سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ در گزارشی اعلام کرده است که به ۱۸ زندانی محکوم به اعدام از جمله دو زن، در زندان دستگرد اصفهان و چهار زن دیگر در زندان زنان دولت‌آباد ابلاغ شده که حکم آن‌ها طی روزهای آینده اجرا خواهد شد.

به نوشته این سازمان حقوق بشری، سمیرا عباسی، که از او به عنوان «کودک همسر» نام برده شده و به اتهام «قتل عمد» همسرش به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده، یکی از این زندانیان است.

به گفته یک منبع آگاه، سمیرا عباسی در ۱۵ سالگی و به زور و اجبار با کسی که از لحاظ مالی وضع خوبی داشت، ازدواج کرد:

خودش هیچ‌وقت به این ازدواج راضی نبود. شوهر سمیرا ۱۳ سال از سمیرا بزرگ‌تر بود. در نهایت پس از چهار سال زندگی مشترک، شوهرش به قتل رسید و سمیرا متهم است که به همسر خود قرص خورانده و باعث مرگ او شده است.

در ادامه، این سازمان در مورد ادامه موج اعدام‌ها در ایران هشدار داده و از جامعه جهانی نیز خواسته است «تمام توان خود را برای متوقف کردن ماشین کشتار در ایران به کار گیرند.»

محمود امیری‌مقدم، مدیراین سازمان نیز در خصوص موج اعدام‌های اخیر در ایران، گفته است:‌

روند کم‌سابقه اعدام‌ها در ایران ادامه دارد و اگر جامعه جهانی اقدامی جدی در راستای توقف ماشین کشتار جمهوری اسلامی انجام ندهد، صدها انسان در ماه‌های آینده قربانی این حکومت خواهند شد.

یک منبع آگاه در ارتباط با این ۱۸ زندانی که زیر تیغ حکم اعدام قرار دارند، گفته است:

دو مرد و دو زنی که در زندان دستگرد تاریخ اجرای حکم به ایشان ابلاغ شده، با اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شده‌اند. ۱۴ زندانی دیگر نیز همگی با اتهام مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند و از بندهای ۳ و ۴ زندان دستگرد هستند.

در روزها و هفته‌های اخیر موج تازه‌ای از اعدام‌ متهمان سیاسی و عقیدتی در ایران از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته شده است.

اعدام قریب‌الوقوع ۱۲ زندانی سیاسی

سازمان حقوق بشر ایران هم‌چنین در گزارشی دیگر در مورد احتمال اعدام قریب‌الوقوع دست‌کم  ۱۲ زندانی سیاسی هشدار داده و از جامعه جهانی و از کفیل‌های سیاسی زندانیان محکوم به اعدام خواسته است تا کارزارهای خود را از سر گیرند.

تصاویری از دست‌کم ۱۲ زندانی سیاسی که در زندان‌های ایران در خطر فوری اعدام قرار دارند
منبع عکس: سازمان حقوق بشر ایران

به گفته امیری مقدم، پس از اعدام دو نفر به خاطر ابراز عقیده و یک شهروند سوئدی-ایرانی، به نظر می‌رسد جمهوری‌ اسلامی در پی گسترش دامنه اتهاماتی‌ست که برای آن‌ها احکام اعدام را اجرا می‌کند. به‌ویژه معترضانی که اعدام‌شان به خاطر واکنش‌های شدید بین‌المللی متوقف شده‌ بود، در خطر جدی اعدام هستند.

صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی با اتهام محاربه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۱، در پرونده‌ای موسوم به «خانه اصفهان» به اعدام محکوم شدند.

این سه زندانی محکوم به اعدام در طول دوران بازداشت تحت شکنجه‌های جسمی و روحی وادار به اعتراف علیه خود شدند. اخیراً ویدئویی از اعترافات اجباری آنان نیز در رسانه‌های حکومتی منتشر شد.

به نوشته سازمان حقوق بشر ایران، همین موضوع احتمال اجرای قریب‌الوقوع آنان را افزایش داده است.

محمد رامزرشیدی و نعیم هاشم قُتالی دو شهروند افغانستانی محکوم به اعدام هستند که با اتهام «افساد فی الارض، بغی و اقدام علیه امنیت ملی در شعبه یکم دادگاه انقلاب شیراز در روز ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به اعدام محکوم شدند. رامزرشیدی و نعیم هاشم قُتالی به ترتیب متهمان ردیف اول و دوم پرونده حمله به شاهچراغ شیراز، در چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۱ هستند.

این دو زندانی افعانستانی پیش از محاکمه تحت شکنجه قرار گرفتند و «اعترافات اجباری» آن‌ها در صدا و سیما جمهوری اسلامی پخش شد و بر اساس این گزارش دادگاه آن‌ها را بر مبنای «اعترافات زیر شکنجه» به مرگ محکوم کرد.

بر بنیاد این گزارش، پرونده این دو زندانی افغانستانی حمایت کنسولی و پشتیبانی افکار عمومی را با خود ندارد و هزینه سیاسی اعدام آن‌ها برای حکومت بسیار اندک است و ممکن است پس از حکم دیوان‌ عالی فوراً اعدام شوند.

شش زندانی سیاسی عرب به نام‌های علی مجدم، محمدرضا مقدم، عدنان غبیشاوی، معین خنفری، حبیب دریس و سالم موسوی از دیگر محکومان به اعدام هستند که هر لحظه احتمال اجرای حکم‌شان وجود دارد.

این شش زندانی سیاسی عرب پنجم اسفندماه ۱۴۰۱، به اتهام «بغی» در دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شدند.

سازمان حقوق بشر ایران در خصوص این شش زندانی سیاسی عرب نوشته است که آن‌ها برای اقرار علیه خود زیر شکنجه قرار داشتند و از روز ۱۷ اردیبهشت سال جاری به سلول انفرادی منتقل شدند.

مجاهد کورکور، نام یکی دیگر از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام است. این زندانی سیاسی ۲۹ آذر ۱۴۰۱، چهار روز بعد از کشته شدن کیان پیرفلک، در حمله نیروهای امنیتی در اطراف ایذه بازداشت شد.

او در جریان بازداشت به ضرب گلوله نیروهای امنیتی زخمی شد و مدتی پس از بازداشت «اعتراف اجباری» این زندانی سیاسی تحت شکنجه در رسانه‌های حکومتی منتشر شد.

بر اساس گزارش مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی، عباس کورکوری (مجاهد) به «محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان مردم و ارعاب و افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جنایت به وسیله تیراندازی با سلاح جنگی، اخلال در نظم عمومی و ایراد خسارت عمده به تمامیت جسمانی منتج به جان باختن هفت نفر از جمله کیان پیرفلک، ایراد خسارت عمده به اموال عمومی و خصوصی، تشکیل گروه باغی و عضویت در آن از طریق قیام مسلحانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» متهم شد.

خانواده کیان پیرفلک اما بارها اعلام کرده‌اند که «قاتل فرزندشان نه مجاهد کورکوری و معترضان بازداشت شده در ایذه که نیروهای نظامی و امنیتی حکومت بودند. آن‌ها هم‌چنین اتهام‌زنی‌ها به او را «سناریوسازی» نهادهای امنیتی دانسته‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، از ابتدای سال جاری تاکنون دست‌کم ۲۰۹ نفر در ایران اعدام شده‌اند. این تعداد به‌طور متوسط  بیش از ۱۰ نفر در هفته می‌شود. بیشتر اعدام شدگان متهم به جرایم مرتبط با مواد مخدر بودند.

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت / ۹ مه گفت این رقم «به طرز وحشتناکی زیاد» و یکی از بالاترین‌ شمار اعدام‌ها در جهان است.

در روزهای اخیر نیز اعدام‌ها در ایران رشد کم‌سابقه‌ای داشته است. به‌گفته سازمان حقوق بشر ایران، در مدت ۱۸ روز گذشته ۶۶ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند. آمار خبرگزاری «حال‌وش» که گزارش‌های مربوط به سیستان و بلوپستان را منتشر می‌کند نشان می‌دهد که  از ۹ تا ۱۹ اردیبهشت، دست‌کم ۲۷ زندانی بلوچ از جمله دو زن در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند.