بر اساس داده‌های «Climate Reanalyzer» دانشگاه مین، ابزاری که از داده‌های ماهواره‌ای و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای برای اندازه‌گیری وضعیت جهان استفاده می‌کند، میانگین دمای زمین روز پنجشنبه از مرز ۱۷،۱۸ درجه در روز سه‌شنبه فراتر رفت و با چهارشنبه برابر شد. تا روز دوشنبه، هیچ روزی از ۱۷ درجه سانتیگراد در رکوردهای ۴۴ ساله این ابزار عبور نکرده بود.

البته این رکورد با برخی سوالات و اخطارهای علمی همراه است، چون عدد ۱۷،۲۳ درجه سانتیگراد چندان گرم به نظر نمی‌رسد.

با این حال، دانشمندان می‌گویند که این رکوردهلی روزانه – رسمی یا غیر رسمی – نشانه یک مشکل بزرگتر است که در آن ارقام دقیق، به اندازه چیزی که باعث آنها می‌شود مهم نیستند.

رویدادهای اخیر نشان می‌دهد آب و هوای زمین وارد قلمروی ناشناخته‌ای شده است.

در حال حاضر، کل هفته‌ای که در روز پنج شنبه به پایان رسید، به طور میانگین به این میزان بود.

مایکل مان، دانشمند آب و هوای دانشگاه پنسیلوانیا در این زمینه گفته: «مسلماً قابل قبول است که دو روز گذشته و هفته گذشته گرم ترین روزهای جهان در ۱۲۰ هزار سال گذشته باشند.» او به مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ اشاره می‌کند که می‌گوید زمین در گرم‌ترین دوره زمانی خود است. به گفته مان، احتمالاً زمین تا عصر یخبندان تا قبل از آن حدود ۱۲۰ هزار سال پیش به‌ این اندازه گرم نبوده است.

میانگین دمای این هفته شامل مکان‌هایی می‌شود که زیر گرمای خطرناک هستند – مانند جینگ‌شینگ، چین، که دمای آن تقریباً ۴۳،۳ درجه سانتی‌گراد بوده است – و مکان‌های غیرمعمول گرم، مانند قطب جنوب با ۴،۵درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال در این هفته.

دمای هوا در سراسر اروپا در این هفته نیز افزایش می‌یابد. آژانس هواشناسی آلمان، دمای هوا را در روز یکشنبه ۳۷ درجه سانتیگراد پیش بینی کرده است و وزارت بهداشت نیز هشداری برای افراد آسیب‌پذیر صادر کرده است.

در حالی که نقاط کوچکی از دمای سردتر از حد معمول در سراسر جهان وجود دارد، اندازه‌گیری دانشگاه مین یک میانگین است. این بدان معناست که برخی از مکان‌ها – از جمله هر دو منطقه قطبی – به‌طور فوق‌العاده‌ای گرم خواهند بود.

دانشمندان می‌گویند گرمای کنونی دو عامل اصلی دارد: گرم شدن طولانی‌مدت ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای بر اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی؛ و گرم شدن طبیعی ناشی از پدیده ال نینو در بخشی از اقیانوس آرام که آب و هوا را در سطح جهانی تغییر می‌دهد و جهانی را که در حال گرم شدن است، کمی گرم‌تر می‌کند.