اگر سوخت‌بران بلوچ را شلیک مستقیم نیروهای نظامی به کام مرگ نفرستد، واژگونی خودرو، آتش‌سوزی و  تصادفات جاده‌ای از دیگر عوامل مرگبار دیگری است که جان این قشر کارگرانِ محرومِ در حاشیه را تهدید می‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، سه سوخت‌بر بلوچ، در روزهای چهارم و سیزدهم اسفند ۱۴۰۱، در اثر واژگونی و آتش‌سوزی خودرو در محور شهرستان فنوج جان خود را از دست دادند.

در این سال‌ها کشتار سوخت‌بران بلوچ در بلوچستان و نیز قتل‌عام کولبران کُرد در مرزهای کردستان از سوی نیروهای نظامی در کنار سایر عواملی که منجر به مرگ آن‌ها شده در حالی ادامه داشته و دارد که هیچ‌گاه زندگی و معیشت هزاران خانواده‌ای که از این طریق می‌چرخد، مورد توجه رسانه‌ای قرار نگرفته است.

بر بنیاد این گزارش، روز پنج‌شنبه چهارم اسفندماه دو سوخت‌بری که هویت آن‌ها علی پوررمشک، فرزند میرزا، ۱۵ ساله و عبدالخلیل به‌آیین، فرزند سوالی، ۱۹ ساله و هر دو اهل روستای کرحمت از توابع شهرستان فنوج اعلام شده است، جان باختند.

در این گزارش نام دیگر سوخت‌بر بلوچ که روز ۱۳ اسفندماه در مسیر فنوج-مسکوتان جان باخته یاسین مرادی، فرزند فیض محمد متولد ۱۳۷۷(۲۴ساله) و اهل روستای آب انبار شهرستان فنوج عنوان شده است.

بر بنیاد این گزارش هر دو حادثه به علت نامناسب بودن جاده و چاله‌های محور مذکور رخ داد که منجر به واژگونی و آتش‌سوزی شده است.

در سال‌های گذشته نیز کشتار سوخت‌بران در مناطق مرزی ایران منجر به شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی شده است. بر اساس آمار منتشرشده در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۸۷ سوخت‌بر هنگام سوخت‌بری بر اثر تیراندازی مأموران یا در اثر سانحه جان خود را از دست دادند و ۳۱ نفر دیگر زخمی شدند. از میان کشته‌شدگان، سه نفر کودک زیر ۱۸ سال بودند.

بر بنیاد گزارش سالانه «کمپین فعالین بلوچ»، در سال ۲۰۲۲ مجموعاً ۱۰۰ گزارش در رابطه با سوخت‌بران مرزی به دست کمپین رسیده است که طبق این گزارشات دست‌کم ۱۰۵ سوخت‌بر هنگام سوخت‌بری بر اثر تیراندازی مأموران نظامی و یا بر اثر سانحه جان خود را از دست دادند و ۵۲ تن دیگر نیز زخمی شدند.