شیمیایی استفاده‌شده در ساخت سموم کشاورزی، برخی داروها و پلاستیک‌ها بودند.

پژوهشگران می‌گویند بسیاری از مواد شیمیایی موجود در خون مادران با افزایش خطر دیابت بارداری مرتبط هستند، که نرخ آن در آمریکا در حال افزایش است. پیش‌اکلامپسیا و دیگر انواع فشار خون بارداری نیز از عوارض جدی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند به مرگ زنان و افراد باردار بینجامند.

Ad placeholder

محققان اشاره کردند که اسیدهای چرب زنجیره بلند پیشتر فقط در افرادی که از سندرم ری (Reye’s syndrome) رنج می‌برند مشاهده شده بود ولی در افراد سالم ثبت نشده بودند. سندرم ری عامل تورم مغز و کبد است. 

جسیکا تروبریج، یکی از نویسندگان وابسته به دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو می‌گوید این نوع خاص از اسیدهای چرب که در خون شرکت‌کنندگان مطالعه یافت شده موضوع نگرانی ویژه است، زیرا کمتر از دیگر مواد شناخته شده‌اند و در تولید پلاستیک‌ها استفاده می‌شوند.

تریسی وودراف می‌گوید این پژوهش را، که تحت حمایت مالی «موسسه ملی بهداشت»، «موسسه ملی بهداشت زیست محیطی» و «سازمان حفاظت از محیط زیست» انجام شده است، باید به عنوان یک «زنگ خطر» برای سیاست‌گذاران در مورد تأثیرات گسترش مواد شیمیایی پلاستیک و مواد PFAS تلقی کرد.

هم‌زمان با انتشار این مقاله، آزمایش‌های جدیدی که «کارگروه محیط زیست» درخواست کرده بود وجود «حجم عظیم» مواد PFAS در آب آشامیدنی چندین شهرهای مختلف آمریکا را نشان می‌دهد. سطوح بالایی از PFAS در شهرهای آستین، دنور و لس‌آنجلس و همچنین در شهرهای کوچک‌تری از جمله گلنکو، ایلینوی و مونرو، نیوجرسی و مناطق دیگر یافت شد.

به تازگی، واحد «بررسی‌های زمین‌شناسی» در وزارت کشور ایالات متحده گزارش کرده که ۴۵ درصد آب آشامیدنی آمریکا آلوده به PFAS است.

بیش از ۱۲هزار نوع ماده شیمیایی PFAS وجود دارد که گاهی اوقات «مواد شیمیایی ابدی» نیز نامیده می‌شوند، زیرا به طور طبیعی تجزیه نمی‌شوند و نه تنها در محیط‌زیست، بلکه در بدن حیوانات و انسان‌ها هم باقی می‌مانند.

مواد PFAS با مشکلات بهداشتی از جمله سرطان، کاهش باروری و بیماری‌های کلیوی ارتباط دارند. این مواد شیمیایی که در تولید محصولات مصرفی پرکاربرد استفاده می‌شوند می‌توانند از سایت‌های صنعتی، ایستگاه‌های تصفیه فاضلاب، مکان‌های دفن زباله یا برخی از کف‌های آتش‌نشانی وارد آب آشامیدنی شوند.

مقامات آمریکایی استانداردهای ملی آب آشامیدنی را برای شش نوع PFAS ارائه کرده‌اند و «سازمان حفاظت از محیط زیست» نیز یک چارچوب جدید را برای جلوگیری از ورود برخی از مواد PFAS جدید به بازار اعلام کرده است. غول‌های صنایع شیمیایی از جمله 3M و دوپونت و سایر تولیدکنندگان نیز به تازگی به توافقاتی پیوسته‌اند که ممکن است به اختصاص میلیاردها دلار به اجتماعات تحت تأثیر این مواد شیمیایی برای آزمایش مواد شیمیایی سمی و حذف آن‌ها از آب آشامیدنی‌شان بینجامد.