سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو سه‌شنبه ۹ خرداد / ۳۰ مه اعلام کرد که پایتخت روسیه با هواپیماهای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفته است. او در کانال تلگرام خود نوشت:

بر اثر حمله پهپادی اوایل صبح امروز به برخی ساختمان‌ها آسیب جزئی وارد شد اما هیچ‌کس به‌طور جدی مجروح نشد.

با این حال اورژانس مسکو اعلام کرد که یک نفر مجروح شده است. ساکنان منطقه به مکان‌های امن منتقل و نیروهای امنیتی وارد عمل شدند.

آندری وروبیوف، فرماندار منطقه مسکو با بیان این‌که پدافند هوایی فعال است، گفت «چند پهپاد هنگام نزدیک شدن به مسکو سرنگون شدند». بر اساس گزارش‌های تأیید نشده از کانال‌های تلگرامی روسیه، گفته می‌شود در مجموع حدود ۲۵ فروند پهپاد به سمت مسکو پرواز کردند که بیشتر آن‌ها دفع شدند.

تصاویر و فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی ستونی از دود در شهر را به‌نمایش گذاشتند.

مسکو کی‌یف را مقصر می‌داند – کی‌یف رد می‌کند

به‌گفته سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو پس‌زمینه و انگیزه این حمله هنوز مشخص نیست. وزارت دفاع روسیه اوکراین را به «حمله تروریستی» به مسکو متهم کرد. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که اوکراین هشت پهپاد را به سمت مسکو شلیک کرده، اما «همه پهپادهای شرکت‌کننده در این حادثه سرنگون شدند».

به‌گفته این وزارتخانه، سه پهپاد توسط ابزارهای الکترونیکی سرنگون شده‌اند. پهپادها از این طریق کنترل خود را از دست داده و از اهداف مورد نظرشان منحرف شده‌اند. پنج پهپاد دیگر نیز توسط سامانه موشکی زمین به هوا سرنگون شده‌اند.

دولت اوکراین این اتهام را رد کرده است. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین در یک پیام ویدئویی در شبکه یوتیوب ضمن ابراز خرسندی از این حملات گفت: «البته ما مستقیماً در آن دست نداشتیم».

افزایش حملات پهپادی

روسیه بیش از ۱۵ ماه است که جنگی را علیه اوکراین، همسایه خود به‌راه انداخته است. در چند هفته گذشته گلوله‌باران و حملات پهپادی به مناطق روسیه نیز افزایش یافته است.

در اوایل ماه مه دو شیء پرنده مستقیماً بر فراز کرملین سرنگون شدند. مسکو مسئولان دولتی در کی‌یف را به سوء قصد به جان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه متهم کرد اما اوکراین هر گونه دخالت در آن را رد کرد. برخی از گزارش‌ها احتمال دادند که «حمله به کرملین» کار خود مسکو برای توجیه حملات وحشیانه به اوکراین است.

حمله پهپادهای روسیه به کی‌یف

در سوی دیگر، ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، سه‌شنبه ۹ خرداد / ۳۰ مه از حمله هواپیماهای بدون سرنشین روسیه به پایتخت اوکراین خبر داد و گفت در این حمله دست‌کم یک نفر کشته و سه نفر زخمی شدند. یک ساختمان بلند نیز آتش گرفت.

نیروی هوایی اوکراین در پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد که ۲۹ فروند از مجموع ۳۱ پهپاد حمله‌کننده را سرنگون کرده است.

گلوله‌باران کی‌یف توسط روسیه در اواسط روز گذشته دوشنبه ۸ خرداد / ۲۹ مه باعث وحشت در پایتخت اوکراین شد.

در همین حال اوکراین از کره جنوبی درخواست سامانه ضدهوایی کرده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگویی با روزنامه چوسون ایلبو کره جنوبی گفته است که چنین سامانه‌ای منحصراً برای دفاع استفاده می‌شود و اوکراین برای بازسازی کشور به یک سپر حفاظتی نیاز دارد. او اظهار امیدواری کرده که کره جنوبی از اوکراین در این زمینه پشتیبانی کند.

کره جنوبی صادرکننده بزرگ تسلیحات است. این کشور تاکنون به دلیل روابطش با روسیه و نفوذ مسکو بر کره شمالی، تحویل سلاح‌های مرگبار به اوکراین را رد کرده است. با این حال، دولت سئول در ماه آوریل گفت اگر شرایطی پیش بیاید که برای جامعه بین‌المللی غیرقابل قبول باشد، ممکن است نگاه خود را تغییر دهد.