مقام‌های اوکراین از آزادسازی سه روستا از اشغال نیروهای روسیه در جنوب شرقی این کشور خبر دادند. این اولین دستاورد نظامی اوکراینی‌ها از زمان آغاز عملیات ضدحمله بهاری‌شان است.

در یک فایل ویدئویی تأیید نشده که روز یکشنبه توسط تیپ ۶۸ ارتش اوکراین منتشر شد، سربازان پرچم اوکراین را در یک ساختمان بمباران شده برافراشتند و گفتند که آنجا شهرک بلاهوداتنه در منطقه دونتسک است.

والری شرشن، یکی از سخنگویان نیروهای نظامی اوکراین به تلویزیون این کشور گفت: «ما اولین دستاوردهای ضد حمله‌مان را مشاهده می‌کنیم.»

بر اساس بیانیه هانا مالیار، معاون وزیر دفاع این کشور، نیروهای اوکراین همچنین ماکاریوکا، روستای دیگری در جنوب را بازپس گرفته‌اند و بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ متر در امتداد دو جهت در جبهه جنوبی پیشروی کرده‌اند.

یک یگان دفاع سرزمینی اوکراین نیز تصاویر تأیید نشده‌ای را در تلگرام منتشر کرد که نشان می‌دهد سربازانش پرچم خود را در نسکوچنه، نزدیک‌ترین روستا به مواضع اوکراین در این منطقه برافراشته‌اند.

مالیار افزود: «هیچ موقعیتی در مسیرهایی که نیروهای ما در حالت دفاعی هستند از دست نرفت و روس‌ها نتوانستند در حملات متقابلشان موفقیتی به دست آورند.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در سخنرانی ویدئویی شبانه خود، از سربازان خود تمجید کرد، اما اشاره‌ای به مناطق خاصی که درگیری در آن گزارش شده است، نکرد.

زلنسکی تنها با اشاره به دو بخش اصلی جنگ در شرق و جنوب گفت: «البته من از سربازانمان به خاطر این روز سپاسگزارم.»

در بلاهوداتنه، در حاشیه مناطق دونتسک و زاپوریژیا، میروسلاو سمنیوک، سخنگوی بریگاد یاگر، به آسوشیتدپرس گفت که یک تیم تهاجم سریع پس از ورود به چندین ساختمان که حدود ۶۰ سرباز در آنجا پنهان شده بودند، شش سرباز روسی را اسیر کردند.

سمنیوک گفت: «دشمن به گلوله باران ما ادامه می‌دهد، اما این مانع تحرکات ما نمی‌شود. دهکده بعدی که قصد داریم آن را بازپس گیریم، اوروژاین است. پس از آن، ما به سمت جنوب پیش می‌رویم.»

تحلیلگران نظامی روسیه که عمدتاً نزدیک به کرملین هستند نوشته‌اند که بازپس‌گیری بلاهوداتنه به دلیل ترس نیروهای نظامی مسکو از محاصره و اسارت متعاقب آن بود.

با این وجود، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اصرار داشت که تأکید کند همه حملات اوکراین را در این منطقه با موفقیت دفع کرده است. این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش‌های اوکراین برای عملیات تهاجمی در محورهای دونتسک جنوبی و زاپوریژیا در خط مقدم در ۲۴ ساعت گذشته «ناموفق» بوده است.

ولادیمیر روگوف، فرماندار منصوب روس‌ها در منطقه زاپوریژیا هم اصرار داشت که بلاهوداتنه و دو روستای دیگر در این منطقه وضعیت خاکستری دارند و هیج طرفی تسلط کامل بر آن ندارد.

مناطق اشغالی در جنوب شرق اوکراین به عنوان یک اولویت احتمالی برای نیروهای کی‌یف تلقی می‌شوند، زیرا بازپس گیری اراضی در آنجا باعث می‌شود اوکراین پل زمینی روسیه به شبه جزیره کریمه را تصرف کند و نیروهای روسیه را به دو نیم کند.

ماکاریوکا  در حدود ۹۰ کیلومتری شمال غربی شهر ماریوپل است که در کرانه دریای آزوف در حاشیه جنوبی این پل زمینی قرار دارد. روسیه سال گذشته این شهر بزرگ را پس از هفته‌ها محاصره و بمباران تصرف کرد.

روسیه استحکامات وسیعی را در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی ساخته و مدعی است که برای موج ضدحمله‌های هزاران سرباز اوکراینی آموزش دیده و تجهیز شده توسط غرب، آماده است.

به جز جنوب در شرق هم تحرکات گسترده‌ای مشاهده می‌شود. نیروهای اوکراینی به عملیات تهاجمی در شرق و در نزدیک شهر ویران شده باخموت ادامه می‌دهند و ۲۵۰ متر در عمق این جبهه پیشروی کرده‌اند.

روسیه ماه گذشته اعلام کرد که شهر باخموت را پس از خونین‌ترین و طولانی‌ترین نبرد از زمان تهاجم گسترده روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به تصرف خود درآورد، اما کی‌یف می‌گوید که در حاشیه شهر در حال مقاومت است.