یوگنی پریگوژین ویدئویی از خود در روستوف-نا-دونو در مقر فرماندهی نظامی روسیه که بر نبردها در اوکراین نظارت دارد، منتشر کرد. او مدعی شد که نیروهایش در این شهر کنترل امکانات نظامی از جمله فرودگاه را به دست گرفته‌اند. ویدیوهای دیگری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، خودروهای نظامی از جمله تانک‌ها را در سطح خیابان‌های این شهر مهم نشان می‌دهد.

پریگوژین بامداد روز شنبه گفت که نیروهایش از اوکراین وارد روسیه شده و به روستوف رسیده‌اند، و افزود که با مقاومت سربازان جوان در پست‌های بازرسی مواجه نشده‌اند و نیروهایش «علیه کودکان نمی‌جنگند».

او در یکی از مجموعه‌ای از ضبط‌های صوتی و تصویری خشمگینی که از اواخر روز جمعه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «ما هر کسی که در مقابلمان بایستد را نابود خواهیم کرد. ما رو به جلو پیش می‌رویم و تا آخر خواهیم رفت.»

در ایران، متحد روسیه در سال‌های اخیر سردرگمی در مورد تحلیل وضعیت نمایان است. خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران گزارش‌هایشان را بر اساس اطلاعات ارتش روسیه تنظیم می‌کنند و می‌گویند که این اخلالی جزیی است که پوتین به آن رسیدگی خواهد کرد.

وبسایت نورنیوز نزدیک به علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی که غالبا برآوردهای امنیتی جمهوری اسلامی را بازتاب می‌دهد در حساب توییتری‌اش نوشت که «اقدامات گروه واگنر گرچه از نظر شکلی با توجه به درگیر بودن روسیه در جنگ اوکراین می‌تواند آثار روانی مخربی را به‌دنبال داشته باشد اما این گروه از نقطه نظر ماهیتی فاقد حداقل توان لازم برای به چالش کشاندن ارتش روسیه است‌.»

سرویس‌های امنیتی روسیه به اعلامیه شورش مسلحانه پریگوژین با صدور فرمان دستگیری او پاسخ داده بودند. به نشانه اینکه کرملین چقدر این تهدید را جدی گرفته است، تدابیر امنیتی در مسکو و روستوف-نا-دونو افزایش یافت. هنوز مشخص نیست که پریگوژین و نیروهای واگنر چگونه توانسته‌اند وارد شهر روستوف شوند یا چند سرباز همراه آن‌ها بوده است.

روز جمعه، پریگوژین ادعا کرد که ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه، هواپیماهای جنگی را برای حمله به کاروان‌های واگنر که در کنار وسایل نقلیه معمولی حرکت می‌کردند، اعزام کرده است. او همچنین گفت که نیروهایش یک هلیکوپتر نظامی روسیه را که به یک کاروان غیرنظامی شلیک کرده بود، سرنگون کردند. ادعاهای هر دو طرف این درگیری قابل راستی‌آزمایی نیست.

وی گفت که اردوگاه‌های میدانی واگنر در اوکراین به دستور گراسیموف پس از نشستی در روستوف با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که در آن تصمیم به نابودی واگنر گرفته شد، مورد اصابت راکت‌ها، گلوله‌باران هلیکوپترها و آتش توپخانه قرار گرفت.

پریگوژین گفت که ۲۵ هزار سرباز تحت فرمان خود دارد و شویگو را مجازات خواهد کرد و از ارتش خواست که مقاومت نکند: «این یک کودتای نظامی نیست، بلکه یک راهپیمایی برای تحقق عدالت است.»

در حالی که نتیجه رویارویی هنوز نامشخص است، به نظر می‌رسد وضع کنونی سبب اخلال در حمله نظامی روسیه به اوکراین شود. هنوز نیروهای اوکراین در حال بررسی مواضع دفاعی روسیه در مراحل اولیه یک ضد حمله هستند. این مناقشه، به ویژه اگر پریگوژین در آن پیروز شود، می‌تواند برای ولادیمیر پوتین و توانایی او برای حفظ یک جبهه متحد نیز پیامدهایی داشته باشد.

نیروهای واگنر نقش تعیین کننده‌ای در جنگ روسیه در اوکراین ایفا کرده‌اند و موفق شدند باخموت، شهری را که خونین‌ترین و طولانی‌ترین نبردها در آن رخ داده است، تصرف کنند. اما پریگوژین به طور فزاینده‌ای از تصمیمات نظامیان روسیه انتقاد کرده و آن‌ها را به بی‌کفایتی و در تنگنا قرار دادن سربازانش با مانع‌تراشی برای ارسال سلاح و مهمات متهم کرده است.

روز جمعه، کمیته ملی ضد تروریسم، که بخشی از سرویس امنیت فدرال روسیه یا FSB است، پریگوژین را به دعوت برای شورش مسلحانه متهم کرد که مجازات آن تا ۲۰ سال زندان است.

سرویس امنیت فدرال روسیه از سربازان قراردادی واگنر خواست تا پریگوژین را دستگیر کنند و از پیروی از «دستورات جنایتکارانه و خائنانه» او خودداری کنند. این بیانیه اظهارات پریگوژین را «خنجر از پشت به سربازان روسیه» خواند و گفت که آن صحبت‌ها به معنای دعوت به قیام مسلحانه است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که پوتین در جریان وضعیت قرار گرفته و «تمام اقدامات لازم در حال انجام است.» او صبح روز شنبه افزود که پوتین «به زودی» با ملت سخن خواهد گفت.

کامیون‌های نظامی سنگین و خودروهای زرهی بامداد روز شنبه در چندین بخش از مرکز مسکو مشاهده شدند و سربازانی که تجهیزات جنگی در دست داشتند بیرون ساختمان اصلی وزارت دفاع مستقر شدند. منطقه اطراف دفتر ریاست جمهوری در نزدیکی میدان سرخ مسدود شد و آمد و شد خودروها را با مشکل مواجه کرد.

اما آسوشیتد پرس گزارش داده است که حتی با وجود افزایش حضور نظامی‌ها، بارها و رستوران‌های مرکز شهر مسکو مملو از مشتری بود. در یک باشگاه نزدیک مقر سرویس امنیت فدرال روسیه، مردم در خیابان نزدیک ورودی در حال رقصیدن بودند.

شهردار مسکو صبح شنبه اعلام کرد که اقدامات ضد تروریستی از جمله افزایش کنترل جاده‌ها و محدودیت‌های احتمالی برای تجمعات گسترده در جریان است.

پریگوژین، که اختلافش با وزارت دفاع به سال‌ها قبل برمی‌گردد، از پیروی از دستورالعمل وزارت دفاع برای ملزم شدن پیمانکاران نظامی به عقد قرارداد با این وزارتخانه خودداری کرده بود. او در بیانیه‌ای در اواخر روز جمعه گفت که آماده بود در این مورد مصالحه کند اما «آن‌ها (وزارت دفاع) خائنانه ما را فریب دادند.»

او گفت: «امروز به اردوگاه‌های پشت جبهه ما حمله موشکی کردند و تعداد زیادی از همرزمان ما کشته شدند.» وزارت دفاع روسیه حمله به اردوگاه‌های واگنر را تکذیب کرد.

او فریاد زد: «شرارتی که توسط رهبری نظامی کشور تجسم یافته باید متوقف شود.»

سرهنگ ژنرال سرگئی سوروویکین، معاون فرمانده گروه نیروهای روسی که در اوکراین می‌جنگند، از نیروهای واگنر خواست که از هرگونه حرکت علیه ارتش خودداری کنند و گفت که این به نفع دشمنان روسیه است که «منتظر تشدید تنش در میان ارتش و فضای سیاسی داخلی ما هستند.»

تاتیانا استانوایا، یک تحلیلگر سیاسی، پیش بینی کرد که این رویداد پایان پریگوژین خواهد بود.

او در توییتی نوشت: «اکنون که دولت فعالانه درگیر این اختلاف مزمن شده است، راه بازگشتی وجود ندارد. پایان کار پریگوژین و واگنر قریب‌الوقوع است. تنها امکان در حال حاضر محو مطلق آن‌ها است و درجه مقاومت گروه واگنر تنها متغیر این معادله است. سوروویکین اعزام شد تا آنها را متقاعد کند که تسلیم شوند. رویارویی کاملاً بیهوده به نظر می‌رسد.»

سپهبد ولادیمیر الکسیف، یک افسر ارشد نظامی، اقدام پریگوژین را «دیوانگی» خواند و  گفت که خطر بروز جنگ داخلی وجود دارد.

«این زدن خنجر از پشت به کشور و رئیس جمهوری است. … چنین تحریکی فقط می‌تواند توسط دشمنان روسیه انجام شود.»

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوکراین نیروهای خود را برای حمله به اطراف باخموت متمرکز می‌کند تا از «تحریک پریگوژین» جلوگیری کند.

در واشنگتن، موسسه مطالعات جنگ گفت: «سرنگونی خشونت‌آمیز وفاداران به پوتین مانند شویگو و گراسیموف آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ثبات قدرت پوتین وارد می‌کند.»

آدام هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید گفت: «ما وضعیت را زیر نظر داریم و با متحدان و شرکا در مورد این تحولات رایزنی خواهیم کرد.»