مردم زاهدان در روز جمعه ۲۵ فروردین بار دیگر با در دست داشتن پلاکاردهایی تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.

این بار نیز به روال دو جمعه قبلی به‌دلیل همزمانی اعتراضات با ماه رمضان، راهپیمایی با «سکوت» همراه بود. شرکت‌کنندگان در نماز جمعه و تظاهرات پس از آن، پلاکاردهایی که بیشتر آن‌ها در حمایت از روحانیان اهل سنت بودند در دست داشتند. این شعارها بیشتر در دفاع از مولوی عبدالمجید مرادزهی، از روحانیان نزدیک به عبدالحمید اسماعیل زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه زاهدان بود که نیروهای اداره اطلاعات در زاهدان او را در ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ بازداشت کردند.

در پی انتشار خبرهای حمله‌های این هفته نیروهای امنیتی اسرائیل به مسجد الاقصی در رسانه‌های جمهوری اسلامی، مردم معترض این خبرها را به «جمعه خونین» زاهدان پیوند زدند و در حمایت از مسجد مکی، مسجد اهل سنت، بر روی برخی از پلاکاردها نوشته بودند: «مسجد مکی، مسجد الاقصی ایران» و «در جمعه خونین هیچ صهیونیستی این‌جا نبود».

افزون بر این شعارهای اعتراضی، مردم معترض در پلاکاردهایی نیز به جمهوری اسلامی هشدار داده و نوشته بودند: «سکوت ما، آتش زیر خاکستر است».

اعتراضات مردم زاهدان ـ جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

«جمعه خونین» زاهدان به درگیری‌های ۸ مهر ۱۴۰۱ بین معترضان زاهدان و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران و به‌دنبال تجاوز فرمانده انتظامی به دختری بلوچ، گفته می‌شود. فعالان بلوچ حدود ۱۰۰ نفر از قربانیان را شناسایی کرده‌اند اما مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند شمار کشته‌شدگان ۳۵ نفر بودند. برخی از کشته‌شدگان کودکانی بودند که به نماز جمعه در مسجد مکی رفته بودند.

ابوالفضل ماهگلی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح سیستان و بلوچستان جمعه ۲۵ فروردین به خبرنگاران گفت نخستین جلسه دادگاه دو نفر از متهمان «جمعه خونین» زاهدان که در بازداشت هستند، در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. ماهگلی گفت:

حسب بررسی‌های به‌عمل آمده‌ی ما در دادسرا و کارشناسی‌هایی که انجام گرفت، مشخص شد برخی از افرادی که در حوادث ۸ مهر در زاهدان اقدام به تیراندازی کردند در این زمینه دچار افراط و تفریط شدند.

«مسموم‌سازی‌ها ریشه در سیستم دارد»

عبدالحمید اسماعیل زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته به موضوع مسموم‌کردن دانش‌آموزان اشاره کرد و در سخنان خود آن را به موضوع مقابله مسئولان حکومتی با بی‌حجابی زنان پیوند زد. او گفت:

جای تعجب است که در کشوری با دستگاه‌های امنیتی متعدد که رصدها و دوربین‌های مختلف موجود است، هنوز عوامل این اتفاق شناسایی نشده‌اند، در حالی‌ که اخیراً مسئولی در مورد حجاب تأکید کرده چهره‌ها را با دستگاه‌های پیشرفته و پیچیده در خیابان‌ها شناسایی می‌کنند.

اشاره عبدالحمید اسماعیل زهی به سخنان احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کل کشور است. رادان پیش از این درباره اجرای طرح «حجاب و عفاف» گفته بود پلیس در سه حوزه معابر عمومی، خودرو وارد موضوع بی‌حجابی می‌شود به صورتی که در معابر با استفاده از فن‌آوری و تجهیزات پیشرفته فرد شناسایی می‌شود. او امروز نیز در مراسم راهپیمایی روز قدس گفت طرح «حجاب و عفاف» از فردا شنبه ۲۶ فروردین آغاز می‌شود. رادان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که درصد خطای دوربین‌هایی که قرار است در این طرح استفاده شود تا چه اندازه است، گفت: «مطمئن باشید که هیچ خطایی نخواهد داشت.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در این‌باره افزود:

در کشور دستگاه‌های امنیتی مختلفی وجود دارد چگونه است که شما برای حجاب چهره‌ها را شناسایی می‌کنید ولی آن دزدی که می‌آید در مدرسه‌هایی که نور چشم و جگرگوشه‌های مردم در آن‌ها هستند، سم می‌ریزد و آن‌ها را مسموم می‌کند، نتوانسته‌اید شناسایی بکنید؟ چه کسی می‌تواند این مطلب را باور کند؟!

مولوی عبدالحمید تأکید کرد که به همین دلیل است مردم «اعتقاد دارند مسموم‌سازی‌ها ریشه در سیستم دارد».

امام جمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «هیچ حاکمی اختیارات مطلق ندارد»، از آن‌چه «اسلام اعتدالی» نامید دفاع کرد و گفت:

اسلام اعتدالی به دمکراسی نزدیک است چرا که در اسلام اعتدالی همه مسئولان از جانب مردم انتخاب می‌شوند و کسی ادعای انتصاب از جانب خدا ندارد.

مولوی عبدالحمید اعتراف‌های اجباری و اعدام‌ها را مخالف با «اسلام اعتدالی» خواند.

او همچنین از «ممنوعیت برگزاری نماز برای اهل سنت» انتقاد کرد و گفت:

ما به برادران افغانستانی پناه داده‌ایم اما عده‌ای نمی‌گذارند این افراد نماز بخوانند، اطلاع داریم نمازخانه خیلی از برادران افغان را بسته‌اند.