در ادامه سرکوب نظام‌مند، بازداشت گسترده، احضار، پرونده‌سازی‌های دستگاه‌های امنیتی و اذیت و آزار دانشجویان، شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داده صبح روز شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ نیروهای لباس شخصی، تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه هنر را بازداشت کردند.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی دانشجویان بازداشتی را به «درون ونی بی‌نام و نشان» منتقل و با خود برده‌اند. از وضعیت فعلی دانشجویان بازداشتی دانشگاه هنر تا این لحظه اطلاعی در دست نیست.

به نوشته شوراهای صنفی دانشجویان کشور، نیروهای یگان ویژه و انتظامی در محل حاضر بوده‌ و «صرفاً نظاره‌گر این واقعه بوده‌اند.»

در روزهای اخیر دانشجویان دانشگاه هنر در پردیس باغ ملی این دانشگاه در اعتراض به اجباری شدن مقنعه، دست به تحصن زدند و در پی این اقدام فشارها بار دیگر علیه دانشجویان تشدید شد.

کانال خبری «مستقل» وابسته به دانشگاه هنر نیز امروز شنبه ۲۷ خرداد گزارش داده بود که از ورود دانشجویان بدون مقنعه جلوگیری می‌شد، اما آن‌ها به صورت گروهی توانسته بودند وارد دانشگاه شوند.

دانشجویان دانشگاه هنر، با اعلام این‌که پس از ممنوع‌الورودی غیرقانونی نزدیک به ۴۰ نفر از دانشجویان به بهانه «پوشش نامناسب»، حراست این دانشجویان را «تعلیق مشروط» کرده‌ است و اگر دانشجویان بار دیگر بدون پوشش مناسب (مقنعه) در دانشگاه حضور یابند، حکم تعلیق آنان اجرایی خواهد شد.

به گفته دانشجویان دانشگاه هنر، ممنوع‌الورودی و تعلیق گسترده دانشجویان در روندی «کاملاً خلاف قانون» صورت گرفته است.

پیش از این هم حراست دانشگاه هنر مانع از رساندن آب و غذا به دانشجویان و استفاده از سرویس‌های بهداشتی شده بود. هم‌چنین حراست تهدید کرده ‌بود که به مأموران لباس شخصی اجازه ورود خواهد داد.

به علاوه، شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیش‌تر در همین ارتباط اعلام کرده بود که حضور پرتعداد نیروهای حفاظت فیزیکی در داخل دانشگاه و حضور همزمان نیروهای لباس شخصی در خارج از دانشگاه فشار مضاعفی بر دانشجویان وارد کرده ‌است.

این شورا در اطلاعیه‌های خود مسئولیت صدمات وارده به دانشجویان متحصن دانشگاه هنر را بر عهده‌ حراست این دانشگاه دانسته بود و نیز اعلام کرده بود که تاکنون پاسخی جز تهدید به بازداشت و ورود پلیس به ماجرا، دریافت نکرده‌اند.

در روزهای اخیر دانشجویان چند دانشگاه از جمله دانشگاه سوره و دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر بیانه‌هایی منتشر کردند.

در بخشی از دانشجویان دانشگاه سوره آمده است:

قشر دانشجو هرگز از هم جدا نبوده و دانشگاه هنر و سوره بیش از دیگر دانشگاه‌ها همواره در ارتباطی متقابل بوده‌اند. پیرو قانون وضع شده در دانشگاه هنر تعدادی از دانشجویان این دانشگاه به صورت کاملا مسالمت‌آمیز اعتراض خود را در قالب تحصن نشان دادند که جواب مسئولین طبق معمول چیزی جز خشونت و سرکوب نبود. اکنون پس از پاسخ خشونت‌آمیز مسئولین به اعتراض مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه هنر و تهدید به خشونت‌ها و برخوردهای دیگر با آن‌ها، ما دانشجویان دانشگاه سوره اعلام می‌کنیم کنار دوستان‌مان در دانشگاه هنر ایستاده‌ایم و سکوت نخواهیم کرد. چرا که در صورت سکوت کردن، این برخورد توهین آمیز دامان همه‌ی دانشجویان را خواهد گرفت.

دانشجویان دانشگاه تهران هم در بیانیه خود با بیان این‌که، هدف از اعمال فشارهای بیشتر در قالب قانون بر دانشجویان، آن هم درست در آستانه خالی شدن دانشگاه، مقدمه‌سازی‌ای است برای پادگانی‌تر کردن دانشگاه‌ها از آغاز سال تحصیلی پیش رو، با این گمان که پایان این سال تحصیلی به معنای پایان فعالیت‌های دانشجویی و سکوت دانشجویان است، نوشته بودند: هشدار می‌دهیم همانطور که اکنون در مقابل این قوانین سکوت نمی‌کنیم، تا آخرین لحظه حضور در دانشگاه در مقابل تمامی این اقدامات سرکوبگرانه می‌‌ایستیم، حتی در صورت عدم حضور مستقیم در دانشگاه نیز به مقاومت ادامه خواهیم داد و با بازگشت به دانشگاه در سال جدید نیز به هیچ وجه از راه آمده در این چند ماه به عقب بازنمی‌گردیم و جلوی سرکوب دانشگاه خواهیم ایستاد.

در ۱۰ سال گذشته بارها مسئولان دانشگاه هنر تلاش کرده‌اند پوشش مقنعه را به دانشجویان تحمیل کنند اما مقاومت دانشجویان تلاش آن‌ها را بی‌اثر کرده است.

پیش‌تر نیز تشکل‌های مستقل دانشجویی همراه با ۲۰۰ دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در نامه‌ای به «سلب حق تحصیل و ممنوع‌الورودی» دانشجویان معترض و بازداشت برخی از دانشجویان بیرون از دانشگاه توسط نهادهای امنیتی اعتراض کردند.

در ماه‌های اخیر، در پی «جنبش زن، زندگی»، آزادی و در واکنش به مقاومت دانشجویان در برابر سیاست‌های تحمیل حجاب اجباری بر محیط دانشگاه‌ها، مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند.