پس از انتشار اسناد محرمانه نظامی در اینترنت، دولت آمریکا به‌دنبال عاملان آن است.

پنتاگون اعلام کرد که صحت اسنادی که از آن‌ها عکس گرفته شده، در حال بررسی است. افزون بر این، اثرات احتمالی بر امنیت ملی ایالات متحده و متحدان و شرکای این کشور نیز در حال ارزیابی است.

این اسناد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند و به نظر می‌رسد حاوی مطالب حساس و فوق محرمانه در مورد جنگ اوکراین، چین، خاورمیانه و آفریقا هستند.

به‌گفته منابع دولتی آمریکا، تنوع موضوعاتی که در این اسناد به آن پرداخته شده نشان می‌دهد که این اسناد احتمالاً نه توسط یک متحد، که توسط یک آمریکایی به بیرون درز کرده است.

آن‌ها نقش عناصر طرفدار روسیه پشت انتشار اسناد محرمانه را رد نکرده‌اند.

رویترز بیش از ۵۰ سند «محرمانه» و «فوق محرمانه» منتشر شده در شبکه‌های اینترنتی را بررسی کرده است. از جمله این اسناد ارقام مربوط به خسارت‌های تخمینی روسیه در اوکراین است که به‌شکل غیرمنتظره‌ای پایین است. همچنین مشخص نیست که چرا دست‌کم یک سند که حاوی اطلاعات فوق سری بوده به‌عنوان «طبقه‌بندی نشده» نشانه‌گذاری شده است.

به گزارش رویترز، برخی اسناد نیز با نشانه NOFORN مشخص شده‌اند. این بدان معناست که این اسناد نباید به مقامات دولت‌های خارجی منتقل شوند.

در سندی به تاریخ ۲۳ فوریه و با عنوان «محرمانه» آمده است که سامانه‌های هوایی اس۳۰۰ اوکراین تنها تا تاریخ دوم ماه مه می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. چنین اطلاعات دقیقی می‌تواند برای روسیه سودمند باشد.

در سند دیگری به تاریخ یکم مارس آمده است که موساد، سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل، اعتراضاتی را علیه اصلاحات قضایی دولت تحریک کرده است. این نشان می‌دهد که ایالات متحده از یکی از مهم‌ترین متحدان خود در خاورمیانه جاسوسی می‌کند.

سند دیگری جزئیات گفت‌وگوهای داخلی بین مقامات ارشد کره جنوبی در مورد فشارهای آمریکا بر کره جنوبی برای تأمین تسلیحات به اوکراین را شرح می‌دهد.

مایکل مالروی، یک مقام بلندپایه پیشین وزارت دفاع آمریکا پیش از این به رویترز گفته بود:

تمرکز بر این است که آیا این یک درز اطلاعاتی از طرف آمریکا بوده یا خیر، زیرا بسیاری از اسناد فقط در دست ایالات متحده بوده است.

این درز اطلاعاتی می‌تواند جدی‌ترین افشای اسناد محرمانه امنیتی از سال ۲۰۱۳ به شمار ‌آید. درآن زمان بیش از ۷۰۰ هزار سند، فیلم و اسناد دیپلماتیک در وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شد.

Ad placeholder